seat ateca

Jakie są najczęstsze awarie Seata Ateca?

Hiszpańska marka Seat jest dosyć dziwnym członkiem rodziny Volkswagena. Bardzo często marka ta wypuszcza auta z opóźnieniem lub aby je stworzyć, wykorzystuje bliźniacze auta innych marek, które wchodzą w skład grupy Volkswagen AG. Poniekąd wynika to między innymi z tego, że ten niemiecki gigant na hiszpańskiego Seata nie ma zbytnio pomysłu z racji na ogrom producentów należących do grupy VW. \

Seat Ateca - historia modelu

Seat Ateca to względnie młody samochód, który debiutował podczas genewskich targów motoryzacyjnych w 20016 roku Geneva Motor Show 2016. To właśnie tam pokazano nowego Seata, który stał się dość mocno powiązany z takimi autami jak Volkswagen Tiguan, czy też Skoda Karoq. Jest on bowiem modelem bliźniaczych dla tych konstrukcji oferowanych przez inne marki z koncernu VAG. Seat Ateca wpisuje się w politykę nazewniczą marki, która zakłada nazywanie aut poprzez adaptację nazw miast czy też regionów Hiszpanii. Seat Ateca nawiązuje na przykład do gminy położonej w Aragonii.


Lista pojazdów bliźniaczych całkiem jasno wskazuje to, z jakim autem mamy do czynienia. Seat Ateca jest więc kompaktowym SUVem, czyli przedstawicielem jednego z najbardziej popularnych segmentów w całej motoryzacji. Poprzednikiem modelu jest Seat Altea, czyli również auto, które należy do segmentu C. Nie jest to jednak SUV, a minivan.

 

Od marca 2018 roku model ten posiada również swoją sportową, lepiej wyposażoną wersję. Nie jest ona już jednak oferowana przez Seata, a przez świeżo założoną markę Cupra, która skupia się na oferowaniu aut ze sportowym zacięciem i bardziej luksusowym wyposażeniem. Największe różnice pomiędzy Seatem Ateca, a Cuprą Ateca jest między innymi jednostka napędowa, która zapewnia znacznie większą moc maksymalną, niż miało to miejsce dotychczas.


Właśnie tak wygląda krótka historia tego modelu. Na jej długość wpływ ma przede wszystkim to, że model ten w ofercie znajduje się od 2016 roku i na ten moment nie planuje się nawet wprowadzenia następcy, czyli drugiej generacji Seata Ateca. Z tego powodu historia tego kompaktowego SUVa jest niezwykle uboga.

Seat Ateca - dane techniczne i silniki

Seat Ateca jest typowym przedstawicielem segmentu C wśród SUVów, gdyż jego wymiary to kolejno długość wynosząca 4363 milimetry przy rozstawie osi na poziomie 2638 milimetrów, szerokość, która sięga do 1841 milimetrów oraz wysokość nadwozia wynosząca 1601 mm. Takie auto zdobyło nawet pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, które cieszą się dobrą renomą na całym świecie, a w szczególności w Europie.

 

Pod maskę z kolei trafiły zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne. Wybór tych pierwszych jest naprawdę spory, gdyż w tym aucie spotkamy takie silniki jak 1.0 EcoTSI, 1.5 EcoTSI, 1.5 EcoTSI oraz 2.0. Gdy mowa o silnikach wysokoprężnych to oferta jest już nieco uboższa. Znajdziemy w niej bowiem jedną wersję silnika 1.6 TDI CR, a także dwie odmiany mocowe jednostki 2.0 TDI CR, czyli standardowego diesla w samochodach pochodzących z koncernu Volkswagen AG.

Seat Ateca I - typowe usterki

Przede wszystkim, zanim poznamy typowe dla tego modelu usterki, trzeba pamiętać o tym, że nie będzie ich wiele z racji na bardzo młody wiek tego samochodu. Najstarsze egzemplarze tego modelu, które produkowano w 2016 roku, mają obecnie bowiem po sześć lat. To sprawia, że wykrycie irytujących i co najważniejsze często powtarzających się usterek jest trudne i z pewnością nie poznaliśmy jeszcze zbyt wielu mankamentów jazdy tym samochodem. Nie oznacza jednak, że jest to wolne od wad auto.


Jedną z częściej powtarzających się usterek jest na przykład zbieranie się wody pod autem na wysokości katalizatora. Inna rzecz typowa dla modelu to niedokładność systemu nawigacji, który z opóźnieniem wyświetla aktualnie zajmowaną przez nas pozycję, przez co trzeba naprawdę uważać, szczególności w okolicy skrzyżowań, ruchliwych skrętów, czy też zjazdów na drogach szybkiego ruchu. Przez tą niewielką, lecz dość irytującą w skutkach usterkę możemy bowiem je przegapić, co sprawi, że aby dojechać do celu, nadłożymy nieco drogi.