Fiat Panda - jaki silnik wybrać?
Fiat Panda jest obecny w ofercie włoskiego producenta już od ponad 40 lat. Należy do kategorii najmniejszych aut miejskich i cieszy się nieustannym zainteresowaniem użytkowników dróg. Do niepodważalnych zalet Pandy należy niska awaryjność, łatwa dostępność części i niskie koszty eksploatacji. Jednym z ważnych czynników wpływających na jej popularność są też montowane w nich silniki.
Silniki w nowym Fiacie Panda
Obecne w salonach najnowsze modele klasycznej Pandy opierają się na nowoczesnym hybrydowym silniku 1,0, natomiast inne wersje tego modelu to również propozycje hybrydowe bądź te oparte na tradycyjnym silniku spalinowym 0,9. Wybór będzie w tym wypadku zależał od możliwości finansowych kupującego i jego oczekiwań wobec pozostałych parametrów technicznych auta. Warto zauważyć, że w parze z silnikiem benzynowym 0,9 idzie napęd na cztery koła, co sprawia, że Panda to już nie typowo miejskie auto na krótkie dystanse. W salonach można znaleźć modele z zacięciem crossowym, które sprawdzą się również poza miastem.
Silniki w używanych Pandach
Kupując używaną Pandę można wybierać spośród czterech propozycji silnika - dwóch benzynowych i dwóch Diesla. Każda z nich ma swoje zalety, jednak warto zastanowić się, w jaki sposób będziemy korzystać z auta.
Dla użytkowników miejskich dróg polecane będą modele z silnikiem benzynowym. Do wyboru mamy wariant 0,9 i 1,2. Ten drugi to obecnie najczęściej spotykany w Pandach rodzaj silnika - cieszy się dużą popularnością z uwagi na niewielkie koszty eksploatacji i wystarczające osiągi. Warto zatem wybrać właśnie ten silnik, jeśli planujemy poruszać się głównie w mieście.
Chętnym do podróży Pandą na dalszych trasach może zniechęcić niska moc silników benzynowych - 69 koni mechanicznych dla wersji 1,2 bądź 85 koni dla wersji 0,9, jednak charakteryzującej się relatywnie wysokim spalaniem, jak dla silnika o tak niewielkiej pojemności. Uwagę zwracają tu więc silniki Diesla - Fiaty produkowane w trzeciej generacji mają dwa różne warianty tego silnika: jeden o mocy 75, a drugi 95 koni mechanicznych. Przy średnim spalaniu na poziomie poniżej 4 litrów może być to atrakcyjna propozycja dla osób planujących jazdę w dalszych trasach. Trzeba jednak mieć świadomość nieco większej awaryjności z uwagi na pojawiające się problemy z filtrem cząstek stałych, jednak prawdopodobnie wybierając silnik Diesla kupujący będą kierować się jego lepszym dopasowaniem do jazdy w trasie. Z pewnością oba rodzaje silników sprawdzą się dobrze podczas jazdy w warunkach im przeznaczonych.