vw tiguan

Jakie są najczęstsze awarie Volkswagena Tiguana?

Volkswagen Tiguan to samochód jakich wiele w dzisiejszej motoryzacji, gdyż to po prostu kompaktowy SUV, który powstał przez wielką popularność tego segmentu w drugiej części pierwszej dekady XXI wieku. Samochód ten z racji na to, że jest to auto Volkswagena, jest naprawdę często spotykany w całej Europie, jak i w naszym kraju, gdzie postawiło na niego wielu kierowców. Jakie są jednak najczęściej spotykane w nim usterki i czy sprawiają one, że jest to auto niewarte uwagi?

Volkswagen Tiguan — co to za auto, historia modelu

To, co jako pierwsze może zwrócić uwagę w samochodzie, jakim jest Volkswagen Tiguan, to jego nazwa. Jest ona połączeniem dwóch słów. Są to Tiger i Iguana i nazwa ta zwyciężyła w plebiscycie zorganizowanym przez niemiecki Auto Bild. Nazwy, które był również brane pod uwagę w tym plebiscycie to na przykład Namib od pustyni położonej w południowo-zachodniej Afryce, czy też Samun, Rockton, a także Nanuk. Przed plebiscytem brano pod uwagę również nazwy Beduin oraz Marrakesh.

 

Tak oto powstała nazwa dla samochodu, który został zaprezentowany w 2007 roku we Frankfurcie podczas odbywających się wtedy targów motoryzacyjnych Frankfurt Motor Show 2007. Do stworzenia auta posłużyła dość popularna w koncernie Volkswagen AG płyta podłogowa PQ35, którą spotkamy również w takich samochodach jak Volkswagen Golf V, Audi Q3, Volkswagen Touran, czy też Skoda Yeti. W celu obniżenia kosztów tego projektu wnętrze zaadaptowano z kolei z modelu Golf Plus, czyli minivana stworzonego na bazie kultowego kompakta.

 

Historia Volkswagena Tiguana nie jest bardzo bogata, gdyż model ten doczekał się jedynie dwóch generacji. Pierwszą z nich produkowano w latach 2007-2015. W 2015 roku podczas Frankfurt Motor Show 2015 odbyła się z kolei premiera drugiej generacji tego modelu, która została zaprojektowana kompletnie na nowo.

 

To, co zmieniło się w drugiej generacji to między innymi płyta podłogowa. Wykorzystano bowiem modułową platformę MQB, przez co samochód zyskał większe wnętrze dzięki temu, że nadwozie poszerzono i przedłużono. Większy stał się także rozstaw osi, a zmniejszyć udało się masę własną oraz wysokość nadwozia. Model ten ponadto jest bliźniakiem Seata Tarraco, a konstrukcyjnie powiązany jest z takimi autami jak Audi Q3, czy też Seat Ateca.

Typowe usterki Volkswagena Tiguana I (2007-2015)

Volkswagen Tiguan to dość popularny samochód na polskim rynku wtórnym, gdyż idealnie wpisuje się on w obraz przeciętnego auta używanego w naszym kraju. Jest on bowiem kilkunastoletnim samochodem rodem z Niemiec. Dlatego warto poznać problemy, z którymi zmaga się ten model i jego poszczególne wersje.

 

Na start pod lupę warto wziąć silniki 1.4 TSI. W starszych egzemplarzach tej jednostki znajdziemy bowiem łańcuch rozrządu, który jest podatny na rozciąganie. Do tego umieszczano w tych silnikach dość awaryjny kompresor. Kolejne problemy to na przykład zużycie oleju w benzynowych silnikach 1.4 TSI.

 

Problematyczne są również przekładnie DSG, czyli automatyczne skrzynie dwusprzęgłowe, które może i zapewniają naprawdę wysoki komfort jazdy, lecz są dość awaryjne, szczególnie w swoich pierwszych wydaniach, a do tego ich naprawa kosztuje naprawdę sporo.

Typowe usterki Volkswagena Tiguana II (2015-teraz)

Volkswagen Tiguan drugiej generacji to samochód naprawdę młody, którego najstarsze egzemplarze mają zaledwie siedem lat. Oznacza to, że rzadko kiedy mają one poważne problemy, lecz jeśli faktycznie jakiś model ma zmagać się z typowymi dla siebie usterkami, to siedem lat jest okresem, w którym mogłyby stać się już dość dobrze widoczne. Takie się jeszcze nie pojawiły. Jedyne problemy są po prostu typowe dla układów napędowych Volkswagena.

 

W tym modelu trzeba więc uważać na stan skrzyni DSG, której naprawa jest niezwykle kosztowna, czy też na odpowiednie serwisowanie jednostek napędowych, które coraz częściej wykonuje się w trybie long life. Jest on polecany przez producenta, lecz nie przez mechaników, gdyż negatywnie wpływa on na żywotność całego układu napędowego z racji na przykład na brak świeżego oleju po upływie 30 tys. km.