Historia BMW - marka, która musiała zejść na ziemię.

Historia BMW - marka, która musiała zejść na ziemię.

"Freude am Fahren", czyli "radość z jazdy" to właśnie motto, z jakiego słynie potęga niemieckiej motoryzacji - BMW. Marki tej nikomu nie trzeba przedstawiać. Każdemu z nas kojarzy się ona z jakością, klasą oraz sportowym zacięciem. Aktualnie wiele osób marzy o właśnie takim pojeździe, jednak początki były znacznie trudniejsze. Jak wyglądała droga na szczyt marki BMW?

Latające początki

Mało kto wie, że marka BMW swoją przygodę zaczynała od maszyn, które poruszały się setki metrów nad ziemią. Swój początek notuje ona w roku 1913, gdyż to właśnie w tym momencie Karl Friedrich Rapp otworzył swoją własną fabrykę, gdzie projektował jednostki napędowe do samolotów. Niestety 3 lata później przedsiębiorstwo wpadło w bardzo poważne problemy, zarówno techniczne, jak i finansowe. Rapp postanowił zrezygnować z funkcji szefa firmy. Na jego miejsce trafili Max Fritz oraz Franz-Josef Popp, których wspierał finansista - Camillo Castiglioni. Austriacy zdecydowali połączyć siły ze zlokalizowaną nieopodal fabryką Gustava Otto, który był synem twórcy pierwszego silnika czterosuwowego. Tym samym stworzyli firmę BFW, która w roku 1918 została przemieniona na BMW AG.

Na początku firma tworzyła silniki do samolotów wojskowych. Rok 1920 jest niezwykle ważny w historii marki, gdyż to właśnie w tym momencie powstało słynne logo, które po delikatnych zmianach przetrwało wiele lat. Po wojnie traktat wersalski zabronił przedsiębiorstwu produkować silniki dla lotnictwa, dlatego rozpoczęło ono tworzenie pneumatycznych hamulców dla pociągów. 

Pierwsze motoryzacyjne działania

W roku 1928 w fabryce znajdującej się w Eisenach rozpoczęła się motoryzacyjna przygoda niemieckiego giganta. W tamtym momencie też po raz pierwszy z taśmy zjechały modele Dixi 3/15. Pojazd ten cechowały się silnikiem o pojemności 743 cm³, mocy 15 KM, a jego prędkość maksymalna równała się 80 km/h. Niedługo trzeba było czekać na jego udoskonaloną wersję, gdyż już rok później światło dzienne ujrzał DA/2. Nadwozie tego samochodu w całości zostało wyprodukowane ze stali, a jego hamulce znajdowały się przy każdym z kół. Wraz z nastaniem lat 30. modele Dixi odniosły swoje pierwsze sukcesy w zawodach sportowych.

Kolejne sukcesy niemieckiego producenta i II Wojna Światowa

Rok 1932 to narodziny modelu 3/20PS. "Dwudziestka" w nazwie mówiła nam o mocy tego samochodu. Z kolei jego pojemność wynosiła 782 cm³. Pojazd ten był swoistego rodzaju przełomem, gdyż było to pierwsze auto, które zostało w pełni zaprojektowane w monachijskim BMW. Później nadszedł czas na bawarską limuzynę, która zasilana była sześciocylindrową rzędową jednostką. Był to jednak przedsmak istnej legendy, jaką został roadster 328. Wiele osób twierdzi, że jest to najpiękniejszy model marki BMW, co z pewnością potwierdza nominacja do plebiscytu "Samochód stulecia". Pod maskę tego pojazdu drzemał dwulitrowy silnik z sześcioma cylindrami, który generował imponującą moc 80 KM.

Niedługo po tym, jak wybuchła II Wojna Światowa, BMW postanowiło wybudować 3 kolejne fabryki. Okres wojenny nie był jednak zbyt dobry dla niemieckiego producenta. Fabryka w Monachium została zniszczona, a zakład w Eisenach przejęty przez ZSRR. W 1951 roku prawnie została zakazana produkcja samochodów pod nazwą BMW właśnie w tym mieście. Pierwotnie nazewnictwo została zmieniona na EMW, a w roku 1955 fabryka rozpoczęła produkcję Wartburgów.

Okres po wojnie

Kiedy II Wojna Światowa się zakończyła, fabryka w Monachium zdecydowała, że zajmie się naprawą samochodów pochodzących z amerykańskiej armii, a także produkcją narzędzi rolniczych, części zamiennych i motocykli. BMW jednak bardzo szybko stanęło na nogi i tym samym w roku 1951 zaprezentowało niezwykle luksusowy model 501. Już trzy lata później światło dzienne ujrzał jego następca - 502. Był to pierwszy samochód w historii, w którym została zaimplementowana jednostka V8 w całości zbudowana z aluminium. Produkcja auta była jednak bardzo nieopłacalna, dlatego marka ją wstrzymała. W 1962 roku pojawił się samochód klasy średniej o nazwie BMW 1500. Wygrywał on w wielu wyścigach sportowych co, z pewnością przełożyło się na sukces sprzedażowy tego pojazdu. 

Ważna rola Eberharda von Kuenheima

Wraz z nastaniem lat 70. do zarządu trafił Eberhard von Kuenheim. Za jego rządów obroty niemieckiego giganta wzrosły nawet ośmiokrotnie. W 1972 roku fabrykę opuścił słynny do dziś model BMW serii 5. Kilka lat później pojawiła sie również popularna seria 3, a także luksusowa "siódemka". Po tym wszystkim marka zdecydowała połączyć ekskluzywność ze sportem i zaprezentowała BMW Serii 6. W 1994 roku firma z Bawarii zainwestowała w Rover Group. Okazało się to jednak nietrafnym ruchem, na którym niemiecki gigant stracił 9 miliardów marek. W latach 90, z taśmy zjechał model X5 oraz X3, który są obecnie znane jako jedne z najlepszych SUV-ów w swojej klasie.

Sprawdź dostępne modele BMW na samochody.pl

 

Historia BMW - marka, która musiała zejść na ziemię.
Historia BMW - marka, która musiała zejść na ziemię.
Historia BMW - marka, która musiała zejść na ziemię.