Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Audi Q5
Audi Q5 to średni SUV w ofercie Audi, który jest przedstawicielem segmentu D. Na rynku znajduje się od 2008 roku i oferowany był do tej pory w dwóch generacjach. Przez lata stał się bestsellerem marki i stał się regularnym bywalcem europejskich, jak i amerykańskich ulic. Jego sukces jest jednym z powodów powiększenia przez Niemców rodziny Q z dwóch modeli do aż pięciu.
Audi Q5 – historia modelu
Audi Q5 debiutowało w 2008 roku i stało się drugim po swoim większym odpowiedniku, czyli Q7 w gamie modelowej Audi. Bazą do powstania Q5 była płyta podłogowa MLB, którą Niemcy wcześniej wykorzystali przy modelach A4 i A5. Samochód okazał się sporym sukcesem i w Polsce regularnie był najchętniej wybieranym Audi każdego roku. W segmencie premium zazwyczaj przegrywał jedynie z Volvo XC60.
W 2012 w sprzedaży pojawiło się hybrydowe Q5 quattro, które może pochwalić się tym, że było pierwszym hybrydowym SUVem premium z litowo-jonowym akumulatorem. Oprócz wersji hybrydowej w tym roku zdecydowano się również na facelifting, który zmienił wygląd atrapy chłodnicy i ją powiększył, a także zderzaki i lampy. Pod koniec tego roku gama modelowa Q5 została wzbogacona o wersję SQ5, która była pierwszym samochodem z linii S, który pod maską miał jednostkę wysokoprężną, a nie benzynową.
Druga generacja Audi Q5 została pokazana w 2016 roku. Proporcje zbytnio nie zmieniły się, lecz cały design stał się zdecydowanie bardziej nowoczesny od poprzednika, a ponadto Audi Q5 II stało się nieco dłuższe oraz niższe. Wpłynęło to pozytywnie na pojemność, gdyż bagażnik zyskał dodatkowe 10 litrów pojemności, a pasażerowie jeszcze więcej przestrzeni.
Na kolejne nowości od Audi przyszło poczekać do 2020 roku. Wtedy przeprowadzono lifting, w którym kompletnie zmieniono grill i przedni zderzak, z którego zniknęły poziome pasy. Wnętrze zyskało aż 10-calowy ekran, a jednostki napędowe odświeżono. Największą zmianą jest jednak wersja Q5 Sportback, którą zdecydowano się stworzyć po sukcesie modelu Q3 Sportback. Jest to inspirowana stylistyką coupe wersja średniego SUVa od Audi, ale poza inną linią dachu i tylną szybą oraz kanapą nie różni się wiele od bazowej odmiany.
Audi Q5 – dane techniczne i wymiary
Pierwsza generacja Audi Q5 mierzy 4630 mm długości, 1900 mm szerokości oraz 1660 mm wysokości. Masa własna wynosi od 1740 do 1860 kilogramów, a bagażnik może pomieścić 540 litrów, lub 460 w wypadku wersji Hybrid. Model ten otrzymał 5 gwiazdek w teście bezpieczeństwa Euro NCAP. Audi Q5 II zostało nieco przedłużone i długość wynosi 4663 mm, za to szerokość zmniejszyła się i wynosi 1893 milimetry. Nowa generacja Q5 jest również nieco niższa i sięga 1650 mm. Bagażnik może pomieścić 550 litrów. Model Q5 Sportback w porównaniu do podstawowej wersji jest dłuższy i mierzy 4690 mm, jest szeroki na 1890 mm, a wysokość uległa powiększeniu i wynosi 1660 mm.
Audi Q5 – gama silnikowa i napęd
Pierwsza generacja Q5 dostępna była z trzema benzynowymi jednostkami. Były to 2.0 TFSI o mocy z zakresu 180-225 KM. Najmocniejszy wariant to 3.2 V6 FSI o mocy 270 KM. Wśród silników wysokoprężnych można było znaleźć 2.0 TDI o mocy z zakresu 143-190 KM, którego najsłabsze wersje były jedynymi z napędem na przód, a także 3.0 V6 TDI generujące 240 koni mechanicznych. Dostępny był również silnik hybrydowy 2.0 TFSI hybrid o mocy 211 KM. Edycja SQ5 oferowana była jedynie z silnikami 3.0 V6 TDI o mocy 313, 326, lub 340 KM. Jedyne benzynowe SQ5 pochodzą spoza Europy.
Samochody używane z drugiej generacji Q5 pod maską mogą mieć jednostki 2.0 TFSI, lub wysokoprężne 2.0 TDI i 3.0 TDI. Benzynowe silniki oferują moc wynoszącą 190, 245, lub 252 KM, a te wysokoprężne znajdują się w zakresie 150-190 dla 2.0 TDI. 3.0 TDI generuje 286 koni mechanicznych. SQ5 wpierw oferowane było z 3.0 TFSI o mocy 354 KM, które potem zostało zastąpione przez 3.0 TDI generujące 347 KM. Silnik ten został osłabiony po liftingu do 341 KM.
Przeprowadzony w 2020 roku dość mocno okroił gamę silnikową podstawowego Q5, w której znajduje się tylko benzynowe 2.0 TFSI o mocy 265 KM i dwa wysokoprężne 2.0 TDI o mocy 163, lub 204 KM. Nowością są jednostki hybrydowe typu plug-in 2.0 TFSI e o mocy 299, lub 367 KM, przez co zwykła wersja może być mocniejsza niż edycja SQ5.
Audi Q5 – ceny nowych i używanych samochodów
Ceny używanych Q5 z pierwszej generacji zaczynają się na 40 tysiącach złotych, a najdroższe egzemplarze potrafią kosztować nawet do 100 tysięcy. Przedliftowe Q5 drugiej generacji jest już znacznie droższe i trzeba przygotować się na ceny z zakresu 100-200 tysięcy. Najnowsze egzemplarze Q5 są póki co dość rzadkie na rynku wtórnym.
Nowe Audi Q5 za to kosztują za to od 200 do 240 tysięcy złotych. Sportback jest kilkanaście tysięcy droższy, a za modele hybrydowe można zapłacić od 240 do nawet 300 tysięcy. Chcąc zakupić model SQ5 należy być gotowym na ceny rzędu od 350 tysięcy wzwyż.