Historia marki Opel
Opel to zarówno jedna z najstarszych, jak i najbardziej rozpoznawalnych marek samochodowych na świecie. Pojazdy te kojarzą nam się z niezawodnością, ekonomią oraz komfortem. Początki tej firmy jednak wcale nie były związane z motoryzacją. Co warto wiedzieć na temat historii ten niemieckiego giganta?
Początki związane z ... szyciem?
Za narodziny marki Opel odpowiedzialny jest Adam Opel. To właśnie ten niemiecki przemysłowiec w roku 1862 skonstruował swoją pierwszą maszynę do szycia. Miało to miejsce niedaleko Frankfurtu w jego rodzinnej miejscowości o nazwie Rüsselsheim. Jego przedsiębiorstwo bardzo szybko osiągnęło sukces i stało się największą tego typu firmą na terenie Niemiec. W 1884 roku rozpoczęto pracę nad rowerem, który dwa lata później po raz pierwszy opuścił fabrykę. Rok później Adam Opel umiera, a jego dziedzictwo przejmują synowie - Wilhelm i Fritz. Nie próżnowali oni jednak i bardzo szybko zauważyli, że ówczesny rynek motoryzacyjny nabiera naprawdę niemałego rozpędu, dlatego postanowili to wykorzystać.
Pierwsze automobile Opla
W 1899 roku została podpisana stosowna umowa z producentem podwozi zlokalizowanym w Dessau. W międzyczasie zbudowany został także Opel System Lutzmann, czyli pojazd, który napędzany był silnikiem spalinowym. Charakteryzował się on mocą wynoszącą 4 KM oraz maksymalną prędkością, która równała się 20 km/h. Niestety nie wiemy na jego temat zbyt wiele, jedno jest jednak pewne, sprzedał się on w zaledwie 11 sztukach.
Rok 1901 to moment, kiedy doszło do podpisania umowy z Alexandrem Darracq. Był on uzdolnionym francuskim konstruktem, a z jego pomocą Opel był w stanie zbudować model o nazwie 9PS. Po wykupieniu przez firmę licencji możliwe było stworzenie pierwszego pojazdu, który w całości został zbudowany w fabryce znajdującej się w Rüsselsheim. Mowa o Oplu 10/12PS, w którym zawarta została dwucylindrowa jednostka chłodzona cieczą. Pojazd ten mógł rozpędzić się do imponującej prędkości 45 km/h. W późniejszym czasie światło dzienne ujrzał jego brat bliźniak, w którym użyto 4-cylindrowej jednostki. Co ciekawe, Opel rozpoczął także produkcję jednośladów.
Pierwszy sukces i nadejście trudnych czasów
Punktem zwrotnym dla niemieckiej marki okazał się rok 1909, kiedy swój debiut miał model 4/8PS. Większość z nas może go jednak znać jako „Doktorwagen”, gdyż zyskał on wielu fanów przede wszystkim wśród wyższych sfer, a także wiejskich lekarzy. Pod maską drzemał 4-cylindrowy silnik o mocy 8 KM i pojemności równej 1128 cm³. Auto nie było zbyt drogie, gdyż kosztowało zaledwie 4000 ówczesnych marek. Jego cena z pewnością przyczyniła się do niemałego sukcesu, a pozyskane pieniądze ze sprzedaży mogły zostać przeznaczone na dalsze inwestycje.
Niedługo potem marka Opel postanawia wprowadzić produkcję modułową. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania możliwe było łączenie różnych nadwozi z różnymi silnikami oraz podwoziami. Niestety w roku 1912 w fabryce zlokalizowanej w Rüsselsheim wybuchł pożar, który doszczętnie ją zniszczył. Doprowadziło to do końca produkcji maszyn, a na szczątkach zniszczonego budynku skoncentrowano się na tworzeniu pojazdów. W czasie I Wojny Światowej marka Opel zdecydowała zwiększyć produkcję aut ciężarowych. Nie odeszła jednak zupełnie od osobówek, co okazało się bardzo dobrą decyzją. Światło dzienne ujrzał między innymi Opel 18/50PS, pod którego maską drzemała sześciocylindrowa jednostka o imponującej pojemności 4,7 litra. Po zakończeniu I Wojny Światowej firma postanowiła skupić się na produkcji jednośladów oraz wznowić tworzenie rowerów.
Okres międzywojnia i II Wojna Światowa
Niedługo po wojnie w roku 1921 poza ściany fabryk wyjechał nowy model o nazwie 8/25PS. Jakiś czas później powstaje również 4/12PS, który przez wielu ludzi był nazywany Laubfrosch, co w przetłumaczeniu oznacza po prostu żabę drzewną. Końcówka lat 20. XX wieku, a dokładniej rok 1929 to moment przełomowy, gdyż marka stała się wtedy częścią General Motors, czyli słynnego amerykańskiego koncernu. 6 lat później na rynek trafił Opel Olimpia charakteryzujący się swoją stalową ramą oraz nadwoziem. Nie możemy zapomnieć także o Admirale, który w roku 1937 ujrzał światło dzienne. W czasie II Wojny Światowej ponownie zwiększono produkcję ciężarówek, jednak nie w takim stopniu, jak miało to miejsce 20 lat wcześniej.
Ogromne osiągnięcia niemieckiego giganta
W 1962 roku na salony powrócił słynny Kadett. Na starcie dostępna była tylko wersja "A", jednak 3 lata później pojawiła się również "B", a 11 lat po premierze "C". W 1979 byliśmy świadkami kolejnej wersji, a 5 lat po tym jeszcze jednej. Samochód w każdej z nich osiągnął wielki sukces. Było to spowodowane przede wszystkim ogromnym wyborem jednostek napędowych.
W drugiej połowie lat 80. fabrykę opuścił słynny Opel Omega oraz Vectra. Oba samochody stały się hitami sprzedażowymi i osiągnęły ogromne sukces. Z kolei w 1991 roku Kadett został zastąpiony modelem Astra, który produkowany jest do dzisiaj. W 2000 roku zaprezentowany został miejski model Agila, a 8 lat później Insignia, której zadaniem było zastąpienie Vectry. Opel stale nas zaskakuje, dlatego stwierdzenie, co przyniosą kolejne lata, jest po prostu niemożliwe.
Sprawdź dostępne modele Opla na samochody.pl