Automatyczna skrzynia biegów

Jaką automatyczną skrzynię biegów wybrać?

Jaką automatyczną skrzynię biegów wybrać?

Automatyczne skrzynie biegów poczyniły ogromny postęp technologiczny w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Nowe technologie pozwalają na naprawdę intuicyjną i wygodną jazdę bez martwienia się o ręczne zmienianie ustawienia przekładni. Ich budowa jednak nie tylko jest bardziej skomplikowana w porównaniu z popularnymi manualami, ale także dostępnych jest wiele rodzajów takich skrzyń. Jaką więc ostatecznie powinniśmy wybrać?

Automatyczna skrzynia biegów – lekcja historii

Samochody ze skrzynią automatyczną posiadają o wiele dłuższą i bogatszą historię niż mogłoby się początkowo wydawać. Pierwszy prototyp auta z automatyczną przekładnią powstał bowiem już w 1904 roku w Bostonie. Działał on na bardzo prostej zasadzie – gdy obroty wzrastały, samochód samoczynnie wrzucał wyższy bieg, a gdy spadały, wrzucany był bieg niższy ( samochód posiadał tylko dwa biegi do jazdy do przodu). Projekt jednak był bardzo awaryjny, więc szybko go porzucono.

Nie oznacza to jednak, że producenci całkowicie zapomnieli i idei jazdy autem bez manualnego zmieniania biegów. W okresie międzywojennym mocno pracowano nad skrzynią półautomatyczną. Pierwszy sukces tak zwanej planetarnej automatycznej skrzyni biegów można było ogłosić w dopiero w latach 40. XX wieku. Co prawda nadal mechanizm działania był o wiele prostszy niż w aktualnych przekładniach, lecz bez wątpienia było to przełomowe rozwiązanie w świecie motoryzacji.

Rodzaje automatycznych skrzyń biegów

W ciągu kilkudziesięciu lat automatyczne skrzynie biegów rozdzieliły się na kilka gałęzi, które rozwijały się w innych kierunkach. Dla przeciętnego kierowcy działanie praktycznie wszystkich będzie takie samo – wrzucamy bieg do przodu lub do tyłu, a resztę robi za nas auto. Oczywiście wszystko okazuje się być o wiele bardziej skomplikowane, gdy wgryziemy się w technikalia.

Jedną z najpopularniejszych aktualnie skrzyń jest bezstopniowe rozwiązanie o nazwie CVT. W tych przekładniach zmiany biegów praktycznie nie odczujemy – samochód robi to w naprawdę sprytny sposób i utrzymuje obroty na stałej wartości, dzięki czemu przyspieszamy nie czując szarpnięć związanych z wrzuceniem wyższego biegu. To jedno z najwygodniejszych rozwiązań, które często jest krytykowane przez fanów motoryzacji – taki samochód nie dostarcza wielu wrażeń z jazdy i generuje jednostajny, charakterystyczny dźwięk.

Współczesne skrzynie biegów są często o wiele szybsze w działaniu niż manuale, ale prawdziwym demonem pod tym względem są przekładnie dwusprzęgłowe. Taka skrzynia działa niczym dwie konstrukcje zamknięte w jednym opakowaniu – jedna z nich obsługuje biegi nieparzyste, a druga parzyste, ściśle ze sobą współpracując. Dzięki temu wrzucanie kolejnego biegu lub redukcja przebiegają w sposób wręcz błyskawiczny.

Na rynku istnieją również klasyczne, jednosprzęgłowe skrzynie, a także skrzynie zautomatyzowane, które tylko na pozór są w pełni automatyczne. W praktyce jednak jest to inaczej działająca skrzynia manualna. To najtańsze rozwiązanie, które stosowane jest w samochodach miejskich lub budżetowych.

Najpopularniejsze rodzaje automatycznych skrzyń biegów

Niezwykle cenioną przez wiele osób konstrukcją są automatyczne dwusprzęgłowe skrzynie biegów koncernu Volkswagen, które ukrywają się pod nazwą DSG. To właśnie niemiecki producent jako pierwszy prowadził do szerokiej produkcji popularną dwusprzęgłówkę. To zdecydowanie najszybsza przekładnia na rynku, jednak należy uważać na skrzynie w pierwszych latach po roku 2004 – choroby wieku dziecięcego dawały się DSG we znaki.

Bardzo popularną bezstopniową skrzynią biegów jest Multidrive-S od koncernu Toyota. Dla niektórych może być ona co prawda nudna, lecz cechuje się bezawaryjnością, więc chyba można jej tę nijakość wybaczyć. Wyjątkowym modelem CVT jest Lineartronic, w który wyposażone są samochody od Subaru. Skrzynia komputerowo symuluje zmianę biegów, zapewniając wszystkie plusy korzystania ze skrzyni CVT oraz sportowe wrażenia. Warto też wspomnieć o świetnych automatach Mercedesa o nazwie 7G-Tronic.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów mają naprawdę wiele zalet, ale wybór samej przekładni tak czy siak jest kwestią bardzo osobistą. Choć warto mieć na uwadze raporty awaryjności, a przed zakupem pojazdu z automatem należy choć raz go wypróbować, by móc sprawdzić, czy działanie skrzyni nam odpowiada.

 

 

Więcej możesz przeczytać tutaj: Jakie są automatyczne skrzynie biegów?