audi q5

Audi Q5 - jaki silnik wybrać?

Audi Q5 to osobowy samochód typu SUV, należący do klasy średniej, jednak lokowany jest w grupie aut premium z luksusowym charakterem. Model ten jest dostępny na rynku od 2008 roku, a niecałe 8 lat później miała miejsce premiera drugiej generacji. Audi Q5 wypełniło lukę między terenowym Allroad, a nieco większym SUV-em Q7 w ofercie producenta. Samochód występuje w wersjach z silnikiem benzynowym oraz dieslem.

Decydując się na ten model Audi warto mieć na względzie jego stosunkowo wysokie ceny. Być może z zewnątrz nie widać powodu, dla którego mielibyśmy zapłacić dużo więcej niż za innego SUV’a w tej klasie, ale po zajrzeniu do wnętrza i już pierwszej przejażdżce sprawa staje się klarowna. W Audi Q5 zastosowano wysokiej jakości materiały podczas wykończenia. Wnętrze jest również funkcjonalne, przestronne i dobrze wyciszone. Q5 oferuje także wysoki jak na Audi przystało komfort jazdy, świetne prowadzenie i wysoki poziom bezpieczeństwa. W ofercie znajdziemy modele z dynamicznymi silnikami i napędem 4x4.

Audi Q5 – który silnik najlepszy

Audi Q5 jest modelem zaawansowanym technologicznie, przez co jego serwis i naprawa niestety kosztuje całkiem sporo. Decydując się na taki model warto oddawać go w ręce dobrego i fachowego warsztatu. Warto poznać, decydując się na zakup Audi Q5 opinie i jaki silnik wybrać, aby uniknąć najdroższych napraw.

Najbardziej optymalne jednostki polecane do modelu to turbodiesle 2.0 TDI o mocy 170 lub 177 KM. Przede wszystkim są ekonomiczne, zachowując przy tym przyzwoitą dynamikę jazdy. Te jednostki nie obciążają za mocno budżetu, zatem dobrze się sprawdzają, kiedy Audi Q5 pełni rolę typowego auta rodzinnego. Do ekonomicznych silników w tym modeli możemy również zaliczyć wersję 2.0 TDI o mocy 143 lub 150KM, jednak na tym ich zalety się kończą – wersje te mają gorsze osiągi i niestety mogą być awaryjne.

Najbezpieczniejsze są silniki benzynowe i mocne wersje turbodiesla, mimo że wymagają większego nakładu chociażby na paliwo to oferują najlepsze osiągi. Warto jednak pamiętać, że silniki bywają awaryjne. Turbodiesle mają problemy z dwumasowym kołem zamachowym i turbosprężarkami, w Audi Q5 silniki benzynowe mogą mieć problem z osadzającym się nagarem, ale jak zawsze odpowiednie dbanie o auto i regularny serwis mogą zniwelować pojawienie się tych sytuacji do minimum.

Audi Q5 - silniki benzynowe i ich wady

Podstawową jednostką benzynową Audi Q5 jest turbodoładowany 2,0 TFSI o mocy 180, 211 lub 225 KM. W 2011 roku do oferty trafiła bazująca na tym silniku wersja hybrydowa, która łącznie generuje 245 KM. W sprzedaży znalazły się także odmiany z jednostką V6 - najpierw wolnossący model 3,2 o mocy 270 KM, a następnie 3,0 TFSI o mocy 272 KM. Każdy z silników wyposażono we wtrysk bezpośredni, jednak niektórzy kierowcy przerabiali je na LPG. Wszystkie benzynowe wersje Audi Q5 posiadają napęd na cztery koła, a standardowy automat występuje jedynie w przypadku 3,2 TFSI oraz 3,0 TFSI. W TFSI 2,0 mógł łączyć się również z 6-biegową skrzynią manualną, jednak w praktyce rozwiązanie to stosowane było rzadko.

Praktycznie wszystkie modele benzynowe dla Q5 są dość awaryjne. Problemy występują nawet w potencjalnie najmniej ryzykownym 3,2 FSI - zalicza się do nich np. awarie wariatora zmiany rozrządu, cewek, skrzyń biegów czy napędu łańcuchowego, a także gromadzący się nagar. Dostępna jednostka 3,0 TFSI parowana jest z lepszej jakości skrzynią biegów. W tym przypadku wystąpić mogą jednak poważne awarie kompresora doładowania, co wiąże się z kosztownym serwisowaniem. 

Audi Q5 – silniki diesla i ich wady

W przypadku diesli, wybór ograniczono do 4-cylindrowych 2,0 TDI o mocy 143-190 KM oraz 3,0 TDI V6 o mocy w zakresie 240-258 KM. Poszczególne turbodiesle wyposażono w układ zasilania common-rail oraz filtr cząstek stałych. Silniki te nie są niestety wolne od wad, zwłaszcza słabsze odmiany 143 i 150 KM. W ich przypadku napęd przekazywany był wyjściowo na przednią oś. Diesle 3-litrowe łączą się jedynie z przekładniami automatycznymi, tak samo jak jednostki benzynowe - dwusprzęgłową S-tronic z 7 biegami lub 8-stopniową Triptronic.

2-litrowe modele Audi Q5 współpracują także ze skrzynią ręczną o 6 przełożeniach i są one najbardziej polecane. Silniki doładowane 2,0 dostępne są w wariantach mocy 180-230 KM i nie wykazują problemów ze spalaniem oleju czy uszkodzeniami napędu rozrządu. Usterki te występowały głównie w egzemplarzach produkowanych do 2011 roku, jednak obecnie większość z nich wyeliminowano.

 

Zobacz również:  Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Audi Q5