motocykl

Systemy bezpieczeństwa stosowane w motocyklach

Motocykle są bardzo często uznawane za bardzo niebezpieczne co wynika między innymi z tego, iż kierowca nie jest w żaden sposób przypięty do motocykla i nie chroni go wielka metalowa klatka w postaci karoserii tak jak w samochodzie osobowym. Z tego powodu w motocyklach stosuje się przede wszystkim bardzo rozbudowane systemy bezpieczeństwa, które mają zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom lub pomagać motocyklistom w wychodzeniu z nich.

Jakie są systemy bezpieczeństwa w motocyklach?

Motocykliści są chronieni przede wszystkim przez elektroniczne systemy. Nie da się w nich w końcu zastosować na przykład większych stref zgniotu czy też wzmocnionych konstrukcji w takim stopniu jak w samochodach osobowych, które same w sobie są jedną wielką klatką bezpieczeństwa dla kierowcy. Na motocyklu kierowca jest tak naprawdę wystawiony na wszelakie niebezpieczeństwa, przed którymi jest jednak w pewnym stopniu chroniony za pomocą elektroniki właśnie.

Dla bezpieczeństwa bardzo ważny jest przede wszystkim system ABS. Hamowanie tak lekką i niewielką maszyną jak motocykl, w której wiele zależy od ułożenia w danym momencie jest bardzo trudne i równie trudne było opracowanie systemu ABS. Aktualnie jednak dostępny jest nawet najnowszy ABS Pro. Jest to najnowsza generacja tego systemu, która nie tylko zapobiega blokowaniu kół, ale też jest w stanie wyczuć pochylenie motocykla i dobrać siłę hamowania na każdym z kół, tak by zminimalizować ryzyko nagłej zmiany kierunku, która zazwyczaj kończy się bardzo nieprzyjemnym upadkiem.

Nad hamowaniem czuwa również system DBC, czyli Dynamic Brake Control. Ma on na celu zapobieganie jednoczesnemu hamowaniu i dodawaniu gazu. System ten gdy wyczuje, że motocykl zwalnia po prostu blokuje sygnał z manetki do silnika tak by ten nie zaczął przyspieszać.

Systemy kontroli trakcji w motocyklach

Podobnie jak w wypadku hamowania, przyspieszanie na motocyklu również generuje większe problemy podczas opracowywania odpowiednich systemów niż w autach osobowych. Najbardziej podstawowa kontrola trakcji to ASC, czyli Automatyczna Kontrola Stabilności. Działa ona tak, że gdy wyczuje iż koło zaczyna obracać się zbyt szybko to momentalnie rozpoczyna ograniczenie momentu obrotowego silnika tak by koło odzyskało przyczepność.

Drugi rodzaj to DTC, czyli Dynamic Traction Control lub mówiąc po polsku po prostu dynamiczna kontrola trakcji. Analizuje ona znacznie więcej czynników w tym kąt pochylenia motocykla, siły odśrodkowe, oczywiście prędkość obrotową kół i wiele więcej po to, by móc jak najprecyzyjniej przenosić moc i zmniejszać ryzyko utraty przyczepności. Dzięki DTC dynamiczne otwieranie manetki gazu jest możliwe nawet w bardzo mocnych motocyklach.

DTC posiada również funkcję, która zapobiega unoszeniu się przedniego koła. Oczywiście nie oznacza to, że pojechanie na jednym kole jest kompletnie niemożliwe, gdyż ten system można regulować tak by dalej dało się pojechać na tylnym kole, lecz w razie niebezpiecznych sytuacji system ograniczył występowanie takiego zjawiska.

Pozostałe systemy bezpieczeństwa w motocyklach

Motocykle są nawet wyposażone w system wykrywania ruchu w martwym polu. System ten nazywa się SVA, czyli Side View Assist. Działa on zazwyczaj w prędkości od 25 do 80 km/h i monitoruje odległość nawet do 5 metrów w okolicach występowania martwego pola. System dokonuje tego za pomocą ultradźwiękowych czujników.

Bardzo przydatny system to na przykład Hill Start Control Pro. Pozwala on na znacznie prostsze ruszenie ze wzniesienia, gdyż podtrzymuje on ciśnienie w układzie hamulcowym tak by kierowca mógł bezpiecznie ruszyć. Jest to bardzo przydatne podczas podjeżdżania pod wzniesienia w cięższych motocyklach.

Nie można zapomnieć o systemie, który potrafi ratować życie. Wypadek na motocyklu często oznacza konieczność otrzymania pomocy. Taka może nadejść przez system ECall. Uaktywnia się on dzięki istnieniu czujników monitorujących motocykl. Gdy wypadek jest poważny to służby są powiadamiane automatycznie, a operator próbuje porozumieć się motocyklistą w jego języku ojczystym. W razie lekkiego wypadku operator najpierw rozmawia z motocyklistą i tylko w wypadku prośby lub braku odpowiedzi powiadamiane są służby. Za pomocą systemu można też szybko wezwać pomoc dla innego auta, czy też motocyklisty.