Historia Hondy. Japoński kunszt

Historia Hondy. Japoński kunszt

Choć marka Honda działa na rynku już od roku 1948, to jej początki wcale nie były związane z samochodami. Na starcie firma ta zajmowała się produkcją części mechanicznych, silników oraz oczywiście motocykli. Zatem na auta trzeba było jeszcze trochę poczekać. Jak długo? Przekonajmy się!

Niełatwy start

Twórcą całego koncernu jest urodzony w 1906 roku Sōichirō Honda. Już od dzieciństwa miał on smykałkę do mechaniki i bardzo chętnie pomagał swojemu tacie w naprawie rowerów. W związku z tym będąc już dorosłym mężczyzną, postanowił założyć firmę, która zajmowała się reperowaniem samochodów. Honda opatentował również szprychy metalowe i zajmował się tworzeniem pierścieni tłokowych przeznaczonych do niedużych silników. Dlatego też właśnie pragnął skonstruować własny pojazd. Początki każdemu z nas znanej marki miały jednak miejsce dopiero w 1948 roku, kiedy to rozpoczęła ona produkcję motocykli. Pierwszym modelem, jaki był seryjnie produkowany od roku 1949 został Dream D-type. Jednostka napędowa tego jednośladu charakteryzowała się pojemnością 98 cm³ oraz mocą 3 KM.

Początek działalności Hondy nie należał do łatwych. Na przedsiębiorstwo negatywnie wpłynęły skutki II Wojny Światowej, co odmieniło się dopiero w latach 50. To właśnie ten czas był dla Japonii złotym okresem gospodarczym. Nowe fabryki były w stanie znacznie zwiększyć produkcję, a Honda postanowiła nawet zaangażować się w zawody. Marka podbijała kolejne rynki, a w roku 1958 dotarła nawet do Stanów Zjednoczonych. Rok później swój debiut miał słynny C100 CuperCub, którego sprzedano aż 50 milionów egzemplarzy.

Marka pnie się w górę

Wszystkie te wydarzenia doprowadziły do tego, że Honda stała się światowym liderem, jeśli chodzi o produkcję jednośladów. Jak już jednak wspominaliśmy, twórca marki od dzieciństwa pragnął stworzyć swój własny samochód. Obecnie doskonale wiemy, że jego marzenie się spełniło, a wstępny prototyp auta pojawił się w roku 1960. Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem okazał się jednak model T360. Była to półciężarówka, która swój debiut miała w roku 1963, a jej silnik zapewnił moc 36 KM. 

Niedługo potem Honda zaprezentowała swoje dwa kolejne modele - S360 oraz S500. Były to sportowe samochody, których moc przy dużych obrotach była po prostu ogromna. Jednostka napędowa o pojemności zaledwie 492 cm³ była w stanie "wkręcić" się do nawet 9 500 obr./min. Później nadszedł czas na S600. Ten nieduży samochód był przeznaczony dla zaledwie dwóch osób. Pod maską drzemał 4-cylindrowy silnik o mocy 57 KM.

Rok 1965 to już Honda S800 napędzana silnikiem o pojemności 791 cm³ oraz mocy 70 KM. Kolejna premiera odbyła się już dwa lata później, a była nią Honda N360 z charakterystycznym jak na tamte czasy napędem na przód. W 1971 marka rozpoczęła pracę nad zupełnie nowym silnikiem. Mowa oczywiście o CVCC, którego zadaniem było przystosowanie do spalania tak ubogich mieszanek, jak to tylko możliwe. Dzięki takiemu działaniu również ilość zanieczyszczeń, jak i spalanie znacznie spadło. Jednostka napędowa osiągnęła światowy sukces, a licencję na nią zakupiły takie marki jak Chrysler, Toyota, czy też Ford.

Ikoniczne modele samochodów

Rok 1972 okazał się momentem, kiedy to swoją premierę miało legendarne auto. Mowa oczywiście o Hondzie Accord, która na początku była produkowana tylko i wyłącznie z nadwoziem hatchback. Ten kompaktowy samochód przez wiele lat był najpopularniejszym japońskim pojazdem w Stanach Zjednoczonych. Jego pierwsza generacja była dostępna z jednostką napędową o pojemności 1,6 l i mocy 72 KM, a także 1,8 l i 80 KM. Aktualnie na rynku dostępna jest już XIX generacja tego modelu.

Honda postanowiła również wprowadzić na rynek zupełnie osobną linię pojazdów. Mowa o luksusowych samochodach sprzedawanych pod nazwą Acura. Pierwszy model został nazwany Acura Legend, a pod jego maską mogliśmy znaleźć silnik o pojemności 2,5 l generujący moc 151 KM. Istotnym momentem dla samej marki był również rok 1987. To właśnie wtedy światło dzienne ujrzał model Prelude. Co w nim takiego specjalnego? Był to pierwszy samochód na naszym globie, w którym został zaimplementowany układ kierowniczy odpowiedzialny za sterowanie czterema kołami.

Ważne momenty dla japońskiej marki

Momentem przełomowym dla Hondy okazało się wprowadzanie zupełniej nowej technologii do swoich jednostek napędowych. VTEC to system, który był odpowiedzialny za stałe kontrolowanie wzniosu oraz czasu zaworów zależnie od tego, jakie są aktualne obroty silnika. W związku z tym bezpośrednio wpływał on na natychmiastowy przyrost mocy. 

Rok 1990 to już słynna Honda NSX, czyli pierwszy sportowy samochód japońskiego producenta, którego silnik został umieszczony centralnie, a nadwozie wyprodukowane z aluminium. Lata 90. to czas, kiedy Honda postanowiła rozbudować swoją sieć na Starym Kontynencie. Wtedy też światło dzienne ujrzał sportowy model S2000, a także trzy osobówki - Jazz, CR-V oraz FR-V. Od 2010 roku w ofercie japońskiej marki jest również dostępny samochód hybrydowy.

Sprawdź dostępne modele Hondy na samochody.pl

Historia Hondy. Japoński kunszt
Historia Hondy. Japoński kunszt
Historia Hondy. Japoński kunszt