seria 1

BMW seria 1 – jaki wybrać silnik?

BMW seria 1 to jak do tej pory jeden z najmniejszych, obecnie produkowanych modeli niemieckiego producenta. Kompaktowe auto BMW pojawiło się po raz pierwszy w 2004 roku i do chwili obecnej doczekało się trzech generacji. Seria 1 zadebiutowała jako pięciodrzwiowy hatchback, a w kolejnych latach produkowany był w kilku wersjach nadwozia i z zastosowaniem różnych rozwiązań konstrukcyjnych.

Obecnie w produkcji jest trzecia generacja tego popularnego auta, dostępna z dwoma różnymi silnikami trzycylindrowymi i trzema czterocylindrowymi, ale to właśnie modele pierwszej generacji są uważane za jedne z najciekawszych kompaktów na rynku aut używanych. Przede wszystkim, seria 1 mimo upływu lat nadal wygląda świeżo i oryginalnie, a także świetnie się prowadzi jak przystało na auta BMW. Co więcej, model pierwszej generacji można kupić w cenie nieprzekraczającej 30 tys. zł. Jednak warto przy tym wszystkim pamiętać o jednej, bardzo ważnej kwestii – koszty utrzymania, również jak przystało na auta BMW, są bardzo wysokie. Jak uchronić się przed największym wydatkiem, czyli remontem silnika? Warto dobrze się zastanowić podczas zakupu BMW 1 jaki silnik wybrać.

Który silnik wybrać w BMW serii 1?

Wśród używanych modeli BMW serii 1 są cztery najbardziej polecane wersje silnikowe. Zapewniają one kompromis między rozsądkiem a emocjami, których oczekujemy przy zakupie modelu niemieckiej marki. Co to oznacza? Z pewnością nie przestraszy nas spalanie, a jednocześnie zapewnią nam mocne wrażenia z jazdy. Które to jednostki?

Silniki benzynowe

Decydując się na zakup BMW serii 1 z silnikiem benzynowym warto jest przyjrzeć się wersjom z jednostkami 118i oraz 120i. Zapewniają one emocje godne BMW, przy zdecydowanie rozsądnym poborze paliwa. Jednak co najważniejsze – te silniki uznawane są za jedne z najmniej awaryjnych i nie występują w nich problemy z rozrządem czy elektroniką popularne np. w wersji 116i.

Silniki wysokoprężne

Producent w swojej ofercie ma oczywiście od początku dostępne wersje modelu z silnikami wysokoprężnymi. Wybierając używane BMW serii 1 z silnikiem diesla dobrze jest postawić na sprawdzone jednostki takie jak 116d i 118d. Zalety? Przede wszystkim nie są awaryjne nawet przy dużym przebiegu. Oprócz tego zapewniają bardzo dobre osiągi przy niskim spalaniu w granicy 6,0-6,5 l/100km.

Awarie BMW serii 1

Na tych czterech jednostkach plusy się kończą. Jakakolwiek awaria modelu – bez względu na rok produkcji – może okazać się bardzo, ale to bardzo kosztowna. Części i profesjonalna naprawa liczone są w tysiącach złotych. W silnikach wysokoprężnych problemy zaczynają się w modelach z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km. Nawet jeśli uda nam się kupić model z niższym przebiegiem, to niewykluczone, że po jakimś czasie i nas czekają poważne problemy. Do najcięższych usterek należą wymiany turbosprężarki, wtryskiwaczy lub dwumasowego koła zamachowego.

W silnikach benzynowych również zdarzają się awarie kosztowne i uniemożliwiające użytkowanie auta. Największe problemy stanowi elektronika sterująca silnikiem, cewkami zapłonowymi, czujnikami położenia wału korbowego oraz wałków rozrządu, czy problemy z układem rozrządu.

Mimo że awarie się zdarzają, są groźne i przede wszystkim bardzo kosztowne, to według niemieckiego ADAC seria 1 jest wśród kompaktów najmniej awaryjnym modelem, a wszelkie problemy zdarzają się przede wszystkim w wersjach sprzed 2007 roku.

Nowe silniki BMW serii 1

Jeśli decydujemy się na nowsze BMW serii 1 to możemy spotkać się z podziałem na silniki trzy- i czterocylindrowe. Które jednostki wybrać, żeby cieszyć się z osiągów, spalania czy braku uciążliwych awarii?

Silniki trzycylindrowe

Silniki trzycylindrowe, w które obecnie najbardziej inwestuje BMW, to zupełnie nowe, jak na tę markę, podejście do tematu. Nie ma wątpliwości, że tak duża zmiana w firmie, która znana jest ze stosowania dużych, sześciocylindrowych silników jest podyktowana coraz bardziej wyśrubowanymi normami UE pod względem emisji spalin i zużycia paliwa. Z jednej strony producent zapewnia, że pod względem osiągów nowe konstrukcje nie odbiegają znacznie od standardów firmy, z drugiej jednak zagorzali fani wydają lekko zawiedzeni taką polityką. Jakie zatem jednostki pozostają nam do wyboru?

Dwulitrowy silnik 116d o mocy 116 KM w trzeciej generacji serii 1 to jedno z najmniej polecanych rozwiązań. Według powszechnie panującej opinii silnik ten zdecydowanie nie wystarcza jak na auto tych rozmiarów, a należy zaznaczyć, że jak na BMW jest to samochód niewielki. Kierowcy wskazują na duży hałas, który odczuwalny jest zwłaszcza podczas szybszej jazdy.

118i to 1,5-litrowy silnik o mocy 136 koni mechanicznych. W porównaniu z wcześniejszym modelem jest to znacznie bardziej polecane rozwiązanie. Pojemność silnika jest mniejsza, ale unowocześniona konstrukcja pozwoliła na uzyskanie znacznie więcej mocy, która o wiele lepiej odpowiada gabarytom auta.

Silniki czterocylindrowe

W produkowanych obecnie modelach BMW wciąż jeszcze dostępne są silniki czterocylindrowe, choć coraz częściej słyszy się głosy o konieczności odejścia od takich konstrukcji. Jednym z częściej wybieranych i polecanych modeli jest 118d – dwulitrowy silnik o mocy 143 KM. Jego największą zaletą jest oszczędne zużycie paliwa. Wydaje się, że ten właśnie model najbardziej odpowiada obecnie produkowanej wersji serii 1, która ma charakter niewielkiego auta rodzinnego.  Silnik najlepiej sprawdza się przy jeździe na długich dystansach.

120dX to niewielki, dwulitrowy silnik o mocy 190 KM. Znacznie większa moc silnika oznacza jednocześnie dużo większe zużycie paliwa. Ten wybór polecany jest przede wszystkim kierowcom, którzy szukają uniwersalnego auta z lekko sportowym zacięciem, które doskonale sprawdzi się przy dynamicznej jeździe. Wydaje się, że jest to najlepsza i jednocześnie najbardziej uniwersalna propozycja w kategorii silników czterocylindrowych w serii 1. 

M135iX to silnik o pojemności trzech litrów o spektakularnej jak na tego typu konstrukcje mocy 326 KM. Wybór tej wersji silnika polecany jest kierowcom, którzy szukają przede wszystkim dużych osiągów. Średnio sportowy charakter tego modelu BMW sprawia jednak, że zasadność tego wyboru jest podważalna.

 

 

Zobacz również: BMW seria 1 - klasa kompaktowa