addDodaj ogłoszenie
Samochody osobowe używane i nowe na sprzedaż

Samochody benzynowe

Samochody benzynowe w kategorii auta osobowe, najnowsze oferty kupna i sprzedaży

Benzynowe silniki spalinowe to jedne z najpopularniejszych konstrukcji wykorzystywanych do napędzania samochodów ... Czytaj więcej

BMW 3GT Coupe 2019

BMW 3GT

Alarm , Asystent pasa ruchu , ESP (stabilizacja toru jazdy) , ASR (kontrola trakcji) ...Wersja wyposażenia: Luxury line
faktura VAT
124.350 PLNnetto
Jerzy Szymanski
location_on

Poznań

Mazda 3 Hatchback 2018

Mazda 3

ABS , ASR (kontrola trakcji) , ESP (stabilizacja toru jazdy) , Alufelgi ...
do negocjacji
78.900 PLNbrutto
Auto Centrum Lublin s.c.
location_on

Lublin

Skoda Superb Combi 2019

Skoda Superb

Abs , ASR (kontrola trakcji) , Regulacja wysokosci fotela , Dzielona tylna kanapa ...
faktura VATdo negocjacji
99.900 PLNbrutto
supercar24.pl
location_on

Długołęka

Fiat Punto Hatchback 2009

Fiat Punto

ABS , Centralny zamek , Elektrycznie ustawiane lusterka , Immobilizer ...
do negocjacji
9.900 PLNbrutto
MAXMAR PIOTR LUBIN MARIAN DZIUBAŁKA SP. J.
location_on

ZIELONA GÓRA

Jeep Renegade SUV 2015

Jeep Renegade

ABS , ESP (stabilizacja toru jazdy) , Alufelgi , Centralny zamek ...
do negocjacji
63.890 PLNbrutto
GP TEAM GNIEZNO SP.Z.O.O.
location_on

Gniezno

Renault Clio Hatchback 2015

Renault Clio

ABS , ASR (kontrola trakcji) , ESP (stabilizacja toru jazdy) , Centralny zamek ...
do negocjacji
36.900 PLNbrutto
MAXMAR PIOTR LUBIN MARIAN DZIUBAŁKA SP. J.
location_on

ZIELONA GÓRA

Peugeot 508 Combi 2011

Peugeot 508

Abs , ASR (kontrola trakcji) , Regulacja wysokosci fotela , Dzielona tylna kanapa ...
do negocjacji
25.900 PLNbrutto
F.H.U. Łukasz Piotrowicz
location_on

Kutno

Renault Clio Combi 2015

Renault Clio

Abs , ASR (kontrola trakcji) , Regulacja wysokosci fotela , Dzielona tylna kanapa ...
33.990 PLNbrutto
EUROSTAR-AUTO SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
location_on

Piła

Toyota C-HR SUV 2017

Toyota C-HR

ABS , Alufelgi , Alarm , Centralny zamek ...
85.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Renault Captur SUV 2015

Renault Captur

ABS , Alufelgi , Alarm , Blokada skrzyni biegow ...
57.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Mazda 5 Minivan 2011

Mazda 5

ABS , Eds , Alufelgi , Alarm ...
27.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Honda Jazz Hatchback 2010

Honda Jazz

ABS , Alufelgi , Alarm , Centralny zamek ...
26.500 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Honda HR-V SUV 2019

Honda HR-V

ABS , Alufelgi , Alarm , Centralny zamek ...
111.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Honda HR-V SUV 2017

Honda HR-V

ABS , Alufelgi , Alarm , Blokada skrzyni biegow ...
83.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Honda HR-V SUV 2016

Honda HR-V

ABS , Eds , Alufelgi , Alarm ...
79.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Honda Civic Sedan 2018

Honda Civic

ABS , ASR (kontrola trakcji) , Alufelgi , Alarm ...
faktura VAT
93.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Honda Civic Hatchback 2017

Honda Civic

ABS , Alufelgi , Alarm , Centralny zamek ...
89.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Honda Civic Hatchback 2015

Honda Civic

ABS , Alufelgi , Alarm , Centralny zamek ...
62.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Fiat 126 Hatchback 2000

Fiat 126

do negocjacji
5.500 PLNbrutto
P.H.U. "INTER"MIX" DAMIAN KOSTANOWICZ
location_on

KWILEŃ GM. CHOCZ

Honda Civic Kombi 2014

Honda Civic

ABS , Alufelgi , Alarm , Centralny zamek ...
57.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Honda Civic Hatchback 2010

Honda Civic

ABS , Alufelgi , Alarm , Centralny zamek ...
28.500 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Lada Niva Terenowy 1994

Lada Niva

Hak , Radio fabryczne , Halogeny , Kolo zapasowe ...
do negocjacji
6.500 PLNbrutto
P.H.U. "INTER"MIX" DAMIAN KOSTANOWICZ
location_on

KWILEŃ GM. CHOCZ

Ford Sierra Hatchback 1989

Ford Sierra

Alufelgi ...
do negocjacji
6.500 PLNbrutto
P.H.U. "INTER"MIX" DAMIAN KOSTANOWICZ
location_on

KWILEŃ GM. CHOCZ

Honda Accord Kombi 2012

Honda Accord

ABS , Eds , Alufelgi , Alarm ...
faktura VAT
40.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Austin inny Hatchback 1962

Austin inny

do negocjacji
6.500 PLNbrutto
P.H.U. "INTER"MIX" DAMIAN KOSTANOWICZ
location_on

KWILEŃ GM. CHOCZ

Honda Accord Kombi 2007

Honda Accord

ABS , Alufelgi , Alarm , Centralny zamek ...
21.900 PLNbrutto
KARLIK SPÓŁKA JAWNA
location_on

POZNAŃ

Volkswagen Multivan Van 1981

Volkswagen Multivan

Hak , Szyberdach , Wspomaganie kierownicy , Halogeny ...
do negocjacji
7.500 PLNbrutto
P.H.U. "INTER"MIX" DAMIAN KOSTANOWICZ
location_on

KWILEŃ GM. CHOCZ

Mini One Cabrio 2006

Mini One

ABS , ASR (kontrola trakcji) , Alufelgi , Alarm ...
do negocjacji
19.700 PLNbrutto
P.H.U. "INTER"MIX" DAMIAN KOSTANOWICZ
location_on

KWILEŃ GM. CHOCZ

BMW 3 Seria Sedan 2006

BMW 3 Seria

ABS , ASR (kontrola trakcji) , ESP (stabilizacja toru jazdy) , Alufelgi ...
do negocjacji
25.800 PLNbrutto
P.H.U. "INTER"MIX" DAMIAN KOSTANOWICZ
location_on

KWILEŃ GM. CHOCZ

BMW 7 Seria Sedan 2019

BMW 7 Seria

ABS , ASR (kontrola trakcji) , ESP (stabilizacja toru jazdy) , Alufelgi ...
do negocjacji
209.999 PLNbrutto
P.H.U. "INTER"MIX" DAMIAN KOSTANOWICZ
location_on

KWILEŃ GM. CHOCZ

Samochody benzynowe

Benzynowe silniki spalinowe to jedne z najpopularniejszych konstrukcji wykorzystywanych do napędzania samochodów osobowych. Mają one bardzo bogatą historię i przez lata rozwinęły się w znaczący sposób, dzięki czemu aktualnie mogą one mieć sporą moc mimo niewielkiej pojemności, a przy tym zapewniać rozsądne spalanie.

Historia samochodów z silnikiem benzynowym

Do powstania pierwszego samochodu, który korzystał z silnika benzynowego, czyli jednostki o zapłonie iskrowym przyczyniły się dwa bardzo znane nazwiska. Mowa tu o dwóch pionierach niemieckiej motoryzacji, którzy wcześniej byli asystentami Nikolausa Otto, twórcy jednego z pierwszych silników spalinowych. Byli nimi oczywiście Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach. Stworzyli oni jednocylindrowy, czterosuwowy silnik spalinowy i zdecydowali, że najlepszym paliwem była benzyna, co nie było w tamtym czasie często spotykane. Daimler opatentował tę jednostkę w 1885 roku.

Pierwsze auto benzynowe jest jednak dziełem innego Niemca, a mianowicie Carla Benza. W 1885 roku stworzył on trójkołowy samochód napędzany silnikiem benzynowym, który nazwano Benz Patent-Motorwagen Nummer 1. Patent uzyskał on 1886 roku, a sam dokument patentowy jest jednym z najbardziej wartościowych dokumentów na całym świecie, dzięki czemu trafił on na listę UNESCO zajmującą się dokumentami właśnie.

W pierwszych latach samochody sprzedawały się w liczbie zazwyczaj kilkuset sztuk. Zaczynały się one jednak rozwijać i auta osobowe rozpoczęto budować również we Francji, Stanach Zjednoczonych oraz we Włoszech. W większości wspomnianych miejsc pierwsze przedsiębiorstwa powstały jeszcze w XIX wieku i wśród nich znajdziemy na przykład Fiata i Oldsmobile.

Ważnym krokiem w rozwoju silników benzynowych było stworzenie pierwszej benzynowej jednostki napędowej o spalaniu wewnętrznym. Jest to typ silnika, w którym paliwo spalane jest bezpośrednio w komorze silnika. Rozwój całej motoryzacji w ciągu pierwszych 30 lat XX wieku był niezwykle dynamiczny i został zatrzymany dopiero przez wielki kryzys z lat 1929-1933, a następnie przez II Wojnę Światową, która sprawiła, że fabryki samochodów musiały zostać przestawione na produkcję wojskową.

Bardzo ważne w kontekście historii silników spalinowych jest również to, jak dostarczane było paliwo. Wpierw tę rolę pełnił gaźnik spotykany przede wszystkim w starszych jednostkach napędowych. Gaźnik wynaleziony został w roku 1876 i jego stwórcą był Gottlieb Daimler. Z tego urządzenia, które tworzyło mieszankę paliwowo-powietrzną producenci motoryzacyjni korzystali przez ponad 100 lat i dopiero w latach 80. XX wieku gaźniki zaczęły być wypierane.

Bardzo duży wpływ na rozwój motoryzacji miało powstanie wtrysków jedno- oraz wielopunktowych. Potem zostały one w dużej mierze wyparte przez wtryski bezpośrednie oznaczane skrótem FSI lub GDI. Ich ogromną zaletą jest to, że w przeciwieństwie do wtrysku zwanego pośrednim mają one średnio 10% więcej mocy, a przy tym emitują około 20% mniej dwutlenku węgla i zużywają również około 20% mniej paliwa. Z tego powodu aktualnie z wtrysku bezpośredniego korzysta prawie każdy producent przy tworzeniu silnika benzynowego. Wyjątkiem są niektóre konstrukcje Kii, Hyundaia czy też Dacii, które korzystają z wielopunktowego wtrysku oznaczanego skrótem MPI, dzięki czemu mogą one mieć montowane instalacje gazowe za rozsądną cenę.

Samochody benzynowe - jak działa silnik benzynowy

Silnik benzynowy to silnik o zapłonie iskrowym. Oznacza to, że spalanie benzyny występuje w wyniku pojawienia się iskry elektrycznej pochodzącej ze świecy zapłonowej. Dzięki odpowiedniej koordynacji podawania mieszanki powietrzno-paliwowej i występowania iskry dochodzi do zapłonu, który z kolei wprawia tłoki w ruch, dzięki czemu silnik może pracować.

Samochody benzynowe - typy silników

Jednostki benzynowe można spotkać w kilku odmianach. Najbardziej popularne jednostki to silniki czterosuwowe. Oznacza to, że spalanie odbywa się w czterech fazach zwanych suwami. Są to kolejno ssanie, czyli podanie mieszanki paliwowo-powietrznej, sprężanie, czyli ściskanie podanej mieszanki, rozprężanie podczas którego dochodzi do zapłonu oraz wydmuch spalin, gdy pozwala się gazom powstałym w wyniku spalania dostać do układu wydechowego. Jednostka czterosuwowa w czasie jednego cyklu swojej pracy obejmuje dwa obroty wału korbowego. Mimo tego moc jest zaledwie niewiele mniejsza niż w silnik dwusuwowym, gdzie cały cykl pracy odbywa się podczas jednego obrotu wału korbowego.

Bardzo ciekawy typ to silnik Wankla, który jest jedynym w historii motoryzacji produkowaną seryjnie jednostką z tłokiem obrotowym. Nad benzynowym silnikiem z tłokiem obrotowym pracowano w różnych momentach, lecz przebił się jedynie ten opatentowany dwukrotnie, w roku 1929 i 1936 przez Feliksa Wankla.

Tę jednostkę spotkać można było przede wszystkim w autach Mazdy, która kupiła w latach 60. licencję na taką jednostkę od niemieckiego producenta NSU. Silnik Wankla pojawił się między innymi w Mazdzie RX-7, a jego życie zostało zakończone w 2012 roku, a dokładniej 22 czerwca 2012 roku, gdy powstała ostatnia Mazda RX-8. Do dziś jest to ostatnie seryjnie produkowane auto z silnikiem Wankla. Wynika to z faktu, iż pomimo tego, że silnik Wankla może zaoferować dużą moc przy małej masie i rozmiarach to jest on awaryjny, kosztowny w naprawach i przede wszystkim w użytkowaniu, gdyż charakteryzuje się sporym zużyciem paliwa.

Silniki benzynowe dzielimy również podobnie jak i inne ze względu na pochodzenie ciśnienia w kolektorze ssącym. Tak zwane silniki wolnossące to takie, które nie posiadają żadnego sztucznego doładowania. Drugim rodzajem są oczywiście silniki doładowane, które korzystają z takich rozwiązań jak turbosprężarka czy też kompresor albo sprężarka wyporowa. Z doładowania korzysta się, gdyż pozwala ono zwiększyć dość znacznie moc.

Zalety samochodów z silnikiem benzynowym

Samochody benzynowe dziś stanowią najczęściej spotykany typ jednostki napędowej w nowych autach z racji na coraz mniejszą ilość diesli. Wynika to przede wszystkim z pewnych przewag jednostek benzynowych nad wysokoprężnymi. Przede wszystkim są one znacznie lżejsze i oferują większą moc od diesli. Jednostki benzynowe to zazwyczaj konstrukcje niezbyt skomplikowane, które są proste w obsłudze przez mechaników. Bardzo łatwo wchodzą również na wyższe obroty, a także dość szybko reagują na dodanie gazu. Większa moc i lepsza reakcja na gaz to jeden z głównych powodów, dla których w sporcie wykorzystuje się przede wszystkim samochody benzynowe, a auta z jednostką wysokoprężną to zazwyczaj pojedyncze wyjątki takie jak na przykład Audi R10 TDI czy też Audi R15 TDI, które rywalizowały w zawodach długodystansowych w klasie LMP1.

Jedna z największych zalet jednostek benzynowych to praca w okresie zimowym. Mają one znacznie mniejsze problemy z rozruchem na nierozgrzanym silniku, co znacznie zwiększa komfort użytkowania samochodu z taką jednostką w okresie zimowym, gdy bardzo często dochodzi do sytuacji, w których właściciele starszych diesli mają spore problemy z odpaleniem swojego auta i ruszeniem w trasę.

Samochody benzynowe - wady

Największą wadą samochodów benzynowych jest przede wszystkim większe spalanie, które wynika z mniejszej sprawności energetycznej niż ma to miejsce w silnikach wysokoprężnych. Na niższym poziomie jest również trwałość, gdyż wśród silników spalinowych to głównie konstrukcje korzystające z oleju napędowego są znane ze zdolności pozwalających na pokonanie nawet ponad pół miliona kilometrów bez konieczności poważnego remontu.

Jednostki benzynowe pewne problemy generują również w kwestii przyspieszania. Efekt ten jest widoczny szczególnie w jednostkach wolnossących, gdyż najwyższy moment obrotowy dostępny jest w raczej wysokim zakresie obrotowym, co przy dynamicznej jeździe znacząco zwiększa spalanie z racji na konieczność "wkręcenia" silnika na wyższe obroty. Producenci próbują z tym walczyć szczególnie dodając do jednostek doładowanie takie jak na przykład kompresor, czy turbosprężarka, ale to z kolei może skutkować powstaniem tak zwanej turbodziury, która pojawia się zanim turbosprężarka zostanie napędzona.

Samochody benzynowe FAQ:


Czy latem samochody z silnikiem benzynowym mają mniejsze zużycie paliwa?

Wiele badań, a także doświadczenia każdego kierowcy udowadniają, iż zużycie paliwa czy energii w każdym aucie jest bardzo zależne od pory roku, a mówiąc ściślej – od temperatury otoczenia. Czy jednak prawdą jest stwierdzenie, że latem przeciętny samochód spala mniej paliwa niż ma to miejsce w chłodniejszych miesiącach?

Mówiąc konkretnie, latem samochody (niezależnie, czy mówimy tutaj o benzynach, dieslach, hybrydach czy elektrykach) nie spalają mniej paliwa. Prędzej możemy określić, iż spalanie w ciepłych miesiącach znajduje się w normie, za to przy chłodniejszej aurze zużycie wzrasta. Jest to spowodowane koniecznością uruchamiania modułów komfortu odpowiedzialnych za utrzymanie korzystnej temperatury we wnętrzu, oponach zimowych, które generują większe opory, a także zmniejszeniu efektywności silników, gdyż nie są one w stanie pracować w swoim optymalnym oknie temperaturowym. To właśnie dlatego auta wcale nie palą mniej latem, a prędzej najzwyczajniej w świecie zużywają więcej paliwa zimą.