Jaguar S-Type – jak ewoluował na przestrzeni lat?
Jaguar – wczoraj i dzisiaj
W roku 1922 powstała jedna z bardziej cenionych i znanych marek w świecie motoryzacji, czyli Swallow Sidecar Company, która wiele lat później zmieniła nazwę na Jaguar Land Rover. Brytyjski koncern na przestrzeni lat miał w swojej ofercie liczne produkty, takie jak wózki do motocykli, czy aluminiowe nadwozia, które chętnie kupowały inne angielskie przedsiębiorstwa. Rok 1931 był pierwszym takim przełomowym okresem w historii Jaguara, ponieważ wtedy w ofercie po raz pierwszy pojawiła się limuzyna.
Następny w kolejności był pierwszy sportowy samochód marki <a href=”https://samochody.pl/samochody-osobowe/Jaguar”>Jaguar</a> – SS100. Czas wojny sprawił, że przedsiębiorstwo dostosowało swoją ofertę do potrzeb brytyjskiego wojska, zajmując się produkcją przyczepek do motocykli. Po wojnie zaś z nazwy usunięto źle kojarzący się człon „SS”, zastępując go wyrazem „Jaguar” i od tej pory zawsze już nazwa firmy ma ten pierwszy człon kojarzący się z egzotycznym kotem. Jaguar kojarzył się wyłącznie z produkcją samochodów z wyższej półki. Rok 1955 przyniósł kolejny model pod tym względem, czyli limuzynę klasy wyższej, Mark I. Drugą wersję limuzyny Mark Jaguar wypuścił do salonów cztery lata później.
W roku 1984 Ford Motor Company przejął Jaguara, który pięć lat wcześniej był jeszcze częścią British Leyland Motor Corporation. Pod szyldem Forda powstały takie modele Jaguara jak XK8, czy S-Type. Od roku 2008 właścicielem Jaguara jest indyjska firma, Tata Motors, która pięć lat później weszła w sojusz z przedsiębiorstwem Jaguar Land Rover. W ofercie Jaguara znaleźć można wiele aut osobowych, które cieszyły się powodzeniem, np.: X-Type, E-Pace, XF, F-Pace, XJS, I-Pace, czy F-Type.
Jakim samochodem jest Jaguar S-Type?
Jaguar S-Type to model samochodu osobowego, który był dostępny w sprzedaży od roku 1999 do 2007. S-Type to auto segmentu średniej klasy wyższej – po raz pierwszy można było zetknąć się z tym pojazdem na targach, które organizowano w Birmingham. Jeśli chodzi o nazwę, to inspiracją stał się model z lat ‘60, który miał zbliżoną konstrukcję do limuzyny Mark II. Jaguar S-Type miał konstrukcję opartą na płycie podłogowej DEW, którą zaprojektował Ford. Płyta ta miała ozdobne przetłoczenia, natomiast bagażnik był wykończony płaską pokrywą.
W roku 2002 samochód S-Type odświeżono, czego efektem była zmiana stylizacji przedniego zawieszenia. Dzięki temu <a href=”https://samochody.pl/samochody-osobowe/Jaguar/S-Type”>Jaguar S-Type</a> lepiej trzymał się podłoża podczas jazdy, a jednocześnie jego elementy nie wymagały zbyt częstego przeglądu technicznego. W wyniku tej modernizacji zmieniono też w S-Type atrapę chłodnicy i wskaźniki.
Miłośnicy S-Type doczekali się również w roku 2002 wersji sportowej tego modelu. Sportowy S-Type był wyposażony w silnik, którego moc wynosiła 395 KM. Po liftingu z roku 2004 Sportowa wersja S-Type zyskał zupełnie inną pokrywę motoru, wykonaną z aluminium. Zmianie uległ też wygląd atrapy chłodnicy. Z tyłu natomiast samochód ten był nie do poznania z uwagi na zupełnie inną klapę bagażnika, kształt zderzaków i stylizację reflektorów.
Czy Jaguar S-Type emituje dużo CO2?
Jaguar S-Type sportowy, czy w wersji standardowej może się podobać pod względem wizualnym i zastosowanym w nim technologii. Jednak, czy jest równie atrakcyjny, jeśli uwzględni się emisję CO2? W S-Type poziom emisji dwutlenku węgla wynosi średnio *243,8 g/km, jeśli pod maską znajduje się silnik o pojemności 9,9 litra.