citroen c3

Jakie są najczęstsze awarie Citroena C3?

Francuzi specjalizują się przede wszystkim w pojazdach miejskich, które świetnie sprawdzają się na wąskich ulicach tamtejszych miast, gdzie miejsca na parkowanie potrafi być naprawdę niewiele. Od dwóch dekad rolę takiego pojazdu w gamie Citroena pełni Citroen C3. Jaka jest historia tego modelu, a także jakie są najczęstsze awarie występujące w poszczególnych jego generacjach?

Citroen C3 - historia modelu

Na początku XXI wieku doszło do sporych zmian w gamie modelowej Citroena, która została stworzona niemalże na nowo. Jednym z aut, które wtedy powstało był właśnie Citroen C3, czyli mały, miejski hatchback o krągłych kształtach, który miał oferować pojemne wnętrze, jak na swoje rozmiary. Można powiedzieć, że debiut był pewnego rodzaju sukcesem, gdyż samochód, którego nadwozie zaprojektował Donato Coco, czyli późniejszy główny projektant Ferrari zdobył trzecią pozycję w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2003, przegrywając w nim z Renault Megane II oraz z Mazdą 6.

 

Pierwsza generacja była stworzona na zupełnie nowej platformie podłogowej PF1, którą wykorzystano rówież przy tworzeniu Peugeota 207, Peugeota 1007, czy też Citroena C2. W tej formie samochód pozostał w produkcji do roku 2009, po czym został wycofany na rzecz drugiej generacji modelu.

 

W 2009 roku Citroen zaprezentował następcę swojego miejskiego hatchbacka. Druga generacja przeszła głównie ewolucyjne zmiany, gdyż sama koncepcja, jak i kształty były podobne. Aby jednak lepiej dopasować się do potrzeb klientów, auto powiększono o 8 centymetrów wzdłuż i 5 centymetrów wszerz. W ten sposób udało się między innymi wygospodarować bagażnik o pojemności 305 litrów. Drugą generację wycofano z produkcji po siedmiu latach w roku 2016.

 

W 2016 roku doszło do prezentacji trzeciej odsłony Citroena C3, która w pełni ukazuje obecnie stosowany język stylistyczny marki. Znajdziemy więc w nim bardzo cienkie reflektory przednie połączone z chromowanym grillem, którego centralnym punktem jest zgrabnie wkomponowane logo marki. Oprócz tego na drzwiach bocznych zamontowano panele znane na przykład z Citroena C4 Cactus, a sam samochód bardzo przypomina w szczególności SUVy marki. Mimo tego jest on dalej miejskim hatchbackiem.

Citroen C3 I (2002-2009) - typowe usterki

Samochody francuskie uchodzą za bardzo awaryjne i przez to wielu kierowców obawia się ich zakupu. Jak sprawa wygląda z pierwszą generacją Citroena C3? Całkiem nieźle, gdyż jednostki napędowe są długowieczne i znajdziemy wśród nich na przykład kultowe diesle 1.4 HDi i 1.6 HDi, które przy odpowiednim serwisowaniu nie mają większych problemów z pokonywaniem nawet i dość sporych przebiegów. Mają jednak swoje problemy. W większym silniku mowa na przykład o tym, że często zapychają się przewody, które zapewniają olej turbosprężarce.

 

Inne usterki spotykane w pierwszej generacji Citroena C3 dotyczą w dużej mierze elektryki i potrafią być naprawdę irytujące. Mowa tu na przykład o awariach zamka centralnego, elektrycznego wspomagania kierownicy, panelu klimatyzacji, czy też przełączników, które są umieszczone w okolicy kierownicy.

Citroen C3 II (2009-2016) - typowe usterki

Podobnie jak swój poprzednik, Citroen C3 to samochód dość solidny, lecz nie bez wad. Zmaga się on z pewnymi usterkami, które mogą oznaczać konieczność częstych wizyt w serwisie. Mowa tu na przykład o silnikach 1.4 VTi i 1.6 VTi. Mają one bowiem całkiem spory problem ze spalaniem oleju, przez co nierzadko trzeba go dolewać pomiędzy okresowymi wymianami przeprowadzanymi zazwyczaj co 10-15 tysięcy kilometrów lub co roku.

 

Nie są to jednak jedyne awarie. W przypadku diesli wypalają się podkładki pod wtryskiwaczami, a kiepsko działa również mechanizm linek skrzyni biegów. Do życzenia wiele pozostawia także wykończenie, gdyż fotele nierzadko skrzypią, a także mogą wymagać smarowania. Tradycyjnie z racji na to, że jest to samochód francuski, rzadkością nie są również awarie elektroniki pokładowej i innych elementów, których naprawa wymaga znalezienia elektryka. Są one jednak dość drobne i nie powinny przeszkadzać w jeździe.