Audi A3 - jaki silnik wybrać?

Audi A3 - jaki silnik wybrać?

Audi A3 to osobowe auto produkowane od 1996 roku, należące do klasy kompaktowej. Obecnie dostępna jest czwarta generacja tego modelu, która trafiła do sprzedaży w 2020 roku. Szczególną popularnością cieszy się generacja druga, której gama silnikowa obejmuje różne jednostki benzynowe i wysokoprężne.

 

Silniki benzynowe Audi A3

 

W początkowych latach Audi A3 wyposażone było w wolnossące jednostki benzynowe o pojemnościach 1,6 i 2,0 l. Pierwszy model o mocy 102 KM i 115 KM występował w wersji z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem paliwa, a drugi o mocy 150 KM jedynie w wariancie FSI. Odmiana z turbodoładowaniem pojawiła się w 2004 roku, a była nią odsłona 2,0 TFSI Turbo o mocy 200 KM. Model ten należy do rodziny EA113, natomiast oferowany od 2007 roku 1,8 TFSI wywodzi się z serii EA888. Jednostki z tamtych lat nie są polecane, ponieważ posiadają słabą konstrukcję pierścieni tłokowych i spalają bardzo dużo oleju. Egzemplarze 2,0 i 1,8 FSI z nowszych roczników są w większości wyremontowane i mają niższy przebieg, dlatego stanowią bardziej optymalny wybór. Mniejszym zużyciem oleju charakteryzują się mniejsze wersje 1,2 i 1,4 TFSI. Ich wadą jest niestety podatność na rozciąganie się łańcucha rozrządu, którego wymiana może być dość kosztowna. W Audi A3 drugiej generacji nie montowano już podwójnie doładowanych 1,4 TSFI Twinchanger, uważanych za najbardziej problematyczne. W topowych odmianach modelu sprawdzi się 2,5 TSFI o mocy 340 KM z 5 zaworami na cylinder. Bardzo słaba jest natomiast konstrukcja 2,0 TFSI o mocy 265 KM.

 

Silniki diesla Audi A3

 

Do szczególnie polecanych silników wysokoprężnych należą modele 1,6 TDI o mocy 105 KM i 90 KM oraz momencie obrotowym 250 Nm, które w 2009 roku zastąpiły słabsze odmiany 1,9 TDI o podobnych parametrach. Jednostki te pracują ciszej i oszczędniej, a także obligatoryjnie posiadają zamontowany filtr DPF i wtryskiwacze Siemensa. Odmiany 1,9 TDI produkowane po 2005 roku nie są szczególnie polecane, ze względu na nietrwałe panewki. Za stosunkowo solidne uważa się silniki 2,0 TDI, występujące w wersji z pompo-wtryskiwaczami oraz common rail. Jednostki te rozwijają moc 140 KM lub 170 KM i praktycznie nie różnią się parametrami. W starszych modelach stosowano jednak nie tylko 16-zaworowe, ale również 8-zaworowe głowice. Za najsolidniejszy wariant uznać można wersję BMM 140 KM, jednak występują w niej różne problemy - np. uciążliwe awarie turbosprężarek czy pękające głowice. Zdecydowanie najbardziej kłopotliwy jest natomiast wariant 2,0 TDI o mocy 170 KM, zwłaszcza w przypadku modeli bez historii serwisowej. 

 

Zobacz również: Audi A3 - samochód osobowy klasy kompaktowej

 

Audi A3 - jaki silnik wybrać?
Audi A3 - jaki silnik wybrać?
Audi A3 - jaki silnik wybrać?