Jakie są najczęstsze usterki Toyoty RAV4?
Toyota RAV4 to samochód, który spowodował w Europie ogromny wzrost popularności SUVów, które w swoich pierwszych latach były jeszcze autami, które miały sporo terenowych akcentów. Podobnie jak w wypadku innych SUVów, również Toyota RAV4 wytraciła większość terenowych akcentów i dziś jest SUVem typowo cywilnym. Jakie są jednak usterki poszczególnych generacji Toyoty RAV4 i jak zmieniał się ten model przez lata?
Toyota RAV4 - historia modelu
Toyota RAV4 pierwszej generacji znacząco różni się od obecnej. Mowa tu jednak nie tylko o nowszych silnikach, technologiach i tym podobnym kwestiach. Ogromna różnica dotyczy bowiem również tego, do jakiego segmentu zaliczana jest Toyota RAV4 pierwszej generacji Był to bowiem SUV, którego umieszczano w klasie miejskiej, czyli w segmencie B.
To zmieniło się już przy premierze drugiej generacji. Miała ona miejsce w 2000 roku, czyli osiem lat po tym jak model ten powstał i trafił do oferty Toyoty, z której nie zniknął do dziś. W 2000 roku Toyota RAV4 stała się bowiem SUVem klasy kompaktowej i tym samym zaczęła rywalizować w tym rosnącym segmencie.
Kolejne rozwinięcie tej koncepcji pojawiło się w roku 2005, gdy premierę miała trzecia odsłona tego niesamowicie popularnego SUVa, który uznawany jest za jeden z pierwszych samochodów tego typu. Wtedy samochód został zaprojektowany całkowicie od zera i w tym celu wykorzystano między innymi nową platformę podłogową.
Trzecia generacja była jednak ostatnią odsłoną tego auta jako samochodu kompaktowego. W 2012 roku zaprezentowana została bowiem czwarta generacja Toyoty RAV4, która przyniosła kolejne powiększenie tego samochodu. Tym samym model ten dołączył do segmentu średniego i zrobił miejsce w ofercie Toyoty mniejszym pojazdom, takim jak na przykład Toyota C-HR. Dodatkowo samochód po raz pierwszy został wyposażony w hybrydowe jednostki napędowe.
Najnowsza odsłona tego modelu jest niesamowicie młoda, a jej premiera miała miejsce w 2018 roku. Produkcję rozpoczęto z kolei rok później. Od wtedy Toyota RAV4 to SUV z segmentu D, który w Europie dostępny jest tylko z jednostkami hybrydowymi lub z hybrydowymi typu plug-in.
Toyota RAV4 II (2000-2005) - typowe usterki
Generacja ta nie jest bardzo często spotykana w Polsce, lecz jest to naprawdę ciekawy SUV z klasy kompaktowej dla osób, które nie zwracają aż tak dużej uwagi na wiek samochodu. Decydując się na tak stary samochód, trzeba jednak pamiętać o tym, że nie możemy oczekiwać fajerwerków, czy też wybitnego stanu oraz trzeba również zaakceptować to, że taki model może zmagać się z różnymi usterkami.
Dotyczą one na przykład wysokoprężnej jednostki D-4D. Przede wszystkim ma on problemy z zacierającą się turbosprężarką, czy też awariami układu wtryskowego oraz dwumasowego koła zamachowego. Mowa tu więc o typowych dla diesli awariach, które pojawiają się w wielu innych autach wyposażonych w jednostkę wysokoprężną. Inne irytujące kwestie to na przykład układ hamulcowy, który dość szybko się zużywa.
Toyota RAV4 III (2005-2012) - typowe usterki
W wypadku trzeciej generacji modelu sytuacja wygląda dość podobnie, jak u poprzednika. Uważać musimy przede wszystkim na diesle, które nie grzeszą niezawodnością i mają tendencję do szybkiego psucia się. Bardzo często w jednostce 2.2 D-4D pojawiały się bowiem pęknięcia w okolicy tulei cylindrów, co powodowało kosztowną naprawę lub nawet droższą wymianę całego silnika.
Problemem nie jest jednak tylko silniki wysokoprężne. Jednostka 2,0 VVT-i ma na przykład problemy ze zbyt wysokim zużyciem oleju. Awaryjne jest także elektryczne wspomaganie, a często stuki spotkamy w przekładni kierowniczej. Są to jednak niewielkie problemy w porównaniu z tym, z czym zmaga się silnik wysokoprężny, który jest jednym z najbardziej nieudanych spośród wszystkich jednostek napędowych oferowanych przez Toyotę w XXI wieku. Jeden silnik nie powinien jednak wpłynąć zbyt mocno na opinię na temat całego auta, które jest naprawdę dobrym oraz ciekawym kompaktowym SUVem, którego późniejsze generacje zaliczamy już do klasy średniej.