Jaguar X-Type – czym się wyróżnia na tle konkurencji?
Jak wyglądały początki marki Jaguar?
Jaguar to dobrze znana marka słynąca z licznych modeli samochodów osobowych, limuzyn, czy pojazdów sportowych. Jednak początki przypadające na rok 1922 wcale nie wróżyły, że ceniony dzisiaj koncern będzie produkować samochody. Zaczęło się bowiem w tym przypadku dość skromnie, ponieważ Jaguar zaangażował się w produkcję wózków bocznych do motocykli, a następnie w nadwozia aluminiowe dla brytyjskich instytucji.
W dodatku na początku Jaguar nazywał się zupełnie inaczej – było to przedsiębiorstwo znane pod nazwą Swallow Sidecar Company. Dopiero w roku 1931 w ofercie tego podmiotu znalazły się samochody, jednak nie osobowe, a limuzyny, a dokładniej model SS1. W roku 1933 z kolei Jaguar mógł się poszczycić kolejnym etapem na drodze do dalszego rozwoju, mianowicie modelem sportowym SS100.
Powojenna działalność Jaguara
Działania związane z okresem II wojny światowej zmusiły Jaguara do porzucenia projektów samochodów na rzecz przyczepek do wojskowych motocykli. Po wojnie koncern całkowicie odciął się od swojej dotychczasowej nazwy, wyrzucając z niej „SS” i zastępując go wyrazem „Jaguar”. Po wojnie firma wróciła do swojej oferty związanej z samochodami, proponując zainteresowanym model XK120 w roku 1948. Po dwóch latach asortyment pojazdów poszerzył się o model limuzyny Mark VII. Natomiast lata 1955 i 1959 to czas, kiedy w propozycji Jaguara znalazły się też modele średniej klasy, dostępne w bardziej atrakcyjnej cenie.
Koncern Jaguar dzisiaj
Obecnie, po wielu przejęciach, współpracach i przynależnościach, marka znana jest pod nazwą Jaguar Land Rover, która od roku 2013 współpracuje z indyjskim koncernem Tata Motors. Wśród aut osobowych, cieszących się powodzeniem, obok już wymienionych, warto wspomnień o Jaguarze: XE, E-Type, I-Pace, XJ, F-Pace, a także modelach XK, XJS, czy XF.
Jaguar X-Type – jaki to model auta osobowego?
Jaguar X-Type to średniej klasy pojazd osobowy, który był produkowany od roku 2001 do 2007. Pierwsza wersja X-Type miała nadwozie typu sedan, wyposażona w wysokoprężny napęd. Jeśli chodzi o wygląd, to duży wpływ ma na design płyta podłogowa CD132, znana z takich modeli konkurencyjnych marek, jak na przykład Ford Mondeo III, W roku 2004 do sprzedaży trafił też X-Type z nadwoziem typu kombi. Zainteresowani napędem na cztery koła, mogli wybrać ten wariant, przystając na opcjonalne rozwiązania związane z X-Type. Po modernizacji w roku 2007 X-Type zyskał nowy zderzak, przestylizowany pas przedni, a także inny wariant atrapy chłodnicy.
Dostępne wersje Jaguara X-Type
Jaguar X-Type, oprócz nadwozia w wersji sedan i kombi, miał też liczne warianty, jeśli chodzi o wyposażenie. W sprzedaży dostępne były takie wersje X-Type jak Classic, Sport, czy High. Wśród dostępnych opcji wyposażenia w X-Type znalazły się udogodnienia typu.: ABS, zdalne sterowanie szybami, fotelami oraz lusterkami, a także system ESP, czy ręcznie obsługiwana klimatyzacja. W wersjach premium X-Type dostępne były też inne funkcjonalności, m.in. nawigacja satelitarna oraz ksenonowe reflektory.
Jaguar X-Type a emisja CO2
Jadąc Jaguarem X-Type, trzeba się spodziewać, że emisja CO2 znacznie przekracza dopuszczalne normy przewidziane dla modeli samochodów osobowych. W przypadku X-Type są to wskaźniki rzędu *159-234 g/km CO2, natomiast normy wynoszą 95 g/km CO2.