Jak rozwija się elektromobilność na innych kontynentach?
Unia Europejska postawiła sprawę jasno, przyszłość motoryzacji to elektromobilność. Od 2035 roku zakazana ma być sprzedaż aut ze spalinowymi jednostkami napędowymi. Jak jednak wygląda sytuacja na innych kontynentach takich jak Azja czy też Ameryka Północna?
Elektromobilność w Azji – Chiny liderem
Wiele osób nie będzie zaskoczonych takim stanem rzeczy, lecz to Chiny są liderem jeśli chodzi o rozwój elektromobilności w Azji. Auta tego typu są chętnie kupowane, lecz to nie wszystko. W Państwie Środka znajdziemy bowiem wiele różnych fabryk aut elektrycznych. W maju 2022 roku eksport aut elektrycznych z Chin był warty aż 1,2 miliarda dolarów. Jest to wynik trzykrotnie wyższy niż w kwietniu 2022 roku, a także lepszy o 122% niż w maju 2021 roku.
O tym jak rozwinięta jest elektromobilność w Chinach niech świadczy fakt, że znajdziemy tam aż 400 producentów tego typu samochodów. Najwięksi z nich to firmy BAIC, SAIC, a także BYD. Dodatkowo znajdziemy tam na przykład firmę CATL, która jest największym producentem baterii do aut elektrycznych na całym świecie. Nie można również zapomnieć o takich filmach jak NIO.
To jak dobrze rozwinięta jest elektromobilność w Chinach wynika z tego, że w ciągu 10 lat chiński rząd zainwestował aż 50 miliardów w tą dziedzinę przemysłu. Istnieją również przeróżne obostrzenia takie jak obowiązek co najmniej 10%, a w przyszłych latach nawet i więcej w całkowitej sprzedaży producentów samochodów osobowych.
Azja, a szczególnie Chiny posiadają świetne warunki do rozwoju elektromobilności. Chiny kontrolują ponad połowę czterech najważniejszych komponentów używanych przy budowie baterii. Ponadto Chiny posiadają rozwiniętą sieć ładowarek, a liczba aut elektrycznych w tym kraju od 2018 roku jest już liczona w 7-cyfrowych liczbach.
Sporo w elektromobilność inwestuje się również w Korei. Tam producenci z Hyundai Motor Group regularnie wprowadzają na rynek nowe auta elektryczne, a ponadto rozwijane są również alternatywne formy napędu auta takie jak wykorzystanie wodoru. Z tego powodu właśnie Azja jest jednym z liderów rozwoju elektromobilności.
Elektromobilność w Ameryce Północnej
W Ameryce Północnej przodują oczywiście Stany Zjednoczone. Tutaj sytuacja jest jednak bardziej skomplikowana, gdyż wiele zależy od przepisów obowiązujących w danym stanie z racji na to jak dużą autonomię posiadają wszystkie stany w kwestii ustanawiania praw. Jednym z liderów rozwoju elektromobilności jest stan Kalifornia. Tam planowano między innymi zakaz sprzedaży aut elektrycznych oraz inwestuje się wiele w rozwój infrastruktury ładowania.
Duży wpływ na rozwój elektromobilności w Stanach Zjednoczonych ma oczywiście Tesla, która jest rodzimym producentem co ma pewne znaczenie dla amerykańskich klientów, a także oferuje własną sieć ładowarek, która na terenie USA jest naprawdę rozbudowana.
W rozwoju elektromobilności sporo przeszkadzają jednak przyzwyczajenia kierowców, którzy preferują duże SUVy czy pickupy, a także bogatszych mieszkańców w stanach takich jak właśnie Kalifornia, którzy preferują sportowe czy też luksusowe auta o niemałym spalaniu.
Elektromobilność w Europie
Ostatnia decyzja Parlamentu Europejskiego może sprawić, że to Europa przejmie zdecydowanie fotel lidera w kwestii rozwoju elektromobilności. Decyzja taka jak zakaz sprzedaży aut spalinowych może po prostu to wymusić na producentach, a także na kierowcach, którzy chcąc kupić nowe auto nie będą mieli wyboru i będą musieli zdecydować się na auto elektryczne. Mimo tego, że Europa będzie liderem w tej kwestii to do rozwiązania problemu emisji spalin brakuje nam wiele.
Zakaz sprzedaży aut spalinowych w samej Europie zmieni niewiele. Zanim dojdzie do przejścia na auta elektryczne przede wszystkim w krajach rozwijających się na świecie produkcja aut spalinowych wciąż będzie naprawdę spora. Ponadto wciąż nie wiadomo czy faktycznie taki zakaz wejdzie w życie w Europie, gdyż Niemcy planują jego zniesienie z racji na zmianę polityki w kwestii rozwoju elektromobilności w tym państwie. Wynika to z preferencji klientów, a także wątpliwości dotyczących wpływu tworzenia baterii na środowisko.