Ceny, wersje wyposażenia i silniki nowego Opla Astra 2022
Na rynku europejskim znaczna większość aut, które są absolutnymi hitami sprzedaży i oparciem dla swojej marki przez długie dekady to modele kompaktowe. To właśnie ten segment cieszy się ogromną popularnością w Europie i przez to praktycznie każdy producent przykłada ogromną wagę do budowy swojej wersji kompakta, który jest dostępny najczęściej jako hatchback i kombi. Świetnym przykładem jest Opel Astra. Jaka jest historia tego modelu oraz dane techniczne, silniki, wersje wyposażenia i ceny nowego Opla Astra 2022?
Opel Astra — historia modelu
Opel Astra to jeden z najbardziej udanych modeli producenta z Russelsheim, o czym świadczy między innymi to, że jest on dostępny w gamie marki nieprzerwanie już od ponad 30 lat. Model zastąpił w 1991 roku wysłużonego Opla Kadetta, a jego stworzenie było w tamtym czasie jednym z największych projektów w historii całej marki. Nad stworzeniem Astry pracowało ponad 8 tysięcy projektantów, inżynierów oraz techników. Tak właśnie stworzono niesamowicie kultowego kompakta. Sama nazwa była już używana w przeszłości, lecz nie dokładnie przez Opla, a przez Vauxhalla, czyli bratnią firmę, która operuje na terenie Wielkiej Brytanii.
Pierwotnie zadebiutował Opel Astra dostępny jedynie w wersji hatchback oraz kombi. Rok później zaprezentowano sedana, a od 1993 roku dostępne było nawet cabrio, które zostało zaprojektowane przez niesamowicie znane studio projektowe Bertone. Produkcję zakończono w 1998 roku, a od 1998 do 2002 roku produkowano to auto jako Astra Classic w fabryce w Gliwicach.
W 1998 roku zadebiutowała jedna z najbardziej znanych generacji tego modelu. Mowa tu o drugiej odsłonie, czyli Astrze G, którą w Polsce spotkamy bardzo często, ponieważ sprzedawana była w polskich salonach Opla w naprawdę atrakcyjnych cenach. Jednym z powodów niskiej ceny była lokalna produkcja w Gliwicach. Tam jednak produkowano ją dopiero od 2003 roku i wówczas znów auto otrzymało oznaczone Astra Classic. Produkcja „zwyczajna” zakończyła się w 2004 roku, gdyż wtedy zadebiutował następca, czyli Opel Astra H.
Astra H również była produkowana dość długo i w nieregularnym czasie. Konstruowanie odmiany GTC oraz TwinTop zakończono w 2010 roku, a kombi, sedana i hatchbacka tworzono do roku 2014. Od 2009 roku z kolei była już dostępna czwarta generacja, czyli Astra J. Tutaj podobnie produkcja była dość nieregularna, jeśli mowa o okresie, w którym ją prowadzono. 5-drzwiowego hatchbacka produkowano w latach 2009-2015, 3-drzwiowego w latach 2011-2018, a sedana tworzono od 2012 do aż 2020 roku.
W 2015 roku Opel zaprezentował ostatnią Astrę, która była konstruowana przede wszystkim w Gliwicach. Mowa tu o Astrze K, która po raz pierwszy w historii modelu była dostępna jedynie jako 5-drzwiowy hatchback lub 5-drzwiowe kombi. W 2021 roku został zaprezentowany Opel Astra L, czyli już szósty reprezentant tego modelu. Produkcja odbywa się w Russelsheim, a auto wyposażone jest między innymi w Opel Vizor, czyli charakterystyczny dla nowych Opli pas przedni.
Opel Astra — dane techniczne
Opel Astra dostępny jest w dwóch odmianach nadwoziowych. W przypadku hatchbacka jego długość to 4374 milimetrów, a rozstaw osi mierzy 2675 mm. Szerokość to 1860 mm, a wysokość sięga od 1441 do 1470 mm. Jeśli chodzi o wersję kombi, to jego rozstaw osi wydłuża się do 2732 mm. Zwis tylny jest dłuższy z kolei o 211 mm, przez co długość całego samochodu to 4642 mm.
Opel Astra — silniki
Podstawowy silnik Opla Astry to jednostka 1.2 Turbo. Jest to benzynowy silnik, który posiada 3 cylindry i dostępny jest w dwóch odmianach mocowych. Słabsza ma 110 koni mechanicznych oraz 205 niutonometrów momentu obrotowego. Lepsza z kolei zapewnia 130 KM i 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W tym silniku możliwe jest nawet zamienienie 6-biegowej skrzyni manualnej na 8-stopniowy automat. Oprócz tego dostępny jest także jeden diesel. Jest to 4-cylindrowy silnik 1.5 Diesel o mocy 130 koni mechanicznych i momencie obrotowym rzędu 300 niutonometrów.
Najlepsza jednostka pod względem mocy to z kolei silnik 1.6 Turbo Plug-in Hybrid. Moc tego silnika to aż 180 koni mechanicznych, z czego jednostka spalinowa generuje 150, a elektryczna 110 KM. Moment obrotowy układu to z kolei 360 Nm, Sam silnik spalinowy zapewnia 250 Nm, a elektryczny 320 Nm.
Opel Astra — wersje wyposażenia
Opel w modelu Astra daje do dyspozycji aż cztery wersje wyposażenia. Podstawowa odmiana nazywa się Edition. Posiada ona układ rozpoznawania znaków, systemy ostrzegania przed kolizją, wykrywania zmęczenia, asystenta pasa ruchu, tempomat z ogranicznikiem prędkości czy też czujniki parkowania z przodu oraz tyłu. Oprócz tego auto w tej wersji jest wyposażone w system OpelConnect, dotykowy ekran o przekątnej 10 cali, czy też automatyczną klimatyzację.
Półkę wyżej jest wersja Elegance. Dodatkowo jest on wyposażony w tempomat adaptacyjny, kamerę cofania, zaawansowany układ wykrywania pieszych oraz rowerzystów, a także tapicerkę łączoną ze skóry syntetycznej i materiału. Kolejna odmiana to GS Line. W niej spotkamy już panoramiczne 360 stopni, elektronicznie sterowaną klapę bagażnika, zaawansowany układ utrzymania w osi pasa ruchu, czy też czujniki martwego pola oraz ruchu poprzecznego.
Topowa jest edycja Ultimate. W niej możemy już liczyć na bardzo bogate wyposażenie oraz oczywiście najwyższą cenę zakupu. Rzeczy, które są zamontowane w Ultimate, a nie spotkamy ich w poprzednich wersjach wyposażenia to na przykład tapicerka Alcantara, dach panoramiczny, system automatycznego sterowania drzwiami przednimi oraz zapłonem, ozdobne aluminiowe nakładki na pedały.
Opel Astra — ceny
Astra to auto za naprawdę niezłą cenę. Najtańsza odmiana Edition kosztuje od 107 900 do 112 900 zł, gdyż dostępna jest tylko z najsłabszym silnikiem benzynowym i jego nieco lepszą odmianą. Za wersję Elegance zapłacimy od 118 900 do 174 500 złotych. W odmianie GS Line ceny wynoszą od 132 900 do 183 500 złotych. Edycja Ultimate dostępna jest tylko z jednostką 1.2 Turbo 130 KM z automatyczną skrzynią lub z hybrydą typu plug-in. Za auto z silnikiem benzynowym zapłacimy co najmniej 153 500 złotych. W wersji z hybrydą należy już zapłacić minimum 196 500 złotych.