Jak zezłomować auto?
Na zezłomowanie samochodu najczęściej decydują się posiadacze starych, niesprawnych pojazdów oraz kierowcy, którzy mieli wypadek, na skutek którego auto uległo szkodzie całkowitej. Najlepszym rozwiązaniem jest samodzielnie zezłomowanie go w legalnie funkcjonującej stacji demontażu. To sprawdzony sposób na odzyskanie pieniędzy za sprzedany złom. Dodatkowo, ubiegać można się wówczas o zwrot składki OC przysługującej za niewykorzystany okres ochrony.
Złomowanie samochodu krok po kroku
W jaki sposób powinno się złomować samochody używane? Pierwszy etap to wybór stacji demontażu. Jak rozpoznać, że do czynienia mamy z uczciwym punktem? W tym celu należy sprawdzić, czy posiada on pozwolenie na działalność od marszałka województwa. Dodatkowo, warto zapoznać się z opiniami w sieci na temat danego punktu skupu złomu. Niektóre stacje demontażu oferują swoim klientom odbiór złomowanego pojazdu za dodatkową opłatą. Przed udaniem się do konkretnego skupu, warto porównać ze sobą ceny kilku punktów i spytać o opłatę za każdy brakujący kilogram pod względem masy całkowitej samochodu, jaka została wpisana do dowodu rejestracyjnego. Przed oddaniem auta na złom, niezbędne będzie przygotowanie następujących dokumentów: dowód osobisty, umowa kupna — sprzedaży oraz dowód rejestracyjny. Gdy samochód jest zarejestrowany na firmę, dostarczyć należy także wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Jeżeli właściciel pojazdu nie może się udać osobiście do stacji demontażu, niezbędne będzie pisemne upoważnienie jego właściciela. Po zezłomowaniu auta, pracownik jest zobowiązany do przekazania dokumentów niezbędnych do wyrejestrowania samochodu w wydziale komunikacji. Są to: unieważnienie dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz tablic, a także zaświadczenie o przyjęciu auta na złom. Kolejny etap stanowi wyrejestrowanie pojazdu w przeciągu 30 dni w wydziale komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania. Na koniec należy skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym i złożyć wniosek o zwrot składki OC za niewykorzystany okres ochrony.
Dlaczego warto postawić na legalną stację demontażu samochodów?
Przeglądając ogłoszenia motoryzacyjne, natrafić można na różnego rodzaju oferty skupów. Niestety, nie wszystkie placówki tego typu działają zgodnie z prawem. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że zgodnie z ustawą o recyclingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, samochody niesprawne, powypadkowe lub stare złomować można wyłącznie w legalnych stacjach demontażu. Firmy tego typu muzą posiadać zezwolenie na działalność wydane przez marszałka danego województwa. Kierowca, który zezłomował auto w nielegalnym punkcie, nie otrzyma dokumentów niezbędnych do tego, aby móc złożyć wniosek o zwrot składki OC za niewykorzystany okres ochrony. Zamiast zaświadczenia o przyjęciu samochodu na złom, przekazana może zostać na przykład umowa kupna — sprzedaży. Niestety, na jej bazie nie będzie możliwe wyrejestrowanie samochodu w wydziale komunikacji. Co więcej, pracownik, z którym zostanie zawarta taka umowa będzie mógł kontynuować polisę OC aż do momentu zakończenia obowiązywania umowy z ubezpieczycielem. Nowy właściciel auta zyska również prawo do jego samodzielnej kasacji w legalnej stacji demontażu. Zapewne większość kierowców nie zdaje sobie z tego sprawy, lecz wiele nielegalnych podmiotów wykorzystuje przeznaczone na złom pojazdy do popełniania różnego rodzaju przestępstw. Nielegalnie zezłomowane auto może się przyczyniać do zanieczyszczenia środowiska, na przykład przez palenie opon i tapicerki.
Złomowanie samochodu — najczęściej zadawane pytania
Wielu kierowców zastanawia się, czy można zezłomować auto po śmierci właściciela lub bez jego zgody. W pierwszym przypadku, gdy współwłaściciel zmarł, część jego własności przechodzi na spadkobierców, którzy stają się współwłaścicielami samochodu. Gdy natomiast auto ma dwóch współwłaścicieli, jeden z nich nie może samodzielnie oddać go do kasacji. Kolejne popularne pytanie dotyczy tego, czy możliwe jest zezłomowanie samochodu bez silnika. Odpowiedź brzmi — jak najbardziej! Auto na złom można oddać w całości lub niekompletne. W drugim przypadku należy się jednak liczyć z dodatkowymi opłatami za każdy brakujący kilogram.