Audi A7 - który silnik wybrać?
Audi A7 jest osobowym autem klasy wyższej, produkowanym od 2010 roku. W 2017 miała miejsce premiera drugiej generacji tego modelu. Napęd Audi A7 bazuje na silnikach benzynowych oraz wysokoprężnych, które różnią się mocą, pojemnością oraz innymi parametrami.
Silniki benzynowe Audi A7
W gamie silników benzynowych Audi A7 znalazły się dwie jednostki TFSI - 2,8 o mocy 204 KM oraz 3,0 o mocy 300 KM. Do szczególnie polecanych należy ten drugi, który występował już w modelach poprzedniej generacji. Maksymalny moment obrotowy tych jednostek wynosi 440 Nm, co przy 2900 obrotach na minutę daje bardzo dobry wynik. Jego zaletą jest też wysoka oszczędność, ponieważ przy doskonałych osiągach spala jedynie 10-12 litrów na 100 km. Jednostka ta parowana jest wyłącznie z 7-stopniową, automatyczną skrzynią S-tronic oraz napędem quattro. W regularnie serwisowanych egzemplarzach występuje niestety wysokie ryzyko podwyższonej konsumpcji oleju. Silnik ten wymaga wymiany płynu co 10-15 tys. kilometrów. Niektóre jednostki posiadają też wady fabryczne bloków i głowic, co wiąże się z utratą szczelności przy większych przebiegach. Problem stanowić może również nagar, który gromadzi się w głowicach. Pod tym względem lepiej wypadają unowocześnione wersje o mocy 310 i 330 KM, które trafiły na rynek po 2012 roku.
Silniki diesla Audi A7
Najlepszą alternatywą dla silnika benzynowego w Audi A7 jest wysokoprężna jednostka 3,0 TDI. Model ten sprawdza się nawet w modelach najnowszej generacji, jednak mogą w nim występować problemy z łańcuchem rozrządu. Jednostka 3,0 TDI występuje w wersjach o mocy w zakresie 204 - 326 KM, z czego najmocniejszy wariant montuje się w odmianach Competition. Silnik ten dorównuje najlepszym modelom benzynowym pod względem osiągów. Najmocniejsza wersja tej jednostki rozwija moment obrotowy powyżej 500 Nm, a najsłabsza maksymalnie 400 Nm. Niemałą zaletą jest dość ekonomiczne spalanie, które na trasie utrzymuje się w granicach 6-8 litrów na 100 kilometrów. Stosunkowo problematyczne mogą być wysokie koszty serwisowe, które wynikają z poziomu skomplikowania konstrukcyjnego. Diesel 3,0 jest niestety bardziej awaryjny od swojego benzynowego odpowiednika. Usterki nie dotyczą jednak samego silnika, tylko skrzyni biegów zmagającej się z wysokim momentem obrotowym. W najsłabszym wariancie 3,0 TDI zamontowana została przekładnia manualna, a w wersjach pośrednich 7-stopniowy S-tronic. Odsłony powyżej mocy 300 KM dysponują jedynie 8-stopniowym systemem Triptronic. Aby zminimalizować ryzyko awarii, lepiej wybrać wersję z przekładnią manualną.
Zobacz również: Audi A7 - samochód osobowy klasy wyższej