Na rynku europejskim znaczna większość aut, które są absolutnymi hitami sprzedaży i oparciem dla swojej marki przez długie dekady to modele kompaktowe. To właśnie ten segment cieszy się ogromną popularnością w Europie i przez to praktycznie każdy producent przykłada ogromną wagę do budowy swojej wersji kompakta, który jest dostępny najczęściej jako hatchback i kombi. Świetnym przykładem jest Opel Astra. Jaka jest historia tego modelu oraz dane techniczne, silniki, wersje wyposażenia i ceny nowego Opla Astra 2022?
Opel Astra to jeden z najbardziej udanych modeli producenta z Russelsheim, o czym świadczy między innymi to, że jest on dostępny w gamie marki nieprzerwanie już od ponad 30 lat. Model zastąpił w 1991 roku wysłużonego Opla Kadetta, a jego stworzenie było w tamtym czasie jednym z największych projektów w historii całej marki. Nad stworzeniem Astry pracowało ponad 8 tysięcy projektantów, inżynierów oraz techników. Tak właśnie stworzono niesamowicie kultowego kompakta. Sama nazwa była już używana w przeszłości, lecz nie dokładnie przez Opla, a przez Vauxhalla, czyli bratnią firmę, która operuje na terenie Wielkiej Brytanii.
Pierwotnie zadebiutował Opel Astra dostępny jedynie w wersji hatchback oraz kombi. Rok później zaprezentowano sedana, a od 1993 roku dostępne było nawet cabrio, które zostało zaprojektowane przez niesamowicie znane studio projektowe Bertone. Produkcję zakończono w 1998 roku, a od 1998 do 2002 roku produkowano to auto jako Astra Classic w fabryce w Gliwicach.
W 1998 roku zadebiutowała jedna z najbardziej znanych generacji tego modelu. Mowa tu o drugiej odsłonie, czyli Astrze G, którą w Polsce spotkamy bardzo często, ponieważ sprzedawana była w polskich salonach Opla w naprawdę atrakcyjnych cenach. Jednym z powodów niskiej ceny była lokalna produkcja w Gliwicach. Tam jednak produkowano ją dopiero od 2003 roku i wówczas znów auto otrzymało oznaczone Astra Classic. Produkcja „zwyczajna” zakończyła się w 2004 roku, gdyż wtedy zadebiutował następca, czyli Opel Astra H.
Astra H również była produkowana dość długo i w nieregularnym czasie. Konstruowanie odmiany GTC oraz TwinTop zakończono w 2010 roku, a kombi, sedana i hatchbacka tworzono do roku 2014. Od 2009 roku z kolei była już dostępna czwarta generacja, czyli Astra J. Tutaj podobnie produkcja była dość nieregularna, jeśli mowa o okresie, w którym ją prowadzono. 5-drzwiowego hatchbacka produkowano w latach 2009-2015, 3-drzwiowego w latach 2011-2018, a sedana tworzono od 2012 do aż 2020 roku.
W 2015 roku Opel zaprezentował ostatnią Astrę, która była konstruowana przede wszystkim w Gliwicach. Mowa tu o Astrze K, która po raz pierwszy w historii modelu była dostępna jedynie jako 5-drzwiowy hatchback lub 5-drzwiowe kombi. W 2021 roku został zaprezentowany Opel Astra L, czyli już szósty reprezentant tego modelu. Produkcja odbywa się w Russelsheim, a auto wyposażone jest między innymi w Opel Vizor, czyli charakterystyczny dla nowych Opli pas przedni.
Opel Astra dostępny jest w dwóch odmianach nadwoziowych. W przypadku hatchbacka jego długość to 4374 milimetrów, a rozstaw osi mierzy 2675 mm. Szerokość to 1860 mm, a wysokość sięga od 1441 do 1470 mm. Jeśli chodzi o wersję kombi, to jego rozstaw osi wydłuża się do 2732 mm. Zwis tylny jest dłuższy z kolei o 211 mm, przez co długość całego samochodu to 4642 mm.
Podstawowy silnik Opla Astry to jednostka 1.2 Turbo. Jest to benzynowy silnik, który posiada 3 cylindry i dostępny jest w dwóch odmianach mocowych. Słabsza ma 110 koni mechanicznych oraz 205 niutonometrów momentu obrotowego. Lepsza z kolei zapewnia 130 KM i 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W tym silniku możliwe jest nawet zamienienie 6-biegowej skrzyni manualnej na 8-stopniowy automat. Oprócz tego dostępny jest także jeden diesel. Jest to 4-cylindrowy silnik 1.5 Diesel o mocy 130 koni mechanicznych i momencie obrotowym rzędu 300 niutonometrów.
Najlepsza jednostka pod względem mocy to z kolei silnik 1.6 Turbo Plug-in Hybrid. Moc tego silnika to aż 180 koni mechanicznych, z czego jednostka spalinowa generuje 150, a elektryczna 110 KM. Moment obrotowy układu to z kolei 360 Nm, Sam silnik spalinowy zapewnia 250 Nm, a elektryczny 320 Nm.
Opel w modelu Astra daje do dyspozycji aż cztery wersje wyposażenia. Podstawowa odmiana nazywa się Edition. Posiada ona układ rozpoznawania znaków, systemy ostrzegania przed kolizją, wykrywania zmęczenia, asystenta pasa ruchu, tempomat z ogranicznikiem prędkości czy też czujniki parkowania z przodu oraz tyłu. Oprócz tego auto w tej wersji jest wyposażone w system OpelConnect, dotykowy ekran o przekątnej 10 cali, czy też automatyczną klimatyzację.
Półkę wyżej jest wersja Elegance. Dodatkowo jest on wyposażony w tempomat adaptacyjny, kamerę cofania, zaawansowany układ wykrywania pieszych oraz rowerzystów, a także tapicerkę łączoną ze skóry syntetycznej i materiału. Kolejna odmiana to GS Line. W niej spotkamy już panoramiczne 360 stopni, elektronicznie sterowaną klapę bagażnika, zaawansowany układ utrzymania w osi pasa ruchu, czy też czujniki martwego pola oraz ruchu poprzecznego.
Topowa jest edycja Ultimate. W niej możemy już liczyć na bardzo bogate wyposażenie oraz oczywiście najwyższą cenę zakupu. Rzeczy, które są zamontowane w Ultimate, a nie spotkamy ich w poprzednich wersjach wyposażenia to na przykład tapicerka Alcantara, dach panoramiczny, system automatycznego sterowania drzwiami przednimi oraz zapłonem, ozdobne aluminiowe nakładki na pedały.
Astra to auto za naprawdę niezłą cenę. Najtańsza odmiana Edition kosztuje od 107 900 do 112 900 zł, gdyż dostępna jest tylko z najsłabszym silnikiem benzynowym i jego nieco lepszą odmianą. Za wersję Elegance zapłacimy od 118 900 do 174 500 złotych. W odmianie GS Line ceny wynoszą od 132 900 do 183 500 złotych. Edycja Ultimate dostępna jest tylko z jednostką 1.2 Turbo 130 KM z automatyczną skrzynią lub z hybrydą typu plug-in. Za auto z silnikiem benzynowym zapłacimy co najmniej 153 500 złotych. W wersji z hybrydą należy już zapłacić minimum 196 500 złotych.