Historia powstania marki Toyota
Nie ma co się oszukiwać, aktualnie Toyotę śmiało możemy zaliczyć do największych producentów motoryzacyjnych na naszym globie. Podobnie jak inne tego typu przedsiębiorstwa również i ona nie zaczęła swojej przygody od produkcji samochodów. Jak zatem wyglądały jej początki? Co warto wiedzieć na temat tego japońskiego giganta motoryzacyjnego? Co stoi za jego sukcesem? Przekonajmy się!
Niemotoryzacyjne początki
Potęga marki Toyota jest ściśle związana z niejakim Sakichi Toyoda, który jest odpowiedzialny za istną rewolucją w japońskiej branży tekstylnej. Nie pracował on jednak sam, gdyż w jego działaniach wspierał go syn - Kiichir. 1885 rok to moment, kiedy swoje otwarte zostało ich wspólne przedsiębiorstwo tekstylne. Należy jednak napomknąć, że Sakichi Toyoda jeszcze od wczesnego dzieciństwa zakochany był we wszelkiego rodzaju maszynach. Japończyk na początku opatentował drewniany warsztat tkacki, a później stworzył automatycznie działające krosno. W 1918 roku zarejestrował on swoją własną firmę o nazwie Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd, która oczywiście zajmowała się tkactwem. Niestety 12 lat później Toyoda umiera, a w roku 1935 zostają opracowane tak zwane „Maksymy Toyody”, która po dziś dzień są aktualnymi normami zarządzania.
Jak firma tekstylna przerodziła się w markę samochodów?
Syn Sakichiego, Kiichiro także fascynował się mechaniką. Bardzo dużo podróżował, a po zakończonym pobycie w Ameryce i Europie postanowił, że firma, którą przejął po ojcu, rozpocznie produkcję samochodów. Tym samym w roku 1933 w zakładach tkackich otwarty został dział samochodów. Kiichir doskonale wiedział, że rynek aut w Japonii nie jest jeszcze zbyt dobrze rozwinięty, dlatego jego pomysł mógł okazać się strzałem w dziesiątkę.
Pierwszym krokiem ku motoryzacyjnej potędze było zbudowanie sześciocylindrowego silnika o pojemności równej 3,4 litra. Miało to miejsce w 1933 roku, a już dwa lata później Japończycy byli świadkami premiery nowego pojazdu oznaczonego symbolem A1. Przedsiębiorstwo Toyody rozpoczęła także produkcję autobusów, jak i samochodów ciężarowych, jednak w dalszym ciągu skupiało się przede wszystkim na autach osobowych. Niedługi potem pierwszy pojazd został zastąpiony nowym modelem, który został oznaczony dwoma literami "A". W 1937 roku miało miejsce spotkanie zarządu, w którego czasie zdecydował on powołać zupełnie nową firmę o nazwie Toyota Motor Co. Ltd. Był to moment przełomowy, gdyż zmienione zostało także logo marki, które od tamtego momentu prezentowało trzy owale układające się w symbol litery "T".
Rozwój marki
Mimo niemałego kryzysu, do którego doszło za sprawą wybuchu II Wojny Światowej, Toyota nie zaprzestała prac i dążyła do zbudowania niedużego samochodu osobowego. Celem marki było stworzenie auta, które będzie w stanie zmotoryzować całą Japonię. W roku 1947 światło dzienne ujrzał model SA, którego sercem zostały silniki o pojemnościach od 1000 do nawet 1500 cm³. Niestety auto to nie przypadło do gustu Japończykom, co doprowadziło do poważnych problemów finansowych firmy. Kiichiro Toyoda zdecydował się zrzec stanowiska prezesa, a na jego miejscu zasiadł Taizo Ishida.
Punktem zwrotnym okazały się lata 50. i 60. XX wieku, kiedy to miało miejsce wyczekiwane przez wielu odwracanie koniunktury. W ciągu zaledwie kilku lat przedsiębiorstwo było w stanie zmodernizować swoje zakłady oraz rozpocząć produkcję. W 1952 roku z jego fabryk wyjechało aż 14 000 pojazdów. 3 lata później pojawiła się Toyota Crown, której nadwozie występowało w kilku wariantach. Pod maską drzemały benzynowe i wysokoprężne jednostki R4 i R6, a moc była przekazywana na tylną oś.
W 1957 roku rozpoczęto sprzedaż Corony. Auto występowało w takich wariantach nadwoziowych jak kombi, sedan, coupe, pick-up oraz liftback. Samochód posiadał napęd na tylną oś, a silniki R4 cechowały się mocą od 1,0 do aż 2,4 litra. Dopiero wraz z nastaniem ósmej generacji tego pojazdu, jego użytkownicy mogli cieszyć się napędem na przednią oś.
W międzyczasie Toyota otworzyła swoja przedstawicielstwo w USA, Kanadzie oraz Brazylii. Z kolei pierwszym krajem Starego Kontynentu, do którego dotarły samochody japońskiego giganta była Dania. Co więcej, zarząd przedsiębiorstwa postanowił wprowadzić zupełnie nowy system zarządzania, dzięki któremu możliwe było dostosowanie ilości produkowanych samochodów do koniunktury, jaka obecnie panuje na rynku.
Kolejne sukcesy Toyoty
W 1966 roku z fabryki wyjechała każdemu z nas dobrze znana Corolla. W pierwszym modelu pod maską znajdował się silnik o pojemności 1,1 l oraz mocy 52 KM, jednak później została ona zwiększana do 68 KM i 77 KM. Z kolei rok 1970 musi zostać zadedykowany sukcesowi Cariny, która na przestrzeni lat okazało się wręcz bliźniaczym modelem Corony. W 1973 roku Toyota finalnie stworzyła małe auto miejskie o nazwie Starlet. Samochód ten okazał się hitem sprzedażowym i był wielkim sukcesem japońskiej firmy. Rok 1997 to już Toyota Prius, czyli pierwszy masowo produkowany samochód, w którym został zaimplementowany napęd hybrydowy. Rok później światło dzienne ujrzała Toyota Avensis, a w 1999 roku Yaris. Warto również wspomnieć o Toyocie Auris, której produkcja rozpoczęła się w 2007 roku i trwa do dziś.
Sprawdź dostępne modele Toyota na samochody.pl