Ford Mondeo 2025 – nowa generacja tylko dla Chin. Europa pożegnała legendę segmentu D
Przez dekady Ford Mondeo był synonimem wygodnego, przestronnego i przystępnego cenowo sedana klasy średniej. Od debiutu w 1993 roku do zakończenia produkcji europejskiej wersji w 2022, model ten zbudował silną pozycję na rynku – zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i flotowych. Dziś, choć nowa generacja Forda Mondeo 2024 faktycznie istnieje, to europejscy kierowcy mogą ją oglądać tylko na zdjęciach – ponieważ model ten dostępny jest wyłącznie na rynku chińskim.
Koniec Forda Mondeo w Europie – zmierzch segmentu D
Ford zakończył produkcję europejskiej wersji Mondeo w marcu 2022 roku. Powód? Coraz mniejsze zainteresowanie tradycyjnymi sedanami i kombi w Europie oraz gwałtowny wzrost popularności SUV-ów i crossoverów. Europejscy klienci po prostu przestali kupować tego typu auta – wolą wyżej zawieszone, bardziej uniwersalne modele.
Mondeo nie był wyjątkiem – podobny los spotkał m.in. Opla Insignię czy Renault Talisman. Segment D, jeszcze niedawno zdominowany przez sedany klasy średniej, dziś stopniowo znika z ofert producentów, ustępując miejsca SUV-om pokroju Forda Kugi czy Peugeota 3008.
Nowy Ford Mondeo 2025 – sedan przyszłości (ale nie dla nas)
Nowy Ford Mondeo został zaprezentowany oficjalnie w 2022 roku i od razu wzbudził niemałe zainteresowanie – głównie dlatego, że wygląda nowocześnie, dynamicznie i… zaskakująco europejsko. Nowa generacja została jednak opracowana wyłącznie z myślą o rynku chińskim. To model stworzony we współpracy z firmą Changan, lokalnym partnerem Forda, i produkowany wyłącznie w Chinach.
Z technicznego punktu widzenia nowy Mondeo 2025 to pełnoprawny, średniej wielkości sedan:
- Długość: 4935 mm
- Szerokość: 1875 mm
- Rozstaw osi: 2945 mm
Jest więc znacznie większy od europejskiego Mondeo Mk5, a także bardziej zbliżony wymiarami do modeli klasy wyższej. Sylwetka auta przypomina nieco sportowego fastbacka, z opadającą linią dachu i muskularnymi przetłoczeniami. Z tyłu uwagę zwracają światła LED połączone listwą świetlną, które mocno nawiązują do stylu Forda Mustanga.

Wnętrze i technologia – zupełnie nowy poziom
Kabina nowego Mondeo robi ogromne wrażenie. Cały kokpit zdominowany jest przez olbrzymi panoramiczny ekran biegnący przez całą szerokość deski rozdzielczej (łącznie aż 1,1 metra!). System multimedialny SYNC+ działa szybko, wspiera polecenia głosowe i jest dostosowany do chińskich aplikacji i usług (co też potwierdza kierunek rynkowy).
Na pokładzie znajdziemy też:
- cyfrowe zegary o wysokiej rozdzielczości,
- rozbudowany system kamer 360°,
- aktywny tempomat i asystenta pasa ruchu,
- systemy rozpoznawania twarzy i kontroli gestów.
Ford ewidentnie postawił na nowoczesność, komfort i cyfrowe wrażenia z jazdy – czego często brakowało w ostatnich europejskich wersjach Mondeo.
Silniki – bez diesla, ale z mocą
Pod maską nowego Mondeo w Chinach pracują silniki benzynowe EcoBoost – w tym popularna jednostka 1.5 turbo oraz mocniejszy wariant 2.0 EcoBoost o mocy do 238 KM, sparowany z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Nie przewidziano diesli ani napędów hybrydowych – w Chinach preferencje kierowców są inne niż w Europie.
Co ciekawe, ten sam układ napędowy można znaleźć również w modelach pokrewnych: Lincoln Zephyr i Ford Evos – które również nie są oferowane na rynku europejskim.
Czy nowe Mondeo trafi do Europy? Ford mówi jasno: nie
Początkowo spekulowano, że nowy Mondeo (lub jego bliźniaczy model Evos) może trafić do Europy jako zamiennik dla klasycznego sedana. Niestety – Ford oficjalnie potwierdził, że nie ma planów sprzedaży nowego Mondeo na rynku europejskim. Strategia firmy zakłada rozwój SUV-ów, crossoverów i pojazdów elektrycznych.
Europejskim „duchowym następcą” Mondeo ma być właśnie Ford Kuga – który coraz bardziej zbliża się rozmiarami do Mondeo Mk5 – oraz nadchodzące modele elektryczne, rozwijane wspólnie z Volkswagenem.

Co dalej z sedanami w Europie?
Sytuacja Forda Mondeo to tylko jeden z wielu przykładów. Segment D-sedanów praktycznie zniknął z cenników:
- Renault Talisman – wycofany
- Opel Insignia – wycofana
- Peugeot 508 – nadal dostępny, ale w ograniczonym zakresie
- Mazda 6 – również wycofana z niektórych rynków
W grze pozostają głównie marki premium (BMW Serii 3, Mercedes C, Audi A4), a także Hyundai i Toyota (model Camry), ale ich udział w rynku też stopniowo spada.
Podsumowanie – pożegnanie z klasą
Nowy Ford Mondeo 2025 to piękny, nowoczesny sedan z dużym potencjałem – jednak dostępny tylko dla chińskich klientów. Europejczycy, którzy przez lata cenili Mondeo za przestronność, komfort i jakość jazdy, muszą poszukać alternatywy wśród SUV-ów lub ewentualnie aut klasy premium. To koniec pewnej ery – ale też znak czasów, w których technologia i trendy rynkowe wyznaczają nowe kierunki.