ciężarowe

Jak zmienić auto ciężarowe na osobowe?

W przeszłości ogromną popularnością cieszyły się samochody „ciężarowe”, czyli takie w których za kabiną kierowcy montowano kratkę i rejestrowano jako samochód ciężarowy, gdyż w ten sposób można było liczyć na odliczenie podatku VAT od zakupu takiego auta oraz od kosztów jego eksploatacji takich jak paliwo, serwis oraz wymiana części. Aktualnie takie rozwiązanie nie ma już większego sensu, przez co na rynku znajduje się wiele pojazdów „ciężarowych”. Jak przerobić je na osobowe?

Dlaczego auta rejestrowano jako ciężarowe?

Przepisy akcyzowe były w przeszłości dość niejasne i co ważniejsze niezbyt spójne z prawem drogowym. Dlatego możliwe było sprowadzenie auta osobowego i zarejestrowanie go jako ciężarowego w naszym kraju jeśli przeszło odpowiednie badania i zostało za takowe uznane przez diagnostę. W takim wypadku auta mogły być rejestrowane bez płacenia na przykład akcyzy i wystarczyło w tym celu przerobić je na ciężarowe dzięki rozbieżności w prawie polskim i akcyzowym, które opiera się na ustaleniach Unii Europejskiej i kod CN.

W dużym skrócie auta rejestrowano jako ciężarowe dla oszczędności i wykorzystywano w tym celu małą szarą strefę, która wynikała z tego, że pewien zakres pojazdów określanych wedle kodu CN jako osobowe w świetle prawa polskiego mogły być uznane jako ciężarowe. Auto ciężarowe poznamy po tym, że na przykład posiada ono kratkę pomiędzy ostatnim rzędem siedzeń, a bagażnikiem. W ten sposób w świetle prawa samochód był ciężarowym. Teraz jednak taka sytuacja bywa problematyczna.

Jak wygląda proces zmiany przeznaczenia auta?

W tym momencie pojazdy z kratką są już nieco problematyczne i wiele osób chciałoby zmienić ich przeznaczenie. Mowa tu o tym, by były one już określane jako auta osobowe, a nie ciężarowe. W tym celu nie wystarczy jedynie wymontować kratki zamontowanej przed bagażnikiem. Jeśli auto posiada tylne siedzenia to dodatkowo musi ono posiadać pasy bezpieczeństwa oraz zagłówek na każdym z siedzeń w tym na środkowym.

Aby wykonać wymagane do zmiany przeznaczenia auta zmiany konstrukcyjne trzeba udać się do miejsce do tego uprawnionego, które jest oznaczone kodem PKD 45.20.Z. Taki zakład wykona wymagane prawnie zmiany i musi wręczyć nam dokumenty w postaci zaświadczenia o zakresie wykonywanych zmian konstrukcyjnych, paragon lub fakturę oraz oświadczenie, iż podmiot który wskazane zmiany wykonał posiada wymagane do tego uprawnienia.

Samo wykonanie zmian w odpowiednim warsztacie to nie wszystko. Gdy są one gotowe czas udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów. Taka wizyta to koszt rzędu 82 złotych za dodatkowe badanie oraz 99 zł za przegląd rejestracyjny. Łącznie trzeba więc przygotować 181 złotych. Tam pracownik posiadający odpowiednie uprawnienia musi sprawdzić to czy zmiany są odpowiednie i zostały wykonane we właściwy sposób. Trzeba też zwrócić uwagę na to by wpisał, iż pojazd po zmianie przeznaczenia będzie w stanie przewozić 5 osób zamiast 2 lub 4, które są najczęściej spotykane gdy auto było rejestrowane jako ciężarowe.

Wizyta na badaniu technicznym to nie koniec formalności. Teraz pora udać się do Wydziału Komunikacji. Na to ma się zaledwie 30 dni od daty badania technicznego, więc trzeba się naprawdę spieszyć. Do urzędu trzeba wybrać się z zestawem wymaganych do zmiany przeznaczenia auta dokumentów. Mowa tu o dowodzie rejestracyjnym z ważnym przeglądem, karcie pojazdu jeśli taka istnieje, swój dowód osobisty, aktualne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, zaświadczenie z badania technicznego o dokonanych w aucie zmianach, a także dokumenty z warsztatu takie jak paragon lub faktura oraz wszelkie oświadczenia i zaświadczenia otrzymywane po zmianach konstrukcyjnych.

Na koniec trzeba pamiętać o tym, że trzeba przygotować również dokumenty dotyczące akcyzy. Są one wymagane w wypadku zmiany rodzaju pojazdy na auto osobowe z czterokołowca, czterokołowca lekkiego, samochodu specjalnego lub właśnie ciężarowego. Wymagane jest przyniesienie jednego z trzech rodzajów dokumentów. Trzeba przedstawić dokument, który potwierdzi, że dokonaliśmy opłaty akcyzowej, bądź dokument o braku obowiązku zapłaty akcyzy. Akceptowane jest także zaświadczenie o zwolnieniu z obowiązku zapłaty akcyzy.