oleje do silnków

Jakie są oleje do silników?

Oferta olejów silnikowych jest naprawdę bogata, a osoby niezbyt rozumiejące zasadę ich działania, mogą być mnogością wyboru dość zakłopotane. Jak więc rozróżniać charakterystykę poszczególnych produktów, a także jaki typ oleju będzie dla naszego auta najlepszy? W tym tekście poznacie warte zrozumienia podstawy dotyczące olejów do samochodów.

Jak czytać nazwy olejów i co oznaczają konkretne liczby?

Dla osób, które nie są wtajemniczone w kwestie mechaniki samochodów bądź dla świeżych kierowców, oznaczenia na opakowaniach olejów mogą wydawać się dość niejasne. Zdecydowanie jednak warto jest dowiedzieć się, co mogą nam powiedzieć oznaczenia konkretnych olejów. Dzięki temu będziemy w stanie odpowiednio dobrać płyn do naszego silnika, a także odnajdziemy się w sklepach i szybko wybierzemy dokładnie taki olej, jaki potrzebujemy.

Tak naprawdę liczby, które zobaczymy na opakowaniu, mówią nam o klasie lepkości oleju. Niezmienna jest literka W, która znajduje się na początku kodu po pierwszej cyfrze. Co jednak znajdziemy dalej? Pierwsza liczba mówi nam o tam, jak olej spisuje się w niskich temperaturach. Najczęściej spotkamy się z liczbami 0, 5 oraz 10. Im niższa liczba, tym olej lepiej będzie sobie radził w niskich temperaturach. Jeżeli kupimy olej z oznaczeniem 0W, olej będzie w stanie pracować w temperaturze nawet -35 stopni Celsjusza. W przypadku 5W będzie to -30 stopni Celsjusza, zaś 10W pozwoli nam na pracę do temperatury -25 stopni Celsjusza.

Druga liczba, która znajduje się na końcu kodu, opisuje nam zachowanie oleju w wysokich temperaturach, czyli w momencie, gdy silnik już się rozgrzeje. Im wyższa liczba, tym bardziej lepki będzie kupiony przez nas olej. Niska lepkość będzie oznaczała, że opory pracy silnika będą mniejsze, a samo auto będzie działać w sposób energooszczędny. Jest to jednak swoisty miecz obosieczny, gdyż w takiej sytuacji silnik nie będzie otrzymywać aż takiej ochrony. To właśnie dlatego w samochodach sportowych znajdziemy oleje o liczbie 50 bądź 60, które zapewniają najwyższą możliwą lepkość. W normalnych samochodach najczęściej spotkamy się z olejami z lepkością na poziomie 40, a coraz częściej 30, a nawet i 20.

Zobacz także: Jak sprawdzić stan oleju?

Rodzaje olejów dostępne powszechnie na rynku

Oleje pod względem swojej struktury możemy podzielić na trzy kategorie – syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne. Każdy z tych rodzajów posiada trochę inną charakterystykę i są dedykowane do innych typów aut, a także posiadają inną cenę. Przejdziemy teraz błyskawicznie po każdym rodzaju oleju, a także zerkniemy na to, jakie samochody osobowe powinny używać konkretnych produktów.

Olejami posiadającymi największą efektywność i najlepszą jakość są oleje syntetyczne. Posiadają one znakomitą stabilność pod kątem temperatury – ich zmiana lepkości pod wpływem temperatury jest o wiele bardziej przewidywalna i łagodniejsza, dzięki czemu nie odkładają się jako osad (nagar), a także utrzymują płynność w nawet bardzo niskich temperaturach. Dodatkowo bardzo dobrze konserwują silnik i zwiększają jego wytrzymałość. Nic więc dziwnego, iż oleje syntetyczne są obecnie najbardziej polecane przez producentów i to właśnie one są najmocniej ulepszane, choć oczywiście są one najdroższe. Warto również pamiętać, iż kupując samochód bez wiedzy, jaki olej był w nim stosowany, nie powinniśmy używać oleju syntetycznego – jeżeli na przykład był używany olej mineralny bądź syntetyczny, możemy jednostce wręcz zaszkodzić

Oleje mineralne są uważane za najgorszy ze wszystkich rodzajów oleju. Nie oznacza to jednak, że nie stosujemy takiego oleju w żadnym wypadku. Jest to płyn, który powinniśmy używać w starych silnikach o dużym przebiegu. Dodatkowo jeżeli auto spala za dużo oleju, wariant mineralny również będzie dobrym wyborem.

Oleje półsyntetyczne bądź semisyntetyczne są swoistym stanem pośrednim pomiędzy olejami syntetycznymi a mineralnymi. Jest im jednak bliżej do bycia syntetykiem, niż do charakterystyki olejów mineralnych. Chroni silnik naprawdę dobrze, równocześnie będąc o wiele tańszym wyjściem niż zwykły syntetyk. To właśnie auta o umiarkowanym przebiegu z powodzeniem i bez ryzyka o uszkodzenie jednostki napędowej mogą używać właśnie olejów półsyntetycznych.