motocykle sportowe

Czym wyróżniają się motocykle sportowe?

Miłośnicy prędkości bardzo często decydują się na zakup motocykla sportowego. Opinia na ich temat nie jest zbyt przychylna, lecz nie można im odmówić jednego. Motocykle sportowe to zdecydowanie najszybsze i najbardziej ekscytujące konstrukcje, na których jazda to marzenie wielu osób i przede wszystkim świetna zabawa.

Motocykl sportowy – charakterystyka

Klasa motocykli sportowych jest rozpoznawana przede wszystkim po świetnym stosunku mocy do masy. Są one bowiem budowane w taki sposób, by zapewniać jak najwyższe prędkości i to właśnie za pomocą motocykli sportowych wielu producentów walczyło w XX wieku o zbudowanie motocykla, który jako pierwszy przebije magiczną barierę 300 km/h.

Spośród motocykli sportowych najbardziej popularne są dwa segmenty. Pierwszy to najlepsze, najszybsze konstrukcje, które są często określane jako supersportowe i korzystają z jednostek napędowych o pojemności od około 1.0 litra wzwyż. Druga najpopularniejsza grupa motocykli sportowych to te, które są napędzane przez silniki o pojemności rzędu 600 cm3.

Kto produkuje motocykle sportowe?

Z budowy motocykli sportowych znane są przede wszystkim dwa narody. Mowa tu o Japończykach oraz Włochach. W Kraju Kwitnącej Wiśni znaleźć można wielu producentów zajmujących się motocyklami sportowymi. Należy do nich Yamaha oferująca rodzinę R, Kawasaki ze swoją rodziną modeli Ninja, Honda oferująca modele z linii CBR oraz Suzuki, które oferuje motocykle sportowe wraz ze skrótem GSX.

Gdy mowa o Włochach na myśl powinny przychodzić przede wszystkim motocykle Ducati. Jest to jeden z najbardziej popularnych producentów motocykli na całym świecie i sportowe konstrukcje od Ducati spotkamy w rodzinach modeli 700, 1000 oraz Desmosedici. Drugi znany włoski producent motocykli sportowych to MV Agusta. Motocykle sportowe od tej firmy są oferowane w rodzinie modelowej F4. Swoje motocykle sportowe produkuje również BMW, w którym tego typu konstrukcje spotkamy w rodzinach M oraz S.

Po czym poznamy motocykle sportowe i czemu są tak wyjątkowe?

Motocykle sportowe to przede wszystkim ogromna moc. Korzystają one z bardzo wydajnych jednostek napędowych, które często są konstrukcjami widlastymi. Pojemności to nierzadko ponad litr, lecz spora grupa motocykli sportowych to również te o pojemności 600 cm3. Aby moc pozwalała na osiąganie takich parametrów musi ona jednak iść w parze z czym innym.

Konstrukcje sportowe poznamy bowiem również po tym, że są one zoptymalizowane pod kątem posiadania świetnego stosunku mocy do masy. W tym celu stosuje się lekkie konstrukcje, a sam korpus wykonuje się z plastiku lub bardzo cienkiego metalu. Koła są z kolei tworzone z lekkich stopów metali.

Kolejny znak rozpoznawczy motocykli sportowych to oczywiście to jaką pozycję musi przyjąć motocyklista, który na nich siedzi. W celu osiągania jak najwyższych prędkości jest to bardzo mała komfortowa pozycja, w której motocyklista jest pochylony bardzo mocno do przodu. W ten sposób można uzyskać maksymalną redukcję oporu aerodynamicznego, a co za tym idzie znacznie łatwiejsze jest przyspieszenie. Lepsze przyspieszenie oznacza również to, że są one wyposażone w bardziej wydajne układy hamowania, które bardzo dobrze radzą sobie podczas intensywnego zwalniania.

Sportowe motocykle to jednak nie tylko wysokie prędkości, ale także świetne walory jezdne. Są one przystosowane do zwinnej jazdy w zakrętach i efektywnego hamowania. Mają więc mniejszy rozstaw osi oraz bardziej rozbudowane zawieszenie, które jest twardo zestrojone. To pozwala na wchodzenie w zakręty z dużą prędkością. W osiąganiu lepszej przyczepności pomagają również opony, które są większe, szersze i często mają niewielki bieżnik lub są go kompletnie pozbawione w wypadku konstrukcji torowych. W ten sposób uzyskuje się maksymalną możliwą powierzchnię styku opony z nawierzchnią, co oczywiście znacznie zwiększa przyczepność.

Ostatnia rzecz, która jest typowa dla motocykli sportowych to świetny rozkład masy. Do tego jest on jeszcze bardziej zależny od ułożenia kierowcy, co zwiększa udział kunsztu motocyklisty w tym jak szybko można pojechać motocyklem sportowym na zakręcie.