Historia VW - co warto wiedzieć?
Wszystko rozpoczęło się jeszcze w latach 30. XX wieku, kiedy to niedługo po I Wojnie Światowej motoryzacja zaczęła nabierać niemałego rozpędu. Każdy obywatel pragnął mieć swój własny samochód. Prawda jednak jest taka, że na taki luksus mogły sobie pozwolić jedynie jednostki. Wszystko to miało zostać zmienioną za sprawą Volkswagena. Czy proces ten się powiódł? Przekonajmy się!
Jaki był cel twórców Volkswagena?
Plan osób odpowiedzialnych za stworzenie tego giganta w świecie motoryzacji był bardzo prosty. Niemiecka ludność miała dzięki niemu mieć możliwość zakupu swojego własnego i niedrogiego pojazdu. Stąd też nazwa, gdyż "volkswagen" w wolnym tłumaczeniu oznacza po prostu " samochód dla ludu". Obecnie co druga osoba w Niemczech może pochwalić się swoim własnym autem, w latach 30. wyglądało to nieco inaczej gdyż, na 50 osób przypadało zaledwie jedno auto. Wielu projektantów starało się to zmienić, jednak z mizernym skutkiem. Za każdym razem projekt był zbyt toporny, drogi, czy po prostu niezbyt ergonomiczny. Przełomowy okazał się rok 1931, kiedy to przedsiębiorstwo Zundapp zwróciło się bezpośrednio do Porsche. Mimo tego, że udało im się stworzyć projekt o nazwie Type12, to nigdy nie trafił on do produkcji. Prawdziwym punktem zwrotnym był rok 1933, kiedy Ferdynand Porsche zapoznał się z Adolfem Hitlerem. Ten jeszcze niegroźny w tamtym momencie polityk słynął ze swojej pasji do motoryzacji, dlatego postanowił rzucić Porsche wyzwanie. Samochód, jaki mieli stworzyć, musiał osiągać prędkość 100 km/h, mieścić 5 pasażerów, spalać nie więcej paliwa niż 9 l/100 km i charakteryzować się ceną niższą niż 1000 ówczesnych marek. Jak wszyscy się domyślamy, Porsche przyjęło rzucone im wyzwanie. Z jakim skutkiem?
Drobne kontrowersje
Dnia 14 kwietnia 1934 roku projekt Garbusa przygotowany przez Porsche został zaprezentowany ówczesnemu rządowi. Z kolei 28 maja roku 1937 Niemcy byli świadkami powstania Volkswagen Aktiengesellschaft. Rok później światło dzienne ujrzał zaakceptowany projekt o nazwie Porsche Type60. Niestety nie obyło się bez pewnych kontrowersji. Sam prototyp bazował na czeskiej technologii, która została wykradziona z modelu Tatra V570 przez niemieckich inżynierów. Kiedy jednak Hitler zobaczył ten samochód, od razu uznał, że jest to idealne auto na jego drogi. Jeszcze przed rozpoczęciem II Wojny Światowej, Tatra wystosowała 10 roszczeń prawnych, które odnosiły się do Volkswagena. Ich działanie miało podstawę, gdyż funkcjonowanie niemieckiego koncernu, naruszało panujące prawo patentowe. Ferdinand Porsche chciał uczciwie zapłacić stosowne odszkodowanie, jednak zabronił mu tego sam Hitler, który postanowił wziąć sprawy w swoje ręce. Tym samym jesienią 1938 roku fabryka Tatry została przejęta przez Niemców.
Rozpoczęcie masowej produkcji
To w Dolnej Saksonii, a dokładniej w mieście Fallersleben 26 maja roku 1938 miejsce miało uroczyste rozpoczęcie budowy fabryki, gdzie w późniejszym czasie produkowany był KdF Wagen. Koncern do tego celu wykorzystywał więźniów obozów koncentracyjnych, a także przymusowych robotników. 3 lata później w lipcu został wyprodukowany pierwszy pojazd. Na samym starcie nie było jednak mowy o masowej produkcji, gdyż przez ponad 3 lata fabryce udało się stworzyć zaledwie 630 aut. W 1945 roku zbawienna okazała się pomoc zza kanału La Manche, dzięki której możliwe było wyprodukowanie 2 tysięcy kolejnych samochodów. Rok później liczba ta wzrosła do imponujących 10 tysięcy. Od tamtego momentu liczba budowanych aut stale rosła, a w roku 1950 światło dzienne ujrzał nowy model o nazwie Transporter. Niezawodne konstrukcja, przystępne ceny oraz prostota tych samochodów sprawiła, że bardzo szybko wyjechały one poza granice Niemiec.
Samochody, które znamy do dziś
Ogromnym przełomem dla koncernu Volkswagena był rok 1973, kiedy to swoje narodziny miał modernistyczny oraz każdemu z nas dobrze znany Passat. Z kolei rok później z fabryki zlokalizowanej w Wolfsburgu wyjechało 12 milionów "Garbusów". Następnie były one produkowane przede wszystkim w Emden oraz Meksyku i Brazylii. To jednak nie wszystko, samochody te każdego roku opuszczały aż 17 różnych fabryk, które znajdowały się także w Azji oraz Nowej Zelandii. Łącznie "Garbusów" wyprodukowanych zostało aż 21 milionów. Jego następcą został bardzo zaawansowany technologicznie Golf. Samochód ten już od samego początku pokochały miliony ludzi, dlatego do dzisiaj, oczywiście po wielu zmianach, jest on dostępny w ofercie Volkswagena.
Volkswagen, czyli potęga motoryzacji
Mało kto wie, jednak Volkswagen to nie tylko i wyłącznie jedna marka. Aktualnie grupa ta działa w aż 154 krajach i posiada 48 różnych zakładów produkcyjnych. Rocznie ten motoryzacyjny gigant sprzedaje ponad 10 milionów samochodów. Do koncernu należą takie marki jak Lamborghini, SEAT, Audi, Bentley, Ducati, Scania, MAN, czy ŠKODA. Nie powinno nas zatem dziwić to, że Volkswagen jest kojarzony z wielką jakością oraz klasą swoich pojazdów.
Sprawdź dostępne model Volkswagena na samochody.pl