samochody spalinowe

Jakie miasta europejskie mają zakaz wjazdu samochodów spalinowych do centrum?

Już niebawem będziemy musieli się przyzwyczaić do tego, że w miastach zobaczymy coraz więcej samochodów elektrycznych. W Europie da się jednak znaleźć już teraz miejsca, w których spalinowe samochody z pewnymi wyjątkami nie są mile widziane i zwykli kierowcy mogą do nich wjechać jedynie prowadząc elektryki. W których miastach znajdziemy zakaz wjazdu aut spalinowych?

Jakich aut dotyczą zakazy w Europie?

Na ten moment w Europie zakazy dotyczą przede wszystkim samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Bardzo często mowa tu jednak również o benzynach, a w szczególności tych starszych. Strefy w tych miastach zazwyczaj wprowadzano stopniowo zaczynając od zakazu wjazdu na przykład nie spełniających norm Euro 3 czy też Euro 4. Aktualnie w wielu z nich nie mogą jeździć diesle spełniające nawet najnowsze normy Euro 6.

W jakich krajach znajdziemy zakazu wjazdu aut spalinowych do miast?

Tak zwane strefy czystego transportu utworzono przede wszystkim w czterech państwach Unii Europejskiej. Mowa tu o Holandii, Francji, Belgii oraz u naszego zachodniego sąsiada, którym są oczywiście Niemcy. W Holandii strefy bez diesli i innych aut spalinowych utworzono w takich miastach jak Amsterdam, Arnhem, Haga, Nijmegen, Rotterdam oraz Utrecht. Do nich nie wjadą samochody diesel oraz stare benzyny i kierowcy chcący zwiedzić te miasta muszą zdecydować się na skorzystanie na przykład z parkingu Park&Ride położonego na obrzeżach. Podobna sytuacja dotyczy na przykład Brukseli, czyli stolicy Belgii.

W Niemczech zakazy wprowadzono póki co w takich miastach jak na przykład Berlin, Hamburg, Darmstadt, oraz Stuttgart. Tam problemem jest to, że każdy land ma dosyć sporą autonomię i od lokalnych władz zależy wprowadzenie czystej strefy.

Kiedy zakazy wjazdu aut spalinowych pojawią się w Polsce?

W naszym kraju niebawem również możemy spodziewać się takich stref. Na ten moment powstały jednak jedynie odpowiednie przepisy oraz plany. To czym jest strefa czystego transportu reguluje ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która nie weszła jeszcze w pełni w życie. Strefa czystego transportu według niej to wyznaczone ulice, po których poruszanie się będzie możliwe jedynie przy użyciu aut, które nie korzystają z paliw tradycyjnych i tym samym nie emitują szkodliwych spalin.

Projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych mówi o tym, że do stref będą mogły wjeżdżać jedynie pojazdy z napędem elektrycznym, wodorowym lub na gaz ziemny, a także autobusy szkolne i niskoemisyjne czy też pojazdy uprzywilejowane oraz oznaczone. Mowa tu więc o wszelkiego rodzaju wozach strażackich, karetkach czy też samochodach należących do policji.

Na ten moment mówi się o tym, że obowiązek powstania stref czystego transportu ma się pojawić dopiero od 2030 roku. Ma istnieć pięć rodzajów stref. Najwyższa z nich strefa V to taka do której nie będą mogły wjechać żadne auta spalinowe. W niższych z kolei będzie to możliwe za odpowiednią opłatą z warunkiem, że auto będzie spełniać odpowiednie normy Euro. Wedle ustawy maksymalna opłata za wjazd to 2,50 za godzinę lub 500 złotych za abonament, Na wjazd będą pozwalać specjalne naklejki.

Ponadto z zakazu mają być wyłączone niektóre auta. Mowa tu spalinowych samochodach należących do lokalnych przedsiębiorstw, które zatrudniają do 50 osób. W takiej sytuacji auta znajdujące się w ich posiadaniu będą mogły wjeżdżać do stref czystego transportu w celach biznesowych, czyli na przykład by wykonać dostawę.

Gdzie powstaną strefy czystego transportu w Polsce?

Na ten moment przewiduje się, że strefy czystego transportu będą miały powstać w 37 miejscach. Mają one być tworzone tam, gdzie normy obecności dwutlenku azotu w powietrzu będą przekraczane. Będą to więc głównie miasta wojewódzkie i spore ośrodki miejskie. Pierwsze strefy wedle w planach mają powstać w takich miastach jak Wrocław, Warszawa, Katowice, czy też Kraków. Są to więc miasta, które są znane z tego, że jakość powietrza jest w nich jedną z najgorszych w Polsce, Europie, a w niektóre dni nawet i na świecie.