Audi

Audi - historia marki

August Horch to jedna z najważniejszych osób w historii marki Audi. Choć to on dał początek temu koncernowi motoryzacyjnemu, to nie działał sam. Pomagało mi kilka ważnych person, bez których dzisiaj nie moglibyśmy cieszyć się jedną z najpopularniejszych firm samochodowych na całym świecie. Jak to się wszystko zaczęło?

Obiecujące początki

14 listopada 1899 roku na niemieckiej ziemi, a dokładniej w Kolonii, August Horch decyduje się założyć firmę o nazwie A. Horch & Cie. Tym samym udało mu się stworzyć pierwszy samochód, jednak August wiedział, że jeśli chce się rozwijać, musi znaleźć odpowiednich partnerów do swoich interesów. Tym samym w 1904 roku przedsiębiorstwo zostało przeniesione do Zwickau. Właśnie w Saksonii tworzone były luksusowe pojazdy, w których implementowano czterocylindrowe jednostki o pojemności 2,6 oraz 5,8 litra i mocy równej 22 i 40 KM. Po 5 latach jednak pojawiły się konflikty wewnętrzne i problemy finansowe, które doprowadziły do odejścia Horcha. Ten zdecydował założyć kolejną firmę o nazwie Audi Werke. Dlaczego ponownie nie wykorzystał on swojego nazwiska w nazwie? Nie miał takiej możliwości, gdyż poprzednie przedsiębiorstwo po prostu na to nie pozwoliło. Co ciekawe jednak "Horch" po niemiecku oznacz po prostu "słuchaj", czyli dokładnie to samo co "Audi" tylko że po łacinie. Samochody Niemca w latach 1911-1914 triumfowały w alpejskich rajdach, co znacząco przyczyniło się do promocji marki.

Nie możemy również nie wspomnieć o firmie Wanderer, której początek miał miejsce w roku 1885 w Chemnitz. Stali za nią R.A. Jaenicke oraz Johann Baptist Winklhofer. Początkowo zajmowali się oni produkcją rowerów, a pierwsze auta od tego przedsiębiorstwa ujrzały światło dzienne dopiero w roku 1913. Jak przedsiębiorstwo to ma się do historii marki Audi? O tym powiemy troszkę później.

Pierwsze poważne samochody i kryzys

W 1921 Audi Werke wyprodukowało pierwszy samochód na niemieckim rynku, który miał kierownicę po lewej stronie. Było to Audi 14/50 KM Typ K, a już  dwa lata później z fabryki wyjechał model M, w którym została zamontowana sześciocylindrowa jednostka. Z kolei rok 1927 okazał się debiutem ikonicznego Audi Imperator. Dlaczego ikonicznego? Był to pierwszy ośmiocylindrowy samochód z logiem czterech pierścieni, który ujrzał światło dzienne. 

Po pewnym czasie nadszedł bardzo bolesny kryzys, który sprawił, że nieduże firmy postanowiły łączyć swoje siły celem przetrwania. Tym samym, Horch, Audi, DKW oraz Wanderer połączyły się w jedno wielkie przedsiębiorstwo. Miało to miejsce w 1932 roku, a jej siedziba znalazła się w mieście Chemnitz. To również w tym momencie światło dzienne ujrzało logo składające się z czterech pierścieni. Każdy z nich miał oznaczać jedną z firm, a wszystkie razem symbolizowały ich połączenie. Dokładnie określony został również podział na konkretne segmenty rynkowe. Tym samym autami małymi oraz motocyklami miało zajmować się DKW, samochody klasy średniej - Wanderer, klasa wyższa - Audi, a produkcja limuzyn została powierzona Horch.

Czasy po II Wojnie Światowej

Wraz z zakończeniem drugiej wojny światowej, firma trafiła pod sowiecką strefę wpływów. Mimo tego część pracowników dotarła do RFN, a dokładniej Ingolstadt, gdzie w roku 1949 rozpoczęto produkcje samochodów DKW. Późniejsze kłopoty finansowe sprawiły, że w roku 1958 kontrolny pakiet akcji został przejęty przez Mercedes-Benz. Z kolei w 1964 roku firma została przejęta przez koncern Volkswagena. Tym samem rok później w sprzedaży ponownie pojawiły się pojazdy o nazwie Audi. W międzyczasie Volkswagen przejął markę o nazwie NSU i połączył ją z Auto Union, czym stworzył Audi NSU Auto Union AG. Nazwa firmy uległa zmianie w 1985 roku na Audi AG. 

Jakie samochody produkował niemiecki koncern?

Rok 1965 to moment, kiedy światło dzienne ujrzało Audi 72. Dwa lata później z fabryki wyjechały już Audi 60 i 75. Wielką popularnością cieszył się model 100, który zaprezentowany został w 1968 roku. 4 lata później na rynek trafiło Audi 80. Bardzo ważnymi wydarzeniami w historii Audi było zaimplementowanie silnika pięciocylindrowego w 1976 roku, wprowadzenie quattro, czyli napędu na cztery koła w 1980 roku, a także turbodoładowania rok wcześniej. Aktualnie niemiecki gigant motoryzacyjny posiada w swojej ofercie takie samochody jak Audi TT oraz R8, Q5 i Q7, a także A3, A4, A5, A6, A7 i A8. Nowością jest Audi e-tron, czyli w pełni elektryczny samochód, który zachwycił wiele fanów motoryzacji, a przede wszystkim ekologów. 

Sprawdź dostępne modele audi na samochody.pl

Audi - historia marki
Audi - historia marki
Audi - historia marki