Audi Q4 e-tron: Nowoczesny Elektryczny SUV od Audi
Samochód elektryczny Audi Q4 E-tron to drugi najlepiej sprzedający się SUV od Audi w 2023 roku, oraz jest to obecnie najpopularniejszy w pełni elektryczny model w ofercie tego producenta. Oto co ma do zaoferowania ten nowoczesny, ale ekonomiczny elektryk.
Audi Q4 E-Tron: pojemność baterii, zasięg, moc i ładowanie
W przeciwieństwie do modeli benzynowych i wysokoprężnych Audi, gama Q4 E-tron jest stosunkowo prosta, ponieważ do wyboru w przypadku modeli 2024 roku są tylko 2 układy napędowe. Wcześniej dostępny był także model 35, z mniejszą baterią 52 kWh, ale ta wersja nie jest już sprzedawana od nowości.
Najważniejszą wiadomością na rok 2024 jest to, że wszystkie wersje mają teraz bardziej wydajny silnik (taki jak w nowym Volkswagenie ID 7). Przekłada się to na większą moc i zasięg.
- Pierwszą z wersji jest Audi Q4 E-Tron 45, które dysponuje mocą 281 KM (w porównaniu z wcześniejszymi 201 KM), akumulatorem 82 kWh (o pojemności użytkowej 77 kWh). Przyśpiesza do 100 km na godzinę w 6,7 sekundy. Można wybrać napę na tylne koła, lub na 4 koła. Zasięg to około 336 km według cyklu WLTP.
- Inna wersja to Audi Q4 E-Tron 55, w przypadku której napęd na wszystkie koła jest standardem. Moc to 335 KM (wcześniej 295 KM). Samochód przyśpiesza do setki w 5 sekund. W tej wersji zainstalowano baterię 95 kWh (86,5 pojemności użytkowej). Zasięg na jednym ładowaniu to około 400 km według cyklu WLTP.
Q4 E-Tron z napędem na tylne koła nadal ładuje się z maksymalną prędkością 135 kW, ale warianty z napędem na cztery koła można teraz ładować z mocą do 175 kW, co pozwala na doładowanie 10-80% w około 30 minut.
Sprawdź ogłoszenia Audi Q4 E-Tron na Samochody.pl →
W Audi Q4 E-Tron postawiono na aerodynamiczną konstrukcję
Do konstrukcji samochodu wykorzystana została platforma MEB Grupy Volkswagen, a kluczową rolę w stylistyce pojazdu odgrywa aerodynamika. W związku z tym w Audi Q4 E-Tron zastosowano takie rozwiązania, jak płaska owiewka dolna, aktywny system chłodzenia, kurtyny powietrzne z przodu lub deflektory przed kołami. Rozwiązania te, wraz ze współczynnikiem aerodynamicznym Cx wynoszącym 0,28, zapewniają większy zasięg nawet o 40 km.
Ciekawostką jest fakt, że do wyboru są 19-, 20- lub 21-calowe felgi aluminiowe. Innym wartym uwagi elementem są zaawansowane reflektory Matrix LED, które wyświetlają animacja świetlne po odblokowaniu samochodu.
We wnętrzu dużo plastiku, ale nie cierpi na tym wygoda
Przenosząc się do wnętrza, niewątpliwymi plusami jest dobre wyposażenie, obecność najnowszych technologii i dużo miejsca na głowę i nogi z przodu i z tyłu. Wadami jest niedostateczna jakość materiałów w stosunku do ceny, oraz fakt, że standardem nie jest opcja wyświetlania ekranu smartfona na ekranie pokładowym.
Pod względem przestrzeni we wnętrzu samochód śmiało konkuruje z najbardziej praktycznymi pięciomiejscowymi SUV-ami średniej wielkości w tej klasie, takimi jak Honda CR-V. To samo dotyczy bagażnika, który ma 520 litrów pojemności, a po złożeniu siedzeń 1490 litrów. Wygodne są również fotele, które można regulować we wszystkich kierunkach, dzięki czemu nikt nie powinien mieć problemu ze znalezieniem wygodnej, dobrze podpartej pozycji.
Niestety, w podstawowych wersjach wyposażenia materiały są bliższe tym z SEAT-a Leona niż Audi A5, ze zbyt dużą ilością twardych plastików. Nawet panele tylnych drzwi są wykonane ze sztywnego tworzywa sztucznego. Kontrast między przednimi i tylnymi siedzeniami jest pod tym względem bardzo uderzający, jako że na przednich drzwiach dodano nieco przyjemnego w dotyku materiału. Trzeba jednak przyznać, że nic nie trzeszczy, ani się nie rusza, więc choć plastik nie jest zbyt atrakcyjny dla oka, to doskonale spełnia swoje zadanie.
Multimedia - w swoim zwyczajowym stylu Audi upakowało mnóstwo technologii w kabinie Q4 E-Tron
Audi dość odważnie zastosowało geometryczny, wielopoziomowy projekt deski rozdzielczej, na której oczywiście musiał znaleźć się ekran w centralnym punkcie. Standardem jest 10,1-calowy ekran informacyjno-rozrywkowy, obsługujący także w standardzie nawigację MMI Navigation Plus od Audi. Co ważne, Audi zachowało fizyczne przyciski tuż pod tym ekranem, którymi obsługuje się klimatyzację, co znacznie ułatwia obsługę podczas jazdy.
Drugi ekran to cyfrowy zestaw wskaźników mający 10,25-cali, który znajduje się za kierownicą. Co ciekawe, auto wyposażone jest także w wyświetlacz Head-up Display, który wyświetla np. informacje nawigacyjne na szybie.
Systemy wspierające kierowcę w Audi Q4 E-Tron
Q4 E-tron posiada w standardzie system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, który domyślnie włącza się przy każdym ponownym uruchomieniu, ale można go wyłączyć za pomocą pięciosekundowego naciśnięcia wygodnie umieszczonego przycisku na końcu dźwigni kierunkowskazów.
Standardem jest również autonomiczny system hamowania awaryjnego “Audi Pre Sense Front”. Za dopłatą można także wyposażyć ten model w systemy monitorowania martwego pola i unikania kolizji z tyłu. Opcjonalny jest także adaptacyjny tempomat. Jeśli go wybierzesz, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu zostanie zastąpiony bardziej zaawansowanym systemem utrzymywania pasa ruchu.
Powołaniem Q4 E-tron jest zdecydowanie komfortowa, a nie dynamiczna jazda
Pod względem dynamiki nie jest to samochód, który lubi się szybko poruszać. Chociaż jak to w elektrykach, moment obrotowy jest błyskawiczny, Q4 E-tron ma 310 Nm, więc nie jest to duży moment obrotowy dla masy, którą musi poruszać: 2050 kg. Chociaż dużo lepiej jest pod tym względem w wersji Audi Q4 E-Tron 55, która ma 410 Nm momentu obrotowego.
Samochód jest jednak przede wszystkim cichy i komfortowy. Układ kierowniczy jest bardzo płynny (w każdym wybranym trybie jazdy). Fajną opcją są także łopatki na kierownicy, które umożliwiają regulację siły hamowania regeneracyjnego (trzy poziomy i czwarty dla wolnego koła).
Audi Q4 e-tron 40 jest więc wyraźnie samochodem rodzinnym i pod tym względem z nawiązką spełnia stawiane przed nim wymagania. Oferuje nawet dobry zasięg, w zależności od rodzaju drogi.