Audi Q8 - który silnik wybrać?
Audi Q8 to osobowy SUV Coupe, należący do klasy wyższej. Produkowany od 2018 roku model uważany jest za jeden z najbardziej prestiżowych pojazdów w ofercie marki, przez co plasuje się na samym szczycie w gamie. Wszystkie wersje Q8 to mild-hybrydy z instalacją elektryczną, które mogą być wyposażone w silnik benzynowy lub diesla.
Silniki benzynowe Audi Q8
Podstawowym silnikiem benzynowym w nowym Audi Q8 jest sześciocylindrowa, trzylitrowa jednostka z zapłonem iskrowym oraz wtryskiem bezpośrednim. Model ten wytwarza moc 340 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 505 Nm w zakresie 1370-4500 obrotów na minutę. Jednostka ta jest w stanie rozpędzić Audi Q8 do 100 km/h w zaledwie 5,9 sekundy, osiągając maksymalną prędkość do 250 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym sięga 11,0 l/100 km. Każdy silnik w Audi Q8 współpracuje z systemem pokładowym mild hybrid, pozwalającym na redukcję spalania o nawet 0,7 litra na 100 km podczas codziennej eksploatacji. Kluczowe komponenty to akumulator litowo-jonowy oraz alternator współpracujący z rozrusznikiem w układzie RSG, który zaopatruje system w energię elektryczną. Podczas spowalniania, odzyskać można nawet 12 kW energii oraz odesłać ją do akumulatora. W przypadku prędkości z zakresu 55-160 km/h, po zdjęciu nogi z pedału gazu pojazd jest w stanie pracować z wyłączonym silnikiem nawet przez kilkadziesiąt sekund. Po upływie tego czasu RSG łagodnie i stopniowo włącza silnik ponownie. Funkcja start-stop załączana jest przy prędkości 22 km/h.
Silniki diesla Audi Q8
W Audi Q8 podstawę gamy wysokoprężnej stanowi trzylitrowy diesel o mocy 231 KM oraz momencie obrotowym 500 Nm w zakresie 1750-3250 obrotów na minutę. Model ten rozpędza się do 100 km/h w 7,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna ograniczona jest do 233 km/h. W nowszej wersji, za przekazywanie mocy na koła odpowiada automatyczna skrzynia 8-biegowa Triptronic w połączeniu ze stałym napędem na cztery koła quattro. Silnik 3,0 TDI efektywnie współpracuje z instalacją elektryczną, co przekłada się na lepsze działanie funkcji start-stop. Wadą diesla jest dość mocno opóźniona reakcja podczas ruszania, a także charakterystyczny hałas wydobywający się wówczas spod maski. Problemy tego typu nie występują jednak w czasie jazdy, co ma szczególne znaczenie w przypadku samochodu o wadze ponad 2,3 tony. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi średnio 8,8 l na 100 km, co również stanowi bardzo dobry wynik. Na uwagę zasługuje ponadto system cylinder-on-demand, który przy niskich i średnich obciążeniach odłącza część cylindrów.
Zobacz również: Audi Q8 - zgrabnie stylizowany