Chrysler Voyager

Chrysler Voyager – historia, dane techniczne, silniki, ceny

W Stanach Zjednoczonych wszystko jest nieporównywalnie większe, w stosunku do tego o spotkamy w Europie. Nie inaczej jest z samochodami osobowymi, które należąc do klasy średniej, potrafią mieć nawet 5 metrów długości, czyli tyle ile auta klasy wyższej na Starym Kontynencie. Idealnym tego przykładem jest Chrysler Voyager, czyli ogromny minivan.

Chrysler Voyager – historia modelu

Pomysł na auto o nazwie Chrysler Voyager zrodził się w latach 80. XX wieku, Wtedy średniej klasy minivana wprowadziły do swojej oferty marki wchodzące w skład koncernu Chryslera, czyli Dodge i Plymouth oferując auto pod nazwą Dodge Caravan oraz Plymouth Voyager. Pomysł ten zdecydowano przenieść do Europy i tak właśnie powstała pierwsza generacja Chryslera Voyager, która zadebiutowała w 1988 roku.

Druga generacja zadebiutowała niesamowicie szybko, gdyż miało to miejsce w 1990 roku, czyli zaledwie dwa lata po premierze modelu. Oczywiście było to związane z prezentacją drugiej generacji aut bliźniaczych takich jak Dodge Caravan i Plymouth Voyager. Chrysler również wprowadził swojego Voyagera, który był modelem z myślą o Europie i na Starym Kontynencie był również produkowany. W tym celu użyte zostały zakłady Magna Steyr w austriackim mieście Graz.

W 1995 roku pojawiły się spore zmiany w modelu Voyager. Auto stało się przede wszystkim bardziej obłe. Dodatkowo zyskało ono większe nadwozie dzięki wykorzystaniu nowej płyty podłogowej NS-body. Inne nowości to na przykład znacznie bardziej przestronne wnętrze czy też zaprojektowany od zera kokpit. Ponadto Chrysler po raz pierwszy zdecydował się oferować ten samochód w Stanach Zjednoczonych. Tam pełnił rolę tańszej alternatywy dla bliźniaczego Chryslera Town&Country.

Koncepcję z trzeciej generacji zachowano przy premierze czwartej. W tym wypadku jednak jedynym bliźniakiem był już Dodge Caravan, a Plymouth Voyager zniknął z rynku. Auto to ponownie było dużym minivanem z segmentu D, który wyróżniał się w Europie swoimi ogromnymi rozmiarami.

Sporych zmian fani modelu Voyager doczekali się dopiero w 2007 roku. Wtedy zaprezentowano stworzoną od zera piątą generację. Po pierwsze auto było dostępne tylko jako Chrysler Grand Voyager, czyli większą wersją minivana. Kształty stały się mniej obłe, a sylwetka znacznie bardziej masywna. Dzięki temu samochód zyskał ogrom przestrzeni we wnętrzu. Od 2011 roku auto było sprzedawane w Europie jako Lancia Voyager w związku z wycofaniem się Chryslera z Europy.

Najnowsza odsłona tego modeu pochodzi z 2019 roku. Auto to jest jednak nie samodzielną konstrukcją, a jedynie budżetową wersją Chryslera Pacifica, czyli sporego minivana, który zastąpił model Voyager i Town & Country po ich wycofaniu kilka lat wcześniej. Samochód jest więc ogromnym minivanem klasy średniej.

Chrysler Voyager – dane techniczne

Chrysler Voyager zdecydowanie robi wrażenie rozmiarami. Jego długość to aż 5171 metrów, a pomimo tego jest on plasowany w klasie średniej Szerokość to pokaźne 2022 mm, a wysokość sięga 1775 mm. Rozstaw osi z kolei mierzy 3089 mm. Auto posiada naprawdę pokaźny bagażnik o pojemności 915 litrów, a do tego może przewozić nawet 7 osób, dzięki obecności trzeciego rzędu.

Chrysler Voyager – silniki

W kwestii wyboru jednostki napędowej to Chrysler oferuje dosłownie nic. Każdy Chrysler wyposażany jest w silnik 3.6 Pentastar V6. Posiada on system VVT, czyli zmienne fazy rozrządu, a jego moc to 283 konie mechaniczne. Moment obrotowy, który jest dostępny dla kierowcy to z kolei 355 niutonometrów. Moc przenoszona jest na oś przednią z pomocą przekładni 948TE, która jest 9-stopniową skrzynią automatyczną.

Chrysler – ceny

Osoby chcące kupić najnowszego Voyagera w Europie nie będą pocieszone. Model ten jest oferowany tylko w Stanach Zjednoczonych i był konstruowany z myślą właśnie o tym rynku. Dlatego jedyna możliwość to skorzystanie z rynku wtórnego. Tam wybór jest jednak dość biedny i nowa generacja tego auta nie jest popularna. Ofert jest naprawdę niewiele i wahają się one od 5 do niecałych 20 tysięcy. Dostępne są auta z pierwszych generacji mające co najmniej 15 lat.