Audi A4 - jaki silnik będzie najlepszy?

Audi A4 - jaki silnik będzie najlepszy?

Audi A4 jest średniej klasy samochodem osobowym, produkowanym od 1994 roku. Obecnie w sprzedaży znajduje się generacja piąta tego modelu, która trafiła na rynek w 2015 roku. W Polsce szczególną popularnością cieszyła się generacja czwarta, dla której producent przewidział rozbudowaną gamę jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych. 

 

Silniki benzynowe Audi A4

 

W przypadku Audi A4, oferta silników benzynowych obejmuje jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz łańcuchowym napędem rozrządu. Podstawę gamy stanowią modele należące do serii EA888, czyli 1,8 TFSI o mocy 120, 160 i 170 KM oraz 2,0 TFSI o mocy 180, 211 i 225 KM. Na uwagę zasługuje odmiana widlasta V6 TFSI o pojemności 3,0 l, w której zamiast turbosprężarki zastosowano doładowanie kompresorem. Jednostka ta generuje 272 KM lub 333 KM. W wersji po liftingu, zastąpiła w gamie wolnossący model 3,2 FSI o mocy 254 KM. Do Audi A4 trafił też silnik pozbawiony turbo 4,2 V8 FSI o mocy aż 450 KM. Niestety, dość popularne wersje 1,8 i 2,0 TFSI są bardzo awaryjne. W modelach tych występują problemy z pierścieniami tłokowymi, których zbyt cienka konstrukcja prowadzi do szybkiego zużywania się oleju silnikowego. Defekt ten został częściowo wyeliminowany po modernizacji w 2012 roku, jednak nawet nowsze jednostki cierpią na nadmierne rozciąganie się paska rozrządu. Modele z bezpośrednim wtryskiem wymagają kosztownego czyszczenia kolektora ssącego, w którym odkładają się nagary. Za dość dobre uznawane są silniki do 180 KM, łączone z bezstopniowymi skrzyniami Multitronic. 

 

Silniki diesla Audi A4

 

W gamie diesli dla Audi A4 czwartej generacji dostępne są wyłącznie jednostki z pojedynczym turbodoładowaniem oraz wtryskiem common rail. Do najbardziej dopracowanych należą modele 2,0 TDI, które występują w aż 8 wariantach mocy - od 120 do 190 KM. Nawet w słabszych wersjach zastosowano nowoczesny osprzęt turbo ze zmienną geometrią, a także dwumasowe koło zamachowe. We wszystkich modelach zamontowany jest także filtr cząstek stałych. Za najbardziej problematyczne uchodzą silniki o mocy 143 KM, oznaczane kodem CAGA. Pompy paliwa mają w nich skłonność do łuszczenia się, przez co układ wtryskowy szybko zanieczyszcza się opiłkami metalu. Do polecanych modeli należą natomiast turbodiesle w układzie V, czyli 2,7 TDI o mocy 190 KM oraz 3,0 TDI o mocy 240 lub 245 KM. Jednostki te pracują płynnie i zapewniają dobre osiągi, a także posiadają łańcuch rozrządu o wysokiej trwałości. Konieczność jego wymiany wiąże się niestety ze stosunkowo wysokimi kosztami, sięgającymi nawet 5-6 tys. złotych.

 

 

Zobacz również: Audi A4 - piąta generacja modelu

 

Audi A4 - jaki silnik będzie najlepszy?
Audi A4 - jaki silnik będzie najlepszy?
Audi A4 - jaki silnik będzie najlepszy?