badania techniczne

Jakie są najczęstsze przyczyny negatywnego badania technicznego?

Badanie techniczne bardzo często mylnie zwane przeglądem jest każdego roku wykonywane przez praktycznie każdego posiadacza samochodu osobowego. Wiele osób nie wie jednak, czym jest dokładnie badanie techniczne, co podczas niego jest sprawdzane oraz to jak często należy je wykonywać. Jakie są więc najczęstsze przyczyny badania technicznego?

Przegląd, a badanie techniczne — czym się różnią?

Na start warto rozjaśnić kwestie dotyczące badania technicznego i przeglądu oraz różnic pomiędzy tymi dwiema czynnościami. Nazwy te są używane bowiem zamiennie, lecz oznaczają dwie kompletnie różne rzeczy. Przegląd to bowiem nic innego jak dobrowolne zadbanie o swoje auto przez kierowcę.

Wykonywaniem przeglądów zajmuje się ASO, czyli Autoryzowana Stacja Obsługi. Przegląd może być jednak zaoferowany również przez niezależny warsztat, który specjalizuje się w danej marce aut i w czasie takiego przeglądu zajmie się on między innymi tym, by wymienić wszystkie wymagające tego filtry oraz płyny eksploatacyjne, wśród których najczęściej wymienia się oczywiście olej.
Badanie techniczne od przeglądu różni się przede wszystkim tym, iż jest ono obowiązkowe. Do tego jego wykonaniem mogą zająć się tylko autoryzowane stacje kontroli pojazdów, które posiadają wymagane do tego dokumenty potwierdzające, iż dana placówka może zatwierdzić ważność badania technicznego na kolejny rok.

Jakie są najczęstsze przyczyny badania technicznego?

Skoro mamy już mniej więcej świadomość tego czym jest badanie techniczne i czym różni się ono od przeglądu, to warto przejść do tematu i dowiedzieć się oczywiście jakie badanie techniczne jest najczęściej spotykane. Wielkich zaskoczeń w tej kwestii akurat nie będzie, gdyż najczęstsza przyczyna wykonania badania technicznego to oczywiście koniec ważności poprzedniego. W ten sposób na obowiązkowe badania techniczne stawiają się praktycznie wszyscy kierowcy, którzy poruszają się po polskich drogach.

Obowiązkowe badanie techniczne to jednak zaledwie jedna z wielu sytuacji, w których badanie techniczne będzie trzeba po prostu wykonać. Kierowca oprócz tego do stacji pojazdów uda się na przykład po to, by zalegalizować hak holowniczy.

Jak przebiega badanie techniczne samochodu?

Tak naprawdę przebieg badania technicznego zależy od tego czym ma się ono zająć. Najdłuższe są oczywiście badania okresowe, które są obowiązkowe dla każdego właściciela pojazdu osobowego. Zazwyczaj trwają one bowiem nawet po kilkadziesiąt minut. Bardzo obszerny jest również przegląd rejestracyjny. Podczas tego drugiego specjalista patrzy na takie rzeczy jak odpowiednie ogumienie, oświetlenie, układ wydechowy, nadwozie, to czy samochód posiada obowiązkowe wyposażenie, a także pasy bezpieczeństwa. Oczywiście ma to na celu sprawdzenie, czy dany pojazd może zostać zarejestrowany w Polsce i czy spełnia on wymagania takie jak normy emisji spalin oraz hałasu.

Podczas obowiązkowego przeglądu okresowego diagnosta sprawdza rzeczy bardzo podobne do tych z przeglądu rejestracyjnego. Mowa tu więc o dokładnym sprawdzeniu stanu ogumienia, zawieszenia, układu hamulcowego, poziomu emisji spalin oraz hałasu z rury wydechowej i wielu innych czynnościach.

Co jeśli podczas badania technicznego auto ma usterkę?

Pozytywną informacją jest zdecydowanie to, że sytuacje, w których auto musi wrócić do stacji diagnostycznej, nie są zbyt częste. Podstawowe to drobne usterki, które można naprawić samodzielnie, ale należy o nich wspomnieć. Znacznie gorsze są tak zwane istotne usterki, które mogą już mieć wpływ na bezpieczeństwo na drodze lub środowisko naturalne. W ich przypadku z autem należy wrócić po naprawieniu na badanie techniczne.

Najbardziej poważne usterki są klasyfikowane jako stwarzające zagrożenie. Mowa tu o tym, iż ich obecność tworzy natychmiastowe i bezpośrednie zagrożenie dla środowiska naturalnego oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego. W wypadku takich aut nie tylko należy naprawić usterki. W tym wypadku właściciel samochodu musi się bowiem liczyć z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i z tym że auto do warsztatu, a następnie do stacji diagnostycznej musi udać się na lawecie.

Pamiętaj także, aby auta używane sprawdzać w Stacji Kontroli pojazdów przed zakupem.