Chrysler – historia marki, oferta modelowa
Historia amerykańskiej motoryzacji jest niezwykle bogata i ogromny wkład w nią miało całe mnóstwo firm. Jedną z największych jest Chrysler, który mimo wielu problemów po drodze istnieje do dziś, kontynuując rozpoczętą w 1925 roku, prawie 100-letnią historię tej marki, która niegdyś była całym koncernem.
Chrysler – historia marki
Historia marki Chrysler rozpoczęła się oficjalnie w 1925 roku. Tak naprawdę trzeba jednak cofnąć się do początków XX wieku, gdy Do Salt Lake City przeprowadził się Walter P. Chrysler, późniejszy założyciel Chryslera. Pierwotnie pracował on w przemyśle motoryzacyjnym, w którym działał na przykład jako szef produkcji, a nawet i prezes Buick Motors. Z tej ostatniej funkcji odszedł on na emeryturę w 1919 roku, mając zaledwie 45 lat.
Tak jednak nie mogła zakończyć się historia Waltera P. Chryslera. Zaledwie rok po przejściu na emeryturę został on bowiem poproszony przez firmę Willys-Overland o pomoc. W kolejnym roku przejął z kolei stanowisko przewodniczącego w radzie nadzorczej firmy Maxwell Motor Company. Następnie przejął w niej większość udziałów i rozpoczął produkcję aut marki Chrysler.
Maxwell Motor Company w 1925 roku zostało przemianowane na Chrysler Corporation. Pierwsze auta były budowane już rok wcześniej i wtedy rozpoczęto produkcję udanego modelu Chrysler Six. Dzięki temu w 1927 roku Chrysler był już czwartym największym producentem aut w USA, a w ciągu kolejnych siedmiu lat zdobył drugie miejsce.
Wejście do tak zwanej wielkiej trójki amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego udało się Chryslerowi poprzez przejęcie firmy Dodge, która zaczęła pełnić rolę średniej marki dla koncernu, a także stworzenie budżetowych aut marki Plymouth, które pozwoliły Chryslerowi przetrwać trudne czasy wywołane przez wielki krach na nowojorskiej giełdzie.
Chrysler – trudny powrót po wojnie
Podobnie jak w przypadku innych producentów aut wszystko wyhamowała II wojna światowa. Powrót po niej był jednak mocno problematyczny dla Chryslera. Do produkcji aut koncern powrócił w 1946 roku, a pierwsze auta, które były zaprojektowane już po zakończeniu wojny, weszły na rynek w roku 1949. Całość znowu jednak wyhamowała przez ogromny i trwający kilka miesięcy strajk robotników w firmie, który sprawił, iż Chrysler spadł za Forda.
Pomimo tego, że Chrysler miał pewne problemy to stał on się wiodącym producentem innowacyjnych aut w USA. Pomogły w tym na przykład jednostki V8 typu Hemi, które wprowadzono w 1951 roku i deklasowały konkurencję pod względem innowacyjności. Kolejna ważna nowość to na przykład przejście w 1960 roku na produkcję aut opartych o lżejsze nadwozia samonośne. Pomimo tego Chrysler nie był już tak ważny jak miało to miejsce wcześniej.
Chrysler – koniec niezależności
W 1998 roku zakończyła się historia Chryslera jako samodzielnego koncernu. Wtedy bowiem doszło do fuzji z niemieckim gigantem, którym był koncern Daimler-Benz. Tak właśnie powstała grupa DaimlerChrysler, która przetrwała zaledwie nieco ponad dekadę. Amerykańsko-niemiecki mariaż został zakończony w 2009 roku. Wtedy bankructwo firmy potwierdził ówczesny prezydent USA, Barack Obama.
Wraz z początkiem bankructwa proces przejęcia Chryslera rozpoczął Fiat, który sukcesywnie kupował kolejne pakiety akcji, czego efektem było posiadanie 58,5% w 2012 roku. Ostatecznie w styczniu 2014 Fiat ogłosił, iż udało mu się dojść do porozumienia w sprawie przejęcia pozostałej części Chryslera i tym samym powstała grupa FCA, czyli Fiat Chrysler Automobiles. Aktualnie wchodzi ona w skład koncernu Stellantis.
Chrysler – oferta
W tym momencie Chrysler to marka, która nie posiada zbyt bogatej gamy modelowej. Składa się ona bowiem z zaledwie trzech modeli w Stanach Zjednoczonych. Mowa tu bowiem o należącej do klas wyższej limuzynie, którą jest Chrysler 300, o minivanie Chrysler Voyager oraz o ogromnym jak na europejskie standardy minivanie Chrysler Pacifica, który mierzy ponad 5 metrów długości. Na rynkach poza Stanami Zjednoczonymi marki Chrysler po prostu nie uświadczymy i na ten moment nie planów ekspansji.