BMW iX3

Elektryczny BMW iX3: Luksusowa Alternatywa dla Tradycyjnych SUV-ów

X3 to jeden z najbardziej udanych SUV-ów średniej wielkości w historii. Jest niezawodny, przestronny, luksusowy, zwinny i dobrze wyposażony. Nie inaczej jest w przypadku BMW iX3, czyli w 100 % elektrycznej wersji tego auta niemieckiego producenta, sprzedawanej od 2020 roku. Oto najważniejsze informacje o tym modelu. 

BMW iX3: Zasięg, pojemność baterii, moc i ładowanie

BMW stawia na prostotę w kwestii pojemności baterii

Nabywcy mają do wyboru tylko dwie wersje wyposażenia - M Sport i M Sport Pro. Ponadto dostępny jest jedynie akumulator o pojemności 80 kWh (z czego 74 kWh jest użyteczne). Moc silnika to 286 KM.

Napęd tylko na tylne koła

BMW zrezygnowało, z napędu 4x4 w tym modelu. Producent zdał sobie sprawę, że większość nabywców prawie nigdy nie będzie musiała polegać na napędzie na cztery koła, aby wyciągnąć ich z tarapatów w trudnym terenie, więc postawiono na stary dobry napęd na tylne koła. 

BMW iX3

Zasięg

Oficjalny zasięg wynosi około 460 km (według cyklu WLTP). iX3 nie równa się więc z zasięgiem najlepszych z konkurencji, czyli: Tesli Model Y (532 km), Audi Q4 40 e-tron (516 km) czy Volvo XC40 Recharge Twin (502 km). 

Ładowanie

Jeśli chodzi o ładowanie, maksymalna prędkość wynosi 150 kW, co pozwala naładować baterię od 10 do 80% w zaledwie 27 minut, zakładając szybkie ładowanie. Jeśli używa się standardowej domowej ładowarki ściennej o mocy 7,4 kW, pełne naładowanie iX3 z rozładowanego akumulatora zajmie nieco poniżej 12 godzin.

Szukasz dobrze wyposażonego, praktycznego i w pełni elektrycznego SUV-a klasy premium? Pokochasz iX3

BMW iX3 zaledwie po roku bycia w sprzedaży przeszło lifting w 2021 roku (jest to spowodowane tym, że zdecydowano, że czas na lifting spalinowego X3). W samochodzie zmieniono między innymi reflektory na smuklejsze i zmieniono zderzaki. Pomijając zaślepiony grill (którego elektryki nie potrzebują), bardziej aerodynamiczne koła i brak jakichkolwiek rur wydechowych, nie jest łatwo odróżnić zwykłe X3 od iX3.

BMW iX3

Generalnie wygląd karoserii iX3 wydaje się nieco prosty w porównaniu z wyglądem na przykład Hyundai’a Ioniq 5, czy Tesli Model Y, ale BMW wyraźnie zdecydowało się na podejście "nie zmieniaj czegoś, co działa dobrze" w swoim całkowicie elektrycznym X3. 

Wnętrze - naturalna skóra, dużo przestrzeni i wrażenie “premium”

Jeśli chodzi o wnętrze, to ciężko się o cokolwiek przyczepić. Deska rozdzielcza w BMW iX3 obszyta jest skórą syntetyczną Sensatec, a tapicerka na siedzeniach i drzwiach pokryta jest z wysokiej jakości skóry Vernasca, używanej a modelach premium BMW.

BMW iX3

Wrażenia “premium” dodaje także panoramiczny szyberdach, trójstrefowa klimatyzacja, podgrzewane przednie fotele, czy automatycznie zamykająca się klapa bagażnika.

Jeśli jesteśmy już przy bagażniku, to iX3 ma 510 litrów przestrzeni bagażowej, a pod podłogą bagażnika znajduje się niewielki schowek np. na kable do ładowania. Po złożeniu tylnych siedzeń bagażnik ma 1560 litrów. Dodatkowo iX3 to duży samochód. Jedno jest pewne, wszyscy pasażerowie mogą się wygodnie rozsiąść. Z tyłu z łatwością zmieszczą się dwa foteliki dziecięce, czy trzy dorosłe osoby.

Multimedia - niewielu jest w stanie konkurować z BMW

Przed liftingiem BMW iX3 wyposażone było w 10,25-calowy centralny ekran dotykowy starszej generacji, ale dzięki liftingowi w 2021 r. każdy model jest teraz wyposażony w większy 12,3-calowy centralny wyświetlacz, oraz cyfrowy kokpit.

BMW iX3

Ostrość grafiki nie budzi żadnych zastrzeżeń. Niewielu rywali jest w stanie konkurować z niemiecką marką pod względem użyteczności, logicznego interfejsu i szybkości ładowania systemu multimedialnego. W nowych modelach po liftingu kierowcy mają wybór: mogą korzystać z funkcji z poziomu ekranu dotykowego, lub sterować najważniejszymi funkcjami za pośrednictwem kontrolera iDrive, z fizycznymi przyciskami i pokrętłem, co jest zdecydowanie mądrą decyzją, jako że w modelu przed liftingiem kontroler nie był dostępny. Ekran dotykowy świetnie sprawdza się na postoju, kiedy wprowadzanie adresów jest szybkie i łatwe - a pokrętło świetnie nadaje się do drobnych poprawek w ruchu.

BMW iX3

Prowadzenie iX3 to czysta przyjemność

Może nie jest to najszybszy samochód elektryczny, ponieważ przyśpiesza do 100 km/h na godzinę w około 6,8 sekundy i maksymalna prędkość to 180 km/h na godzinę, ale jest to z pewnością jeden z najprzyjemniejszych w prowadzeniu elektrycznych SUV-ów na rynku.

Kierowanie samochodem się zarówno na autostradzie, jak i na mieście jest dziecinnie proste. BMW iX3 jest opanowane i stabilne na autostradzie, a na bardziej krętych drogach wzorowo radzi sobie z wchodzenie w zakręty. Dobrze tłumione są też przechyły nadwozia  - pomaga w tym zamontowany nisko w podłodze akumulator.

BMW iX3

W kabinie panuje błoga cisza, a zawieszenie dobrze radzi sobie z niwelowaniem nierówności. Inżynierowie dopracowali również system rekuperacji, który umożliwia jazdę przy użyciu jednego pedału.

System wspierający kierowcę - niemiecki producent stawia na bezpieczeństwo

BMW nie oszczędza na systemach bezpieczeństwa. Świadczą o tym systemy wspierające kierowcę w tym modelu takie jak: BMW Attentiveness Assistant, czyli asystent wykrywający zmęczenie u kierowcy, czy asystent Active Driving Assistant, w którego skład wchodzą funkcje ostrzegania przed zjechaniem z pasa ruchu i automatyczne hamowanie awaryjne. 

BMW iX3

Inne systemy wspierające kierowcę to: aktywny tempomat, przednie i tylne czujniki parkowania, asystent martwego pola, night vision, oraz asystent parkowania BMW, który jest w stanie zidentyfikować odpowiednie miejsce dla samochodu i zaparkować autonomicznie.