Jakie są najczęstsze awarie Renault Kadjara?
W obecnej motoryzacji szczególną uwagą ze strony producentów, a także klientów mogą cieszyć się kompaktowe SUVy oraz crossovery, które wręcz szturmem przejęły motoryzacyjne rynki i często są jednymi z najlepiej sprzedających się samochodów w Europie. Jednym z takich aut jest Renault Kadjar, którego produkcja trwała od 2015 do 2022 roku. Jakie są najczęstsze awarie oraz historia tego modelu?
Renault Kadjar - historia modelu
Renault Kadjar to nie pierwszy przedstawiciel Renault w segmencie kompaktowych SUVów oraz crossoverów. Wcześniej ta marka oferowała model Koleos, który jednak zmienił nieco swoje oblicze i przez to Kadjar jest właściwym następcą dla pierwszej generacji tego modelu, gdyż jego druga odsłona została już samochodem z segmentu D.
Ten samochód jest efektem współpracy między innymi z Nissanem. Jest on krewnym niezwykle udanego modelu Nissan Qashqai, który jest jednym z najlepiej sprzedających się SUVów w Europie i dzieli z nim między innymi płytę podłogową CMF. Sama nazwa ma być z kolei słów, które oznaczają zwinny i zwrotny. Mają one więc prezentować charakter tego kompaktowego crossovera.
Początki Kadjara był całkiem niezłe, gdyż kilka razy udało mu się dostać do pierwszej 50 najlepiej sprzedających się samochodów osobowych w naszym kraju. Szybko doczekało się również pierwszego faceliftingu. Doszło do niego już w 2018 roku i auto po zmianach zaprezentowano podczas paryskich targów motoryzacyjnych. Do zmian należały między innymi kompletnie nowe jednostki napędowe, czy też nowy system multimedialny oraz konsola środkowa we wnętrzu samochodu.
Poza tym auto to przeszło jednak bez większego echa i nikogo nie dziwi fakt, że jego produkcję zakończono w 2022 roku. Następcą Kadjara ma być Renault Austral, czyli nowy kompaktowy crossover, który korzysta z napędu elektrycznego, gdyż Renault coraz mocniej rezygnuje z napędów spalinowych.
Renault Kadjar - dane techniczne i silniki
Renault Kadjar ma wymiary typowe dla swojego segmentu, czyli grupy aut kompaktowych. Ten crossover jest bowiem długi na 4450 milimetrów, a jego rozstaw osi to 2646 milimetrów. Szerokość mierzy 1840 mm, a wysokość sięga dokładnie 1600 mm. Masa własna to około 1300 kilogramów, zbiornik paliwa mieści w sobie 55 litrów, a w bagażniku spotkamy całkiem sporo przestrzeni, gdyż ma on pojemność rzędu 472 litrów. Auto otrzymało pięć gwiazdek w prestiżowych testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
W kwestii jednostek napędowych wiele zależy od roku produkcji. Te znacząco zmieniły się po faceliftingu w 2018 roku. Przed nim do wyboru mieliśmy dwa silniki benzynowe. Słabsza była jednostka 1.2 TCe o mocy 130 KM, a więcej zapewniał silnik 1.6 TCe, który generuje 163 KM. Dostępne były wtedy również dwa diesle. 1.5 dCi i 1.6 dCi. Mniejszy zapewniał moc rzędu 110 KM, a większy dawał do dyspozycji 130 KM.
Po faceliftingu największe zmiany dotknęły silników benzynowych. W tym zakresie zamiast dwóch jednostek do wyboru mamy już tylko jedną, lecz różniącą się mocą. Mowa o silniku 1.3 TCe, którego podstawowa wersja zapewnia moc wynoszącą 140 koni mechanicznych. Mocniejsza opcja oznacza, że do dyspozycji będziemy mieć 160 KM. W dieslach również doszło do niewielkich zmian. Silnik 1.5 dCi został zastąpiony przez 1.5 Blue dCi o mocy 116 KM. Zamiast jednostki 1.6 spotkamy z kolei wysokoprężny silnik 1.7 Blue dCi o mocy 150 koni mechanicznych.
Renault Kadjar - najczęstsze awarie i typowe usterki
Na start warto zająć się silnikami. Te nie mają fundamentalnych problemów, lecz trzeba na nie nieco bardziej uważać. Mowa tu szczególnie o odpowiedniej eksploatacji turbosprężarki, czy też filtra cząstek stałych, szczególnie w wypadku diesli. Warto również mocno zwracać uwagę na poziom płynów eksploatacyjnych.
Inne typowe usterki dotyczą już rzeczy, z których znane są francuskie samochody. Mowa tu oczywiście o elektronice i elektryce. Czasem szwankuje panel do sterowania klimatyzacją lub sama klimatyzacja, a do tego inne elementy takie jak elektryczne sterowanie szybami, bądź hamulcem elektrycznym. Na to z pewnością trzeba uważać w tym samochodzie.