Fiata 500 - jaki silnik wybrać?
Fiat 500 to kompaktowy miejski model włoskiego producenta, którego oryginalny, charakterystyczny wygląd sprawia, że od lat jest to auto bardzo popularne i przyciągające uwagę. Niewielkie gabaryty sprawiają, że samochód ten doskonale radzi sobie w miejskich warunkach. Wystarczy dobrać odpowiedni silnik, by móc cieszyć się oszczędnym i bezawaryjnym autem na co dzień.
Jaki silnik wybrać do Fiata 500?
Wybór silnika do Fiata 500 zależeć będzie od tego, czy planujemy kupić auto nowe, z salonu, czy zdecydujemy się raczej na model używany. Najnowsze propozycje z salonów Fiata kierują się w stronę najnowocześniejszych rozwiązań. Można więc kupić uroczą "pięćsetkę" w wersji w pełni elektrycznej, bądź z silnikiem hybrydowym. Pierwsze, zeroemisyjne rozwiązanie to bardzo atrakcyjna propozycja, trzeba jednak mieć świadomość zależności od dostępności stacji ładowania, zwłaszcza jeśli chodzi o dłuższe podróże. Silnik hybrydowy pozwoli natomiast ograniczyć do minimum emisję spalin. Obydwa nowoczesne rozwiązania niosą za sobą jednak wyższą cenę auta.
Najlepszy silnik do używanej "pięćsetki"
W starszych modelach znaleźć można zarówno silniki benzynowe, jak i silniki Diesla. Trzeba podkreślić, że to drugie rozwiązanie nie cieszy się mianem rozwiązania gwarantującego bezawaryjne użytkowanie. Decydując się na któryś z oferowanych silników turbodiesel (Fiat ma w ofercie dwa modele tego napędu), trzeba mieć świadomość, że jego piętą achillesową jest filtr DPF (filtr cząstek stałych), który dość często bywa winny usterkom auta. Bezpieczniejszym i wygodniejszym rozwiązaniem będzie zatem znacznie mniej awaryjny silnik benzynowy. Wybierać można spośród wariantów od 0,9 przez 1,2 do 1,4. Najbardziej atrakcyjny wydaje się być wariant o pojemności 1242 centymetrów sześciennych. To kompromis między spalaniem a osiągami. Średnie spalanie na poziomie ok. 5 litrów nie odstrasza, a moc 69 koni mechanicznych to parametr w pełni wystarczający do jazdy w miejskich korkach. Pasjonaci bardziej dynamicznej jazdy powinni zwrócić uwagę na modele z silnikiem po pojemności 1368 centymetrów sześciennych - auto wyposażone w taki silnik może osiągnąć znacznie większe prędkości, a jego moc to 100 koni mechanicznych (bądź 135 w wersji turbo). Parametry te przekładają się jednak na nieco większe spalanie. Wybór powinien zależeć od tego, po jakich drogach planujemy poruszać się autem. Jeśli wyjazdy w trasy nie będą dla "pięćsetki" codziennością, zadowalający będzie ekonomiczny silnik 1,2, który pozwoli wygodnie poruszać się w ruchu miejskim.