Audi A8 - który silnik wybrać?
Audi A8 jest luksusowym autem osobowym, produkowanym od 1994 roku. Obecnie na rynku dostępna jest czwarta generacja tego samochodu, która trafiła do sprzedaży w 2017 roku. Audi A8 jest flagową limuzyną marki, a także oficjalnym zastępcą modelu V8 w jej ofercie. W Polsce szczególną popularność zyskała druga generacja tego samochodu, oznaczana jako D3. Audi A8 w tej wersji występuje w szerokiej gamie jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych.
Silniki benzynowe Audi A8
Oferta silników benzynowych Audi A8 drugiej generacji obejmuje wyłącznie jednostki z widlastym układem cylindrów. W przeciwieństwie do diesli, nie posiadają one turbodoładowania. Do 2006 roku, w gamie dominowały przede wszystkim modele z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Z czasem rozwinięto ofertę o odmiany dysponujące wtryskiem bezpośrednim. Za najbardziej przystępne w serwisowaniu oraz trwałe uznaje się modele ze starszych roczników, które nierzadko posiadają wyższą cenę od nowszych egzemplarzy. Napęd na oś przednią występuje jedynie w Audi A8 z silnikiem V6 3,2, dysponującym awaryjną skrzynią Multitronic. Większość dostępnych jednostek nie sprawia większych problemów eksploatacyjnych, jednak mogą w nich występować sporadyczne usterki elementów osprzętu. Do najczęściej zgłaszanych awarii należą m.in. uszkodzenia alternatora czy cewek. Za najbardziej ryzykowne uchodzą nowoczesne silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, w których występuje zjawisko osadzania się nagaru na zaworach. Problem ten dotyczy praktycznie wszystkich modeli produkowanych po 2005 roku.
Silniki diesla Audi A8
Do Audi A8 D3 trafiły zaledwie trzy jednostki diesla, jednak wyraźnie zdominowały one rynek. Jako bazowy silnik wysokoprężny służył 3,0 TDI V6, natomiast funkcję modelu flagowego spełniały 4,0 TDI V8 oraz 4,2 TDI V8 z układem biturbo. Wszystkie jednostki sprzężone są z klasyczną, automatyczną skrzynią Triptronic oraz posiadają napęd quattro. Ich zaletą jest potężny moment obrotowy, który bardzo lekko rozpędza niemal dwutonowy pojazd do 100 km/h w nawet pół sekundy szybciej od wersji benzynowych. Diesle dla Audi A8 są oszczędniejsze, jednak występują w nich różne wady. Dotyczy to zwłaszcza układów wtryskowych oraz elementów osprzętu łańcucha rozrządu, w których pojawiają się liczne awarie - zarówno w wersji V6, jak i V8. Za najmniej problematyczną uznaje się odmianę podstawową, natomiast najwięcej usterek występuje w jednostce 4,0 TDI. W przypadku tego drugiego modelu, kierowcy szczególnie uskarżając się na poluzowania klap w kolektorze ssącym.
Zobacz również: Audi A8 - szósta generacja