BMW X6 – najlepsze silniki
BMW X6 to samochód, którego pierwsza odsłona trafiła na rynek już2007 roku. To luksusowe auto było pierwszym modelem samochodu typu SUV Coupe, który do tej pory zainspirował niezliczoną ilość modeli różnych producentów. Dzisiaj produkowana jest jego trzecia generacja, która dostępna jest w kilku wariantach w zależności od rodzaju użytego silnika.
Silniki sześciocylindrowe
Silniki 6-cylindrowe nie są najmniejszymi konstrukcjami, które dostępne są z BMW X6. Producent przewidział jeszcze możliwość kupienia samochodu w wersji z jednym modelem silnika 4-cylindrowego. Wydaje się jednak, że takie posunięcie dedykowane jest wyłącznie kwestiami politycznymi (regulacje zmuszające producentów do oferowania również z silnikami o niewielkiej mocy) i w praktyce nie ma żadnego sensu. W samochodzie tej klasy silnik o niewielkiej pojemności po prostu się nie sprawdza i zdecydowanie się takie połączenie odradza.
W kategorii silników 6-cylindrowych jedynym wartym wspomnienia modelem jest silnik diesla B57S. Zasadniczo jego konstrukcja oparta jest na dobrze znanym modelu B57, do którego dodano jednak pewnie udoskonalenia. Tak samo, jak poprzedni model silnik ten zaopatrzony jest w bezpośredni wtrysk paliwa w technologii Common Rail, a także turbosprężarkowe doładowanie. Wyposażono go jednak nie w jedną, ale aż trzy turbosprężarki, które znacznie podkręcają maksymalną moc tego modelu, która wynosi 381 KM. Jak na samochód klasy X6 nie jest to spektakularna wartość, ale z całą pewnością silnik ma dość mocy by umożliwić dynamiczną jazdę tym dość dużym i ciężkim modelem.
Silniki ośmiocylindrowe
Wśród silników 8-cylindrowych jak do tej pory X6 dostępny jest wyłącznie z modelem N63 z bezpośrednim wtryskiem paliwa. To doskonale znane rozwiązanie, które pojawia się w wielu modelach wyższej i luksusowej klasy BMW. Silnik zbudowany jest w oparciu o geometrię V i zastosowano w nim układ dwóch sprężarek Twin Turbo. Sprężarki umieszczone są centralnie, pomiędzy cylindrami silnika, dzięki czemu możliwe było stworzenie kompaktowej i dość lekkiej konstrukcji. Przy pojemności 4,4 litra silnik ten osiąga moc 406 KM. Nie sposób nie zauważyć tu pewnego dysonansu, zwłaszcza jeśli porówna się parametry tego silnika z parametrami wcześniej omawianego, 6-cylindrowego modelu. Znacznie wyższa cena silnika N63 i dość wysokie zużycie paliwa nijak nie koresponduje z tylko niewiele większą mocą. Wydaje się więc, że z tych względów nie jest to model, który specjalnie warto polecać.
Ograniczony wybór silników w tym modelu pozostawia pewien niedosyt. Wielu fanów marki BMW prawdopodobnie oczekuje, że miejsko-terenowy samochód tej klasy będzie dostępny również z silnikami znacznie mocniejszymi, gwarantującymi lepsze, sportowe osiągi.
Zobacz również: BMW X6 - nowa generacja