cabrio

Historia powstania samochodów typu Cabrio

Według osób zajmujących się historią motoryzacji pierwszym kabrioletem był projekt samochodu opracowany w roku 1922. Co prawda nie wszedł nigdy do produkcji, ale już 5 lat później producenci samochodów w Ameryce Północnej wprowadzili do oferty ten rodzaj nadwozia. Buick, Cadillac i Lincoln oferowali samochody cabrio od 1927 roku. Początkowo model ten nazywany był convertible. Samochody te modne były w okresie powojennym, aż do lat 60-tych. Powróciły do łask kierowców wraz z modą na lata sześćdziesiąte końcem XX wieku.

Kabriolet to samochód ze składanym bądź zdejmowanym dachem, który może być sztywny lub miękki. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że wciągu krótkiego czasu możemy przekształcić go z typowej zamkniętej przestrzeni na otwartą, co pozwala cieszyć się jazdą w ciepły słoneczny dzień. Pierwszym samochodem z chowanym elektrycznie sztywnym dachem był model Peugeota (601 Eclipse) produkowany od 1934 roku.

Ewolucja kabrioletów

Kabriolety przechodziły szereg zmian w konstrukcji. I tak w latach 40-tych rozwiązano problemy z uszczelnieniem okien wprowadzając drzwi z ramą wokół szyb. Pierwsze takie rozwiązanie zastosowano w pojeździe o nazwie Nash Rambler.

Ford stworzył serwomechanizm na potrzeby składania dachu i planował go wdrożyć w modelu Continental Mark II. Jednak zmiany te nigdy nie weszły na stałe do produkcji, samochody i proponowane rozwiązanie nie ujrzało światła dziennego.

W modelach ze sztywnym dachem pojawiła się klimatyzacja, a także szyberdachy. Pierwsze cabrio z szyberdachem to Mercury Cougar z 1968 roku.

Słynny kabriolet Cadillac Eldorado rocznika1976 był jednym z ostatnich w Ameryce w związku z kryzysem paliwowym. Lata dziewięćdziesiąte to powrót kabrioletów. Pojawia się Mitshubishi 3000 GT Spyder (1995) i Mercedes –Benz SLK (1998). Samochody osobowe czterodrzwiowe z chowanym dachem pojawiły się początkiem roku 2007. Był to Peugeot z modelem 407 Macarena.

Roadster

To odmiana kabrioleta. Charakteryzują go więcej niż dwa miejsca siedzące, boczne otwierane okna i brak ram, wsporników i słupków na nadwoziu (oprócz oczywiście szyby). Auta te występują w wersji dwu lub czterodrzwiowej.

 

 

Więcej możesz przeczytać tutaj: Historia powstania samochodów typu sedan