Ceny, wersje wyposażenia i silniki nowego Nissana X Trail 2022
SUVy i crossovery Nissana są kojarzone przede wszystkim z dwoma modelami. Mowa tu o kompaktowym Qashqaiu oraz miejskim Juke’u. Te dwa auta miały ogromny wpływ na to, jak dziś wygląda segment crossoverów. Nie są jednak jedynymi samochodami tego typu w gamie modelowej Nissana. Japońska marka oferuje bowiem również większego Nissana X-Trail, który ma być propozycją dla większych rodzin. Jaka jest historia tego modelu oraz jakie są dane techniczne, wersje wyposażenia, silniki oraz ceny nowego Nissana X-Trail
Nissan X-Trail - historia modelu
Nissan X-Trail to samochód, który nie jest szczególnie często spotykany na polskich ulicach. Model ten jest jednak starszy niż dwa znacznie bardziej popularne auta z segmentu SUVów i crossoverów w ofercie Nissana. Pierwsza generacja tego auta została zaprezentowana jeszcze w 2000 roku, a rok później rozpoczęto produkcję. W tej postaci SUV ten był budowany do 2007, 2008 oraz 2009 roku w zależności od fabryki.
W 2008 roku do fabryk trafiła z kolei druga generacja tego auta. Największą różnicą było przede wszystkim jego powiększenie, gdyż Nissan X-Trail stał się o ponad 120 mm wyższy. Auto ponadto poszerzono, przez co stało się bardziej przestrzenne. Nie była to jednak zupełnie nowa konstrukcja, a jedynie mocno zmodyfikowana pierwsza generacja modelu. Na nowości trzeba było poczekać aż do 2013 roku.
Podczas zorganizowanych we Frankfurcie targów motoryzacyjnych Frankfurt Motor Show 2013 zaprezentowano trzecią generację Nissana X-Trail, która w Stanach Zjednoczonych znana jest jako Nissan Rogue. Auto zostało wtedy znacznie upodobnione do innych modeli gamy, na przykład do Qashqaia. Oczywiście największą zmianą była konstrukcja auta, która powstała kompletnie od zera. Aktualnie w sprzedaży i produkcji znajduje się już czwarta generacja Nissana X-Trail.
Nissan X-Trail - dane techniczne
Nissan X-Trail to naprawdę spore auto, którego wymiary pozwalają na swobodne zakwalifikowanie go do segmentu D, czyli tak zwanej klasy średniej. Długość samochody wynosi całkiem pokaźne 4680 milimetrów. Szerokość to 1840 mm, a wysokość sięga 1725 mm. Rozstaw osi to z kolei 2705 mm. Masa własna auta uzależniona jest od wersji silnikowej.
W wypadku auta z układem MHEV, czyli tak zwanej miękkiej hybrydy, masa własna wynosi od 1593 do 1706 kilogramów. Pozostałe wersje są znacznie cięższe, gdyż są to już pełnoprawne samochody hybrydowe. Ich waga wynosi bowiem od 1729 do 1949 kilogramów. Pozostałe dane warte uwagi to na przykład prześwit, który wynosi około 210 mm, a w wypadku wersji z napędem na cztery koła maleje on do około 195 mm.
Nissan X-Trail - układy napędowe
Japońska marka nie daje zbyt dużego wyboru, gdyż dostępny jest zaledwie jeden silnik spalinowy, a także dwie wersje zakładające użycie pełnych hybryd. Podstawowy silnik to jednostka 1.5 VC-T MHEV. Mowa tu więc o jednostce zelektryfikowanej. Jej moc to 163 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 300 niutonometrów.
Opcją pośrednią jest silnik 1.5 VC-T e-POWER, który jest wspomagany przez faktycznie spory silnik elektryczny. Moc całego układu to aż 150 KM, a moment obrotowy sięga do 330 Nm. Silnik ten w podstawowej wersji napędza wyłącznie oś przednią. Nie oznacza to jednak, że X-Trail nie posiada silnika przenoszącego napęd na cztery koła.
Jednostka, w której znajdziemy napęd na cztery koła, to praktycznie ten sam silnik. Mowa tu oczywiście o jednostce 1.5 VC-T e-POWER. W takiej konfiguracji cena jest jednak dość wygórowana. Dodatkowo parametry nieco się różnią. Takki sam pozostaje moment obrotowy wynoszący 250 niutonometrów, lecz moc maksymalna jest nieco wyższa i wynosi dokładnie 213 koni mechanicznych. Wzrost mocy bierze się z lepszego silnika elektrycznego. Moment obrotowy całego układu wynosi również 330 Nm.
Nissan X-Trail - wersje wyposażenia i ceny
Gdy mowa o wyposażeniu Nissana X-Trail, to zbyt wielkiego wyboru model ten nie oferuje. Znajdziemy bowiem jedynie dwie wersja wyposażenia. Gorsza to N-Connecta, a lepsza to Tekna. Oprócz tego do wyboru mamy oczywiście rodzaj i kolor lakieru. W palecie znajdziemy lakiery metalizowane, perłowe, a także metalizowane lub perłowe w konfiguracji dwukolorowej.
Wersja N-Connecta w standardzie posiada 18-calowe koła, wiele systemów bezpieczeństwa w tym system hamowania awaryjnego, asystenta przejazdu przez skrzyżowania i utrzymania auta w pasie ruchu, systemy ostrzegania przed kolizją, niezamierzoną zmianą pasa, o pojeździe w martwym polu, ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, o ruchu poprzecznym podczas cofania, przednie oraz tylne czujniki parkowania, inteligentny tempomat i wiele innych.
W podstawowej wersji światła przednie są całkowicie wykonane w technologii LED. To samo tylne. Kierunkowskazy przednie oraz tylne korzystają jednak z żarówek i jeśli zależy nam na lampach LED, to jest to opcja, za którą trzeba dopłacić. Inne ciekawe elementy wyposażenia to kierownica wielofunkcyjna, system multimedialny z ekranem o przekątnej 12,3 cala, cyfrowe zegary z wyświetlaczem o przekątnej 12,3 cala, czy też trójstrefowa automatyczna klimatyzacja. Za odmianę N-Connecta zapłacimy od 181 500 do 210 200 złotych. Najwyższa cena dotyczy auta w wersji 7-osobowej z jednostką hybrydową i napędem na cztery koła.
Wersja Tekna ma jeszcze więcej do zaoferowania. Przede wszystkim jest to system ProPILOT Assist, który na przykład na autostradzie pozwala na jazdę praktycznie autonomiczną, a działania kierowcy ograniczają się głównie do zmiany pasa ruchu. Oprócz tego znajdziemy w modelu wyświetlacz head-up o przekątnej 10,8 cala. Kolejne dodatki, na które warto najbardziej zwrócić uwagę w wypadku Nissana X-Trail w wersji Tekna to na przykład elektryczne i bezdotykowe sterowanie klapą bagażnika, czy też inteligentny system automatycznego parkowania ProPILOT Park. Jest on jednak dostępny tylko w autach, które zostały wyposażone w jednostki e-POWER, czyli silniki hybrydowe.
Różnica cenowa pomiędzy wersjami jest całkiem spora. Wynosi ona bowiem dokładnie 18 350 złotych. Oznacza to, że ceny nowego Nissana X-Trail w wersji Tekna wynoszą od 199 850 zł do 228 850 zł.