Jaguar XF – historia, generacje, emisja CO2
Kiedy powstał koncern Jaguar?
Jaguar jest brytyjskim koncernem samochodowym, który rozpoczął swoją działalność w roku 1922. Początkowo firma zajmowała się sprzedażą autorskich wózków do motocykli, a także nadwozi wykonanych z aluminium, po które chętnie sięgały rodzime instytucje. Jeśli chodzi o stricte samochodową ofertę, pierwszym modelem, który otwierał ten etap w firmie, była limuzyna SS1 z roku 1931.
Następnie po limuzynach ukazał się sportowy wóz – SS100, a wraz z nim przemianowanie nazwy firmy na taką, w której po raz pierwszy użyto wyrazu „Jaguar”. Niemniej okres ten przypada na trudne lata wojenne, kiedy to firma była zmuszona odejść od produkcji samochodów na rzecz przyczep motocyklowych dla brytyjskiego wojska.
Działalność Jaguara po II wojnie światowej
Po wojnie koncern szybko zmienił swoją nazwę, eliminując z niej człon „SS”, co spowodowało, że instytucja nazywała się odtąd Jaguar Cars Ltd. Przedsiębiorstwo o takiej nazwie wypuściło na rynek model XK120, a później limuzynę Mark VII. Na samochody w bardziej przystępnej cenie trzeba było poczekać do roku 1955, kiedy to w ofercie Jaguara pojawił się Mark I, a cztery lata później Mark II.
Kolejny model, o jakim warto wspomnieć, to E-Type z roku 1961, kiedy to Jaguar przejął udziały niemieckiego przedsiębiorstwa Daimler Motor Company. W roku 1968 ukazał się natomiast luksusowy model XJ6, który udało się wyprodukować Jaguarowi, gdy firma Jaguar stała się częścią British Leyland Motor Corporation. Kolejne modele XK8, XKR i S-Type pochodzą już z czasów, kiedy Jaguar przejęła amerykańska firma, Ford Motor Company.
Jak obecnie funkcjonuje Jaguar?
Rok 1999 to już przynależność Jaguara do Premier Automotive Group, a także zaangażowanie firmy w wyścig Formuły 1. W tamtym czasie Jaguar przejął Stewart GP Team i oficjalnie przedsiębiorstwo nazywało się Jaguar Racing. Brak sukcesów w branży samochodowej sprawił, że Jaguar Racing „trafił w ręce” Red Bulla. Natomiast w roku 2008 właścicielem Jaguara stał się indyjski gigant motoryzacji, czyli Tata Motors. Od roku 2013 Tata Motors zawarła porozumienie z Jaguarem, obecnie znanym pod nazwą Jaguar Land Rover.
Pierwsza generacja Jaguara XF
Jaguara XF jedynkę zaczęto produkować w roku 2007 i już kilka miesięcy później we Frankfurcie można było zobaczyć standardową wersję tego pojazdu. XF to model samochodu osobowego segmentu średniej klasy z wyższej półki. Zanim ujawniono właściwą nazwę, na targach w Detroit auto było znane jako C-XF.
Po liftingu z roku 2011 zmieniły się reflektory w XF, a także wymieniono tradycyjne żarówki na technologię LED. Nowe zderzaki, inna atrapa chłodnicy, czy odświeżone lampy tylne to również te elementy, które sprawiły, że Jaguar XF wyglądał bardziej nowocześnie i stylowo w porównaniu z pierwowzorem. Wnętrze również zyskało wiele komfortowych rozwiązań – przykładem jest unowocześnione koło kierownicy i przestylizowany wygląd klimatyzacji. XF jedynka doczekał się nadwozia typu kombi, jak również był później dostępny w wersji XFR-S, czyli wersja kombi na sportowo.
Jaguar XF obecnie
Druga generacja Jaguara XF była dostępna w sprzedaży od roku 2015. Model XF II wyróżnia się niższą karoserią, która jest też bardziej kompaktowa niż w jedynce. Na rynek chiński Jaguar wypuścił wersję XFIL, która miała większe wymiary w porównaniu do samochodu standardowego. W 2017 miłośnicy modeli kombi doczekali się także w ofercie Jaguara modelu XF II z takim właśnie nadwoziem.
Jaguar XF – emisja CO2
Emisja CO2 w Jaguarze XF oscyluje w granicach od *80 do *118 g/km. Niektóre zatem warianty, jak i sama jazda mogą sprawić, że kierowca „zmieści się” w granicach obowiązujących norm. Obecnie samochód osobowy nie powinien przekraczać 95 g/km, jeśli chodzi o poziom generowania CO2 – właściciele XF powinni więc o tym pamiętać.