Historia Jeep'a czyli militarne początki marki motoryzacyjnej.
Nie ma co się oszukiwać, samochody marki Jeep należą do grona pojazdów, które na drodze niezwykle łatwo rozpoznać. Myśląc o tych autach, widzimy przed oczami dość wysoko zawieszony samochód, specyficzny grill oraz oczywiście militarne barwy. Dlaczego pojazdy te tak często występują w ciemno-zielonych barwach? Czy były powiązane z wojskiem? Jak zaczęła się ich historia? Przekonajmy się!
Wojskowe początki
W czerwcu 1940 roku amerykańska marka rozpoczęła przetarg na zupełnie nowy, lekki samochód rozpoznawczy. Do samego przedsięwzięcia zaproszono aż 135 różnych producentów, którym zaprezentowano konkretną specyfikację techniczną pojazdu. Jako pierwsze do przetargu dołączyły takie marki jak American Bantam Car Manufacturing Company, a także Willys-Overland. Niedługo potem do samego projektu przyłączył się również Ford, który liczył na lukratywny kontrakt. Pierwszy prototyp samochodu, którego do dzisiaj nazywamy mianem "Jeep", powstał w imponującym czasie zaledwie 49 dni. Pojazd o nazwie Willys Quad został stworzony przez Delmara G. Roos'a, czyli ówczesnego wiceprezesa ds. inżynierii Willys-Overlanda. Co ciekawe, Ford także zaprezentował swój samochód o nazwie Model GP, za którego napęd odpowiadała jednostka napędowa adaptowana z ciągnika rolniczego.
Walka o przetarg
W marcu roku 1941 ogłoszona została następna część przetargu. W grze było trzech producentów, a każdy z nich został zobowiązany do wyprodukowania 1500 egzemplarzy swojego pojazdu. Jak się można domyślić, to konstrukcja Willysa wygrała konkurencję, a po kilku zmianach ostatecznie nazwaną ją Willys MB. Mimo tego cały świat zaczął mówić na ten pojazd po prostu "Jeep". Samochód wyposażony był, w dźwignię zmiany biegów zamontowaną w kolumnie kierownicy, zestaw wskaźników, w których skład wchodziły dwa zegary, dość głębokie wycięcia nadwozia, a także dźwignię hamulca ręcznego, która zawarta została po lewej stronie kierowcy. Do celów wojskowych konieczne było odchudzenie samochodu i tak też się stało. Po pewnych modyfikacjach warzył on 980 kilogramów, a Willys-Overland wyprodukował dla amerykańskiej marki aż 368 000 takich pojazdów.
Czasy powojenne
Kiedy działania wojenne ustały, Chrysler postanowił zastrzec znak towarowy "Jeep". Tym samym dał on znak, że planuje wprowadzić na rynek samochody Willysa, przeznaczone do celów rolniczych w formie użytkowo-terenowego Universal Jeep’a. Z kolei pierwszy cywilny pojazd o nazwie Jeep CJ-2A pojawił się już w 1945 roku. Samochód ten charakteryzował się zupełnie nowymi reflektorami, otwieraną tylną klapą, kołem zapasowym, które znajdowało się w burcie nadwozia, zewnętrznym korkiem wlewu paliwa, a także wieloma innymi detalami, jakie nie były obecne w militarnym pierwowzorze tego auta. Produkcja Jeep'a CJ-2A trwała przez cztery lata, po czym światło dzienne ujrzał model CJ-3A. Prawda jest jednak taka, że niezbyt różnił się on od swojego poprzednika.
W roku 1953 z fabryki wyjechał model CJ-3B, który niósł za sobą nieco więcej zmian. Zupełnemu odświeżeniu poddano maskę, a także kratę chłodnicy. Ta druga została przystosowana do tego, aby była w stanie pomieścić zupełnie nową czterocylindrową, górnozaworową jednostkę o nazwie "Hurricane". Samochód ten był produkowany przez 15 lat, a na terenie USA sprzedano 155 494 takich pojazdów.
Późniejsze samochody marki
Rok 1955 to już prezentacja modelu CJ-5. Znacznie lepszy komfort jazdy, a także zmodyfikowana jednostka napędowa, oś oraz skrzynia biegów sprawiły, że samochód ten pożądany był przez naprawdę wielu klientów. Co ciekawe, to właśnie ten model był produkowany w historii marki najdłużej - w latach 1954-1984. W roku 1962 doczekaliśmy się niemałego przełomu, gdyż to właśnie w tym momencie amerykańska marka wprowadziła do swojej oferty pierwsze auto z napędem na cztery koła, w którym została zaimplementowana automatyczna skrzynia przekładniowa. Samochody te zyskały niemałą popularność, a 1978 roku produkowano ich już 600 dziennie.
W końcu nadszedł model CJ-7, a wraz z nim wyczekiwane radykalne zmiany. Samochód ten pojawił się w roku 1973, a jego rozstaw osi w porównaniu do poprzedników był delikatnie poszerzony. Z roku na rok coraz większą popularnością cieszyły się auta 4 × 4. Marka postanowiła to dobrze wykorzystać, dlatego wprowadziła na rynek słynnego Wranglera. W 2003 roku byliśmy świadkami najlepiej wyposażonego Jeep'a, jaki kiedykolwiek opuścił fabrykę. Mowa oczywiście o Wranglerze Rubicon. Co ciekawe, nazwa ta nie jest bezznaczeniowa, gdyż pochodzi ona od najtrudniejszego szlaku terenowego. Rok później pojawił się już Jeep Wrangler Unlimited charakteryzujący się większą pojemnością bagażniku i tylnej przestrzeni, a także wydłużonym rozstawie osi. Dwa lata później światło dzienne ujrzał jeszcze Grand Cherokee, którego świetnie znamy dotąd.
Sprawdź wszystkie dostępne modele Jeep na samochody.pl