Audi A2 - jaki silnik wybrać?
Audi A2 jest osobowym samochodem miejskim, produkowanym w latach 1999 - 2005. W swojej klasie uznawany był za jeden z lepszych pojazdów, a jego wysoką cenę rekompensowała bardzo duża trwałość oraz niskie zużycie paliwa. Audi A2 początkowo posiadało skromną gamę silników benzynowych oraz diesli.
Silniki benzynowe Audi A2
Podstawowe silniki benzynowe dla Audi A2 to modele o pojemności 1,4 i 1,6 l., które nie posiadają turbosprężarki. Jednostki te różnią się wtryskiem paliwa. Bazowy model 1,4 o mocy 75 KM posiada wielopunktowy, natomiast 1,6 FSI 110 KM - bezpośredni. Unowocześnioną jednostkę 1,6 wprowadzono w 2002 roku. Model ten znacząco poprawia osiągi samochodu, umożliwiając łatwe rozpędzenie do 100 km/h w 9,8 s. Wariant 1,4 zmodernizowano rok później, wykorzystując w konstrukcji inny pasek rozrządu oraz zwiększając w ten sposób wytrzymałość do 120 tys. km. Zaletą tej jednostki jest też lepsze wyciszenie, osiągnięte za sprawą podniesienia ciśnienia wtrysku paliwa. Model 1,4 jest najtrwalszy w gamie i praktycznie bezawaryjny, czego niestety nie można powiedzieć o 1,6 FSI. W tej drugiej jednostce występuje wada fabryczna, która prowadzi do osadzania się nagaru na zaworach - zwłaszcza w przypadku bardzo delikatnej jazdy. Ze względu na zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa, problematyczna może być też instalacja gazowa. Silnik 1,4 współpracuje z nią jednak doskonale. Do Audi A2 nigdy nie trafiła dość popularna wersja 1,6 MPI o mocy 102 KM, spotykana w różnych kompaktowych modelach miejskich.
Silniki diesla Audi A2
W przeciwieństwie do modeli benzynowych, silniki wysokoprężne dla Audi A2 zawsze posiadają trzy cylindry. Podstawę gamy stanowi model 1,4 TDI, którego konstrukcja bazuje na popularnym 1,9 TDI. Jednostka bazowa rozwija moc 75 KM, a w wersji ze zmodyfikowanym osprzętem i turbosprężarką o zmiennej geometrii - nawet 90 KM. Na uwagę zasługuje też dwumasowe koło zamachowe. Godny polecenia jest wyjątkowo oszczędny wariant 1,2 TDl 3L o mocy 61 KM, który efektywnie współpracuje z systemem start&stop. Jako jedyny silnik z gamy Audi A2 działa ze zautomatyzowaną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach - czyli o takiej samej ilości, jak w klasycznych skrzyniach manualnych. Model ten jest niestety stosunkowo rzadko spotykany na rynku. Wszystkie jednostki posiadają układy rozrządu napędzane paskami, które wymagają wymiany co 90 tys. kilometrów. Problemem trzycylindrowych diesli dla Audi A2 są luzy wału korbowego, które mogą wystąpić nawet po przebiegach rzędu 150-200 tys. km. W jednostkach tych często pojawiają się także wycieki oleju.
Zobacz również: Audi A2 - samochód miejski