Historia marki Opel

Historia marki Opel

Opel to zarówno jedna z najstarszych, jak i najbardziej rozpoznawalnych marek samochodowych na świecie. Pojazdy te kojarzą nam się z niezawodnością, ekonomią oraz komfortem. Początki tej firmy jednak wcale nie były związane z motoryzacją. Co warto wiedzieć na temat historii ten niemieckiego giganta?

Początki związane z ... szyciem?

Za narodziny marki Opel odpowiedzialny jest Adam Opel. To właśnie ten niemiecki przemysłowiec w roku 1862 skonstruował swoją pierwszą maszynę do szycia. Miało to miejsce niedaleko Frankfurtu w jego rodzinnej miejscowości o nazwie Rüsselsheim. Jego przedsiębiorstwo bardzo szybko osiągnęło sukces i stało się największą tego typu firmą na terenie Niemiec. W 1884 roku rozpoczęto pracę nad rowerem, który dwa lata później po raz pierwszy opuścił fabrykę. Rok później Adam Opel umiera, a jego dziedzictwo przejmują synowie - Wilhelm i Fritz. Nie próżnowali oni jednak i bardzo szybko zauważyli, że ówczesny rynek motoryzacyjny nabiera naprawdę niemałego rozpędu, dlatego postanowili to wykorzystać. 

Pierwsze automobile Opla

W 1899 roku została podpisana stosowna umowa z producentem podwozi zlokalizowanym w Dessau. W międzyczasie zbudowany został także Opel System Lutzmann, czyli pojazd, który napędzany był silnikiem spalinowym. Charakteryzował się on mocą wynoszącą 4 KM oraz maksymalną prędkością, która równała się 20 km/h. Niestety nie wiemy na jego temat zbyt wiele, jedno jest jednak pewne, sprzedał się on w zaledwie 11 sztukach.

Rok 1901 to moment, kiedy doszło do podpisania umowy z Alexandrem Darracq. Był on uzdolnionym francuskim konstruktem, a z jego pomocą Opel był w stanie zbudować model o nazwie 9PS. Po wykupieniu przez firmę licencji możliwe było stworzenie pierwszego pojazdu, który w całości został zbudowany w fabryce znajdującej się w Rüsselsheim. Mowa o Oplu 10/12PS, w którym zawarta została dwucylindrowa jednostka chłodzona cieczą. Pojazd ten mógł rozpędzić się do imponującej prędkości 45 km/h. W późniejszym czasie światło dzienne ujrzał jego brat bliźniak, w którym użyto 4-cylindrowej jednostki. Co ciekawe, Opel rozpoczął także produkcję jednośladów.

Pierwszy sukces i nadejście trudnych czasów

Punktem zwrotnym dla niemieckiej marki okazał się rok 1909, kiedy swój debiut miał model 4/8PS. Większość z nas może go jednak znać jako „Doktorwagen”, gdyż zyskał on wielu fanów przede wszystkim wśród wyższych sfer, a także wiejskich lekarzy. Pod maską drzemał 4-cylindrowy silnik o mocy 8 KM i pojemności równej 1128 cm³. Auto nie było zbyt drogie, gdyż kosztowało zaledwie 4000 ówczesnych marek. Jego cena z pewnością przyczyniła się do niemałego sukcesu, a pozyskane pieniądze ze sprzedaży mogły zostać przeznaczone na dalsze inwestycje.

Niedługo potem marka Opel postanawia wprowadzić produkcję modułową. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania możliwe było łączenie różnych nadwozi z różnymi silnikami oraz podwoziami. Niestety w roku 1912 w fabryce zlokalizowanej w Rüsselsheim wybuchł pożar, który doszczętnie ją zniszczył. Doprowadziło to do końca produkcji maszyn, a na szczątkach zniszczonego budynku skoncentrowano się na tworzeniu pojazdów. W czasie I Wojny Światowej marka Opel zdecydowała zwiększyć produkcję aut ciężarowych. Nie odeszła jednak zupełnie od osobówek, co okazało się bardzo dobrą decyzją. Światło dzienne ujrzał między innymi Opel 18/50PS, pod którego maską drzemała sześciocylindrowa jednostka o imponującej pojemności 4,7 litra. Po zakończeniu I Wojny Światowej firma postanowiła skupić się na produkcji jednośladów oraz wznowić tworzenie rowerów.

Okres międzywojnia i II Wojna Światowa

Niedługo po wojnie w roku 1921 poza ściany fabryk wyjechał nowy model o nazwie 8/25PS. Jakiś czas później powstaje również 4/12PS, który przez wielu ludzi był nazywany Laubfrosch, co w przetłumaczeniu oznacza po prostu żabę drzewną. Końcówka lat 20. XX wieku, a dokładniej rok 1929 to moment przełomowy, gdyż marka stała się wtedy częścią General Motors, czyli słynnego amerykańskiego koncernu. 6 lat później na rynek trafił Opel Olimpia charakteryzujący się swoją stalową ramą oraz nadwoziem. Nie możemy zapomnieć także o Admirale, który w roku 1937 ujrzał światło dzienne. W czasie II Wojny Światowej ponownie zwiększono produkcję ciężarówek, jednak nie w takim stopniu, jak miało to miejsce 20 lat wcześniej.

Ogromne osiągnięcia niemieckiego giganta

W 1962 roku na salony powrócił słynny Kadett. Na starcie dostępna była tylko wersja "A", jednak 3 lata później pojawiła się również "B", a 11 lat po premierze "C". W 1979 byliśmy świadkami kolejnej wersji, a 5 lat po tym jeszcze jednej. Samochód w każdej z nich osiągnął wielki sukces. Było to spowodowane przede wszystkim ogromnym wyborem jednostek napędowych. 

W drugiej połowie lat 80. fabrykę opuścił słynny Opel Omega oraz Vectra. Oba samochody stały się hitami sprzedażowymi i osiągnęły ogromne sukces. Z kolei w 1991 roku Kadett został zastąpiony modelem Astra, który produkowany jest do dzisiaj. W 2000 roku zaprezentowany został miejski model Agila, a 8 lat później Insignia, której zadaniem było zastąpienie Vectry. Opel stale nas zaskakuje, dlatego stwierdzenie, co przyniosą kolejne lata, jest po prostu niemożliwe. 

Sprawdź dostępne modele Opla na samochody.pl

Historia marki Opel
Historia marki Opel
Historia marki Opel