Rivian R1T i R1S

Zyskujące na popularności Rivian R1T i R1S

Producent samochodów elektrycznych Rivian, którego większościowym właścicielem jest Amazon, oraz Saudyjczyk Abdul Latif Jameel to stosunkowo mało znana marka elektryków. Pierwszymi autami producenta był pickup Rivian R1T i SUV R1S, które zostały wprowadzone na rynek w 2022 roku i szybko zachwyciły swoimi osiągami i doskonałą użytecznością. 

Niemniej jednak producent stara się osiągnąć rentowność, zarówno dla dobra własnego biznesu, jak i dla zadowolenia niecierpliwych inwestorów. W związku z tym, prace nad idealnym elektrykiem przyśpieszyły. Na horyzoncie pojawia się także premiera mniejszych, produkowanych na masową skalę elektryków R2, R3 i R3X. W międzyczasie jednak Rivian wprowadził kilka istotnych aktualizacji w samochodach z serii R1 na rok modelowy 2025.

Rivian R1S

Jak prezentują się samochody R1T i R1S? Wygląd, zastosowanie i dostępność w Europie

Firma Rivian twierdzi, że wprowadzono 600 indywidualnych zmian sprzętowych, programowych i estetycznych między dwiema generacjami, ale tylko kilka z nich jest widocznych z zewnątrz. Tu i ówdzie wprowadzono kilka poprawek stylistycznych, ale generalnie R1 wygląda tak samo jak wcześniej.  

Elektryki Rivian R1T i R1S charakteryzują się ciekawe stylizowanymi reflektorami LED, w kształcie litery "O' i krótką kabiną w przypadku R1T oraz dłuższą sylwetką w przypadku R1S, by pomieścić trzy rzędy siedzeń. Oba modele mają solidne proporcje nadwozia, wysokiej jakości materiały wykończeniowe i opcjonalne akcesoria terenowe, idealne do codziennego użytku i przygód na otwartym terenie.

Rivian R1T

Zastosowanie modeli R1

Modelom R1 niestraszne są skalne podjazdy, off-road, głęboki piasek, czy śnieżyca - dzięki różnym trybom jazdy te sporych rozmiarów pojazdy są zawsze gotowa do działania. 

Pickup R1T doskonale nada się do holowania, czy to przyczep kempingowych, łodzi czy innych ciężkich ładunków, czy przewożenia ładunków na pace. Z kolei, R1S jest przestronnym luksusowym SUV-em z trzema rzędami siedzeń, co czyni go idealnym dla rodzin. 

Kiedy premiera samochodów Rivian w Europie? 

Nie ma na chwilę obecną wieści, że modele z serii R1 trafią w ogóle do Europy. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że duże samochody nie cieszą się popularnością na Starym Kontynencie. Niemniej jednak potwierdzono już, że modele R2, czyli średniej wielkości elektryczne SUV'y o wymiarach zbliżonych do BMW X3 mają trafić do sprzedaży w Europie w połowie 2026 roku.

Rivian R1S

Jaki zasięg i moc mają pickup Rivian R1T i SUV R1S?

Kiedy R1 został po raz pierwszy wprowadzony na rynek, był dostępny wyłącznie jako model Quad-Motor, czyli każdy z elektryków wyposażony był w cztery oddzielne silniki elektryczne, z których każdy napędzał jedno koło. 

Później dodano model Dual-Motor. W tym przypadku jeden silnik zasilał każdą oś. Począwszy od modelu 2025, Rivian będzie teraz oferował nową wersję R1 z silnikiem Tri-Motor. Wersja ta ma jeden silnik na przedniej osi i dwa na tylnej. Zarówno pickup Rivian R1T, jak i SUV R1S dostępne są obecnie w następujących wersjach:

Dual Standard - z zasięgiem 435 km oraz mocy 553 KM.

Dual Large - z zasięgiem 530 km, oraz mocy 665 KM.

Dual Max - z zasięgiem 675 km, oraz mocy 665 KM. 

Tri Max - z zasięgiem 610 km, oraz mocy 850 KM. 

Quad Max - z momentem obrotowym 1,1998, oraz mocy 1,025 KM. 

Rivian R1S ładowanie

Jeśli chodzi o standard ładowania, producent Rivian ogłosił, że przyjmie północnoamerykański standard ładowania Tesli (NACS), choć obecnie elektryki korzystają ze standardu CCS. Na razie nowe R1 są dostarczane z adapterem, który pozwoli na korzystanie z nich na stacjach Tesla Supercharger.

Rivian R1 - eleganckie wnętrze z ciekawymi drewnianymi akcentami i doskonałą grafiką ekranów

Wnętrza pickupa i SUV-a są bardzo podobne - są subtelne i luksusowe. We wnętrzu nie znajdziesz przytłaczającego chromu i błyszczącej czerni fortepianowej. Fotele są jednokolorowe, ale mają wyszyte wzory, które dodają im charakteru. Są też liczne akcenty kolorystyczne na desce rozdzielczej, fotelach, drzwiach kierownicy, podłokietnikach w postaci litego drewna i szczotkowanego metalu. Generalnie wnętrza jest minimalistyczne, z dużym naciskiem na czyste linie i prostotę.

Rivian R1S wnętrze

Standardem jest szklany dach, ale modele R1 z pakietem Premium mają również elektrochromatyczny dach, który można rozjaśnić lub przyciemnić za pomocą przycisku. Fotele są wygodne i miękkie. Dobrze wspierają ciało, nawet podczas dłuższych podróży. 

Zremasterowany system informacyjno-rozrywkowy

Technologia R1 nie różni się zbytnio pod względem funkcjonalności od pierwszej generacji, choć cały interfejs ma nowy wygląd. Pojawiły się nowe czcionki i zaktualizowano grafikę, która opiera się teraz o silnik Unreal Engine stworzony przez producenta gier wideo Epic Games. 

Rivian R1S wnętrze

Układ menu jest zasadniczo taki sam, co nie jest absolutnie wadą, ponieważ system informacyjno-rozrywkowy R1 jest już dość dobrze rozplanowany. Samochód nie obsługuje jednak Apple CarPlay i Android Auto są. Działa jednak integracja strumieniowa z natywnymi aplikacjami takimi jak Spotify, czy Apple Music. Natywny system nawigacji również działa dobrze. Mapa jest przejrzysta i łatwa do odczytania, użytkownicy mogą wyszukiwać sieci np. dostępne stacje ładowania. 

W jakie technologie wspierające kierowcę wyposażony jest Rivian R1?

Ulepszono technologię wspierające kirowcę w Rivian R1 na rok 2025, dodając nowe funkcje do systemu Highway Assist. Oprócz adaptacyjnego tempomatu i centrowania pasa ruchu, system Highway Assist będzie teraz zmieniał pasy ruchu po naciśnięciu kierunkowskazu. Dodano także kamery, która pokazują martwe pole. W sumie każdy pojazd Rivian jest wyposażony w ponad 20 funkcji bezpieczeństwa, w tym w 11 kamer o wysokiej rozdzielczości, oraz 38 czujników.

Rivian R1T i SUV R1S robi wrażenie, ale brak dostępności w Europie i wysoki ceny sprawiają, że jest to jedynie ciekawostka

Elektryk ten jest elegancki w wewnątrz i na zewnątrz i przyjemny w prowadzeniu. Dobrych rokowań dodają także wszystkie aktualizacje zaplanowane na rok 2025, od zwiększonego zasięgu i wydajności po świeży wygląd systemu informacyjno-rozrywkowego. Niemniej jednak odstrasza przede wszystkim cena, jako że ceny podstawowych modeli zaczynają się od 80 tys. dolarów amerykańskich. Dodatkowo nie ma na razie informacji o tym, że modele R1 pojawią się w Europie. Warto jednak obserwować producenta, ponieważ R2 zadebiutują na rynku, w tym w Europie, już za niedługo.