Historia Skody - droga do chwały

Historia Skody - droga do chwały

Samochody marki Skoda wszystkim nam kojarzą się z bezawaryjnością oraz bezpieczeństwem. Właśnie dlatego tak wiele osób wybiera je, jako swój rodzinny pojazd. Mało kto jednak zna historię tych czeskich aut. Jest ona naprawdę bardzo interesująca, dlatego warto ją sobie przybliżyć. Jak wyglądały pierwsze kroki Skody na rynku motoryzacyjnym?

Interesujący początek

Skoda to marka, która należy do grona pięciu najstarszych koncernów motoryzacyjnych. Jej początki sięgają jeszcze roku 1895, gdyż to właśnie w tamtym czasie swoją współpracę rozpoczęło dwóch Czechów. Jednym z nich był niejaki Václav Laurin produkujący jednoślady w niedużym Turnovie. Jego partnerem został zapalony rowerzysta i księgarz z zawodu - Václav Klement. Ich celem było stworzenie spółki, która w ciągu kilkunastu lat będzie w stanie podbić rynek środkowoeuropejski oraz wypłynąć poza granice Starego Kontynentu.

W 1894 Klement został szczęśliwym kupcem roweru marki Seidel & Naumann. Czy aby na pewno? Zakupiony przez niego egzemplarz nie spełnił jego oczekiwań, gdyż okazał się wadliwy. Co więcej, jego reklamacja nie została uznana, ponieważ napisał ją w swoim ojczystym języku. Firma odpowiedziała jedynie, że korespondencję prowadzi tylko i wyłącznie po niemiecku. Klement był oburzony, dlatego postanowił otworzyć własny warsztat. Do działania zaprosił Václava Laurina, który miał konieczną wiedzę i tym samym pod koniec 1895 roku mężczyźni wspólnie uruchomili swoją firmę o nazwie Laurin & Klement. Ich przedsiębiorstwo było zlokalizowane w mieście Mladá Boleslav, gdzie do dzisiaj znajduje się główna siedziba Skody.

Droga od roweru do samochodu

Mimo tego, że Laurin i Klement swoją przygodę z biznesem rozpoczęli od rowerów, które sprzedawali pod nazwą "Slavia", to dość szybko dodali do swojej oferty także motocykle. Planowali zakupić licencję na spalinowy jednoślad, którego twórcą była francuska firma o nazwie Werner Frères et Compagnie. Motocykl jednak nie spełnił ich oczekiwań, a Laurin w czasie jazdy próbnej stracił jeden ze swoich zębów. Był to dla nich znak, że konieczne jest stworzenie zupełnie nowego produktu, którego silnik miał znajdować się między nogami motocyklisty, a nie zaraz nad kierownicą, jak miało to miejsce w tamtych czasach.

Ich pomysł okazał się niezwykle trafny, co potwierdziły świetne wyniki sprzedażowe. Pierwszy motocykl przyjaciół ujrzał światło dzienne w roku 1899. Z kolei rok później w ich fabryce pracowało aż 32 specjalistów, a jednoślady były eksportowane prosto do Wielkiej Brytanii. Współpracownicy bardzo szybko zauważyli spory potencjał w rynku samochodów, który jeszcze wtedy raczkował i tym samym w roku 1905 wprowadzili do sprzedaży swój pierwszy automobil. Model ten został nazwany Voiturette A, a jego przeznaczeniem była codzienna jazda. Charakteryzował się on świetnym stosunkiem ceny do jakości, dlatego wiele osób zdecydowało się na jego zakup. 

Mimo tego, że był to największy koncern na obszarze ówczesnych Austro-Węgier, to jasne stawało się to, że bez dodatkowego kapitału dalszy rozwój będzie praktycznie niemożliwy. W czerwcu 1924 roku miał miejsce pożar, który paradoksalnie okazał się szansą dla Laurina i Klementa. Rozpoczęli oni wtedy rozmowy z koncernem Skoda, który powstał w 1859 roku. Zajmował się on produkcją samolotów, lokomotyw, statków, turbin parowych oraz maszyn przemysłowych, jak i rolniczych. W swojej ofercie brakowało im tylko samochodów, dlatego obie firmy bardzo szybko doszły do konsensusu i rozpoczęły wspólne działanie.

Narodziny prawdziwej legendy 

Współpraca ze Skodą sprawiła, że firma Laurina i Klementa była w stanie wprowdzić na rynek zupełnie nowe produkty. W związku z tym jeszcze zanim wybuchła II Wojna Światowa, w ich ofercie pojawiły się takie modele jak Skoda Rapid, Popular, Superb oraz Favorit. Wszystkie samochody były sprzedawane z charakterystycznym logiem Skody, które przypomina "uskrzydloną" strzałę. W ciągu 5 lat firma ta osiągnęła ogromny sukces, a jej pozycji nie zachwiała nawet II Wojna Światowa. Po wojnie przedsiębiorstwo zaprezentowało bardzo niezwodne oraz wszechstronne auto znane jako Tudor. Na tym jednak nie koniec, po roku 1945 fabryki Skody opuściły takie modele jak 445 Octavia, 440 Spartak, 1000 MB czy Felicia. 

Jakie jest dzisiejszy cel Skody?

Ostatnie lata to dla czeskiego koncernu prawdziwa rewolucja. W jej ofercie znajdujemy coraz więcej crossoverów oraz SUV-ów. Ambicje tej marki są naprawdę ogromne, a potwierdzeniem tych słów jest sportowy SUV z napędem elektrycznym, który został zaprezentowany na targach w Genewie. Co więcej, samochód ten ma działać pół autonomicznie, co jest istną rewolucją. A co przyniesie nam jutro? Tego nie wie nikt, jednak możemy być pewni, że działaczy Skody zadbają o to, abyśmy się nie nudzili.

Sprawdź dostępne modele skody na samochody.pl

Historia Skody - droga do chwały
Historia Skody - droga do chwały
Historia Skody - droga do chwały