Jakie najczęstsze awarie ma Peugeot 3008?
Dziś Peugeot 3008 to jeden z bardziej popularnych crossoverów w Europie, który może pochwalić się między innymi tytułem Europejskiego Samochodu Roku 2017. Początki tego modelu nie były jednak takie udane, a jego pierwsza odsłona jest często pomijana z racji na to, że był to wtedy nowy projekt, który do tego trudno jest umiejscowić w jakimś segmencie i typie nadwozia. Jakie są najczęstsze awarie w obu generacjach Peugeota 3008 i jak wygląda historia tego modelu?
Peugeot 3008 - historia modelu
Po raz pierwszy o kompaktowym aucie, które ma być czymś pomiędzy SUVem a minivanem świat usłyszał w 2008 roku podczas paryskich targów motoryzacyjnych Paris Motor Show 2008. Wtedy pokazany został samochód Peugeot Prologue Concept, czyli prototyp właśnie Peugeota 3008. Po premierze prototypu na pokazanie właściwego auta nie musieliśmy bardzo długo czekać. Premiera wersji produkcyjnej miała bowiem miejsce w 2009 roku podczas bardzo prestiżowych genewskich targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show 2009.
To, co wyróżniało pierwszego Peugeota 3008 i sprawiało, że to auto miało w sobie wiele z minivana to na przykład wysokie przeszklenie nadwozia. Szyba przednia ma powierzchnię aż 1,7 metra kwadratowego, a szklany dach, który był opcjonalny w konfiguracji auta, ma powierzchnię wynoszącą niewiele mniej, bo dokładnie 1,6 m2. Do tego w aucie spotkamy wiele schowków, które mają łącznie pojemność rzędu 50 litrów, a sam bagażnik pomieści 512 litrów. Na to, że mamy do czynienia z crossoverem wskazywał jednak podwyższony prześwit. Produkcja pierwszej generacji trwała w latach 2009-2016.
W czasie, gdy wygaszana była produkcja pierwszej odsłony Peugeota 3008, do fabryk powoli trafiała jego druga generacja. Pierwsze zdjęcia tego auta światło dzienne ujrzały już 23 maja 2016 roku, a pięć miesięcy później Peugeot zorganizował oficjalną premierę podczas targów motoryzacyjnych Paris Motor Show 2016. Wraz z tą premierą Peugeot 3008 stał się już pełnoprawnym SUVem, a nie crossoverem, który czerpał sporo z minivanów. Powierzchnia szyb jest znacznie mniejsza, a ponadto samochód stał się niższy.
Peugeot 3008 jest typowym przedstawicielem nowego języka stylistycznego francuskiej marki. Mowa szczególnie o wersji po faceliftingu, w której spotkamy szeroki, ciemny grill z integrowany z reflektorami przednimi, które do tego posiadają idącą pionowo w dół zderzaka cienką belkę. Dzięki temu samochód wygląda dość agresywnie, nowocześnie i po prostu dobrze.
Typowe awarie Peugeota 3008 I (2009-2016)
Problemy dotyczą przede wszystkim silników, a w zasadzie jednostki 1.6 VTi, czyli benzynowego silnika, który zasłynął niewielką dynamiką, duży zużyciem paliwa i bardzo awaryjnym napędem rozrządu, który trzeba regularnie reperować, co nie należy do czynności przyjemnych oraz tanich. Problemy występują również z silnikiem benzynowym, 1.6 THP. Mowa tu na przykład o rozciągającym się łańcuchu rozrządu, a także szwankującej elektronice.
Innym problemem dotyczącym pierwszej generacji tego modelu jest powłoka lakiernicza, która jest bardzo delikatna i uszkodzenie jej nie wymaga specjalnego starania. Często będą po prostu powstawać na niej różne odpryski, czy też zarysowania. Można w tym celu na przykład zabezpieczyć lakier specjalną folią, lecz to również kosztuje dość sporo. Poza tym Peugeot 3008 to auto naprawdę dobre i niezawodne. Nie ma on typowych usterek, czy też problemów poważnych z elektroniką.
Peugeot 3008 II (2016-teraz) - typowe usterki
W wypadku drugiej generacji auta problemem z określeniem typowych usterek jest oczywiście jej wiek. Najstarsi reprezentanci tej odsłony kompaktowego SUVa mają bowiem zaledwie sześć lat. Mimo to Peugeot 3008 II pokazał już, że ma pewne problemy. Czasem szwankuje elektronika, a do tego zdarzają się problemy z funkcjonowaniem systemu AdBlue w dieslach. Do tego samochód był kilka razy wzywany na akcję serwisową przez takie problemy jak na przykład wadliwy rozrusznik, pasek rozrządu, wyciek paliwa, wady mocowania drzwi, czy też ryzyko przegrzania jednostki napędowej. Lista jest dość długa, lecz wygląda na to, że z większością problemów francuska marka sobie całkiem sprawnie poradziła.