Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Audi A8
Segment F to absolutnie najwyższa półka, ponad którą znajdują się już tylko supersamochody i pojazdy sportowe. Na rynku aut luksusowych być może nie ma wielkiego ścisku, lecz bez dwóch jest to towarzystwo dość hermetyczne i nowym na tych wodach markom niezwykle trudno jest się w tym środowisku odnaleźć. Jednym z hegemonów tej strefy rynku bez dwóch zdań jest Audi A8, które od wielu lat zachwyca fanów marki z czterema kołami na masce.
Audi A8 – historia modelu
Pierwsza generacja auta, które znamy jako Audi A8, zadebiutowała na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie w 1994 roku. Był to kolejny samochód, który otwierał nowy rozdział w historii niemieckiej marki. A8 zastąpiło produkowany przez 5 lat model V8, proponując iście rewolucyjne rozwiązania.
Mówiąc kolokwialnie, Audi weszło na rynek aut luksusowych razem z drzwiami. Rama wytworzona z aluminium pozwoliła na zredukowanie wagi auta do zaledwie 1,5 tony. A8 proponowało również napęd przedni lub słynne quattro, co również nie było rozwiązaniem popularnym w segmencie F. Ogromne gabaryty nie przeszkadzały samochodowi w rozwijaniu imponujących osiągów, na które pozwalały niezwykle mocne silniki.
Choć z pewnością warto wyróżnić takie konstrukcje, jak 4.2 V8 czy 3.3 V8 TDI, absolutnym szokiem było wprowadzenie w 2001 roku, niejako na pożegnanie pierwszej generacji, silnika W12 o mocy 420 koni mechanicznych i momencie obrotowym wynoszącym 550 Nm. Auto było na tyle szybkie, iż Audi zmuszone było nałożyć elektroniczną blokadę prędkości maksymalnej na poziomie 250 km/h. Dzisiaj wersja ta jest absolutnym unikatem biorąc pod uwagę fakt, iż wyprodukowano zaledwie 750 sztuk tego wariantu.
Audi A8 2. generacji swoją premierę miało w 2002 roku i zdecydowanie prześcignęło ten rok pod względem wyposażenia i technologii. Z designem według wielu osób było trochę gorzej, lecz jest to już indywidualna kwestia. Mimo że nowe A8 przybrało na wadze, W12 6.0 znane z poprzedniej generacji tym razem rozpędzało samochód do setki w krótszym czasie – 5.2 sekundy.
Trzecia generacja na rynku znajdowała się naprawdę długo, ponieważ aż 8 lat. Zarówno jednak sam samochód, jak i jego wygląd starzeli się wyjątkowo dobrze, w czym z pewnością pomógł lifting z 2013 roku. Po raz kolejny A8 zostało po brzegi wypakowane najnowszą technologią oraz najmocniejszymi silnikami w asortymencie producenta.
Choć po raz kolejny mogliśmy znaleźć potężną jednostkę W12, tym razem o pojemności 6.3 litra, nie ona robiła tym razem największe wrażenie. W Audi S8 Plus dostępny był bowiem silnik 4.0 TFSI Biturbo, który w połączeniu z napędem quattro i skrzynią Tiptronic potrafił rozpędzić prawie 2-tonowe auto do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy! Był to również jedyny silnik, w którym za dopłatą mogliśmy przenieść ogranicznik prędkości na wartość 305 km/h. Na dokładkę – zaskakujące spalanie na poziomie 10 l/100 km w cyklu mieszanym przy tak wyśrubowanych osiągach.
Audi A8 – dane techniczne i wymiary najnowszej generacji
Najnowsze Audi A8 D5, wypuszczone w 2017 roku, posiada naprawdę wielkie rozmiary. Długość w zależności od wersji wynosi 5172 lub 5302 mm. Szerokość i wysokość każdego wariantu jest zaś taka sama: kolejno 2130 i 1473 mm. Masa auta przekracza lekko dwie tony i wynosi około 2050-2075 kilogramów. Zbiornik paliwa, jak wszystko w tym modelu, jest słusznej wartości i jest w stanie pomieścić aż 82 litry.
Audi A8 – gama silnikowa
W podstawowej wersji A8, jeśli chodzi o jednostki benzynowe, możemy wybierać pomiędzy 3.0 V6 a 4.0 V8, które potrafią wydobyć z siebie kolejno 340 i 460 koni mechanicznych. W przypadku silników diesla, rozmiary i ilość cylindrów się pokrywa. Moc tych silników to jednak 286 i 435 KM. W przypadku kupna Audi S8 otrzymujemy zaś ulepszoną wersję benzynowego 4.0 V8 o zawrotnej mocy 571 KM i przyspieszeniu do setki wynoszącym 3,8 sekundy. Opcjonalnie dostępna jest również tak zwana miękka hybryda, by zmniejszyć spalanie tej bestii.
Audi A8 – ceny aut nowych i używanych
Na moment tworzenia tego tekstu, zamówienie nowego Audi A8 nie jest niestety możliwe. Ceny salonowych egzemplarzy zaczynają się jednak od 429 800 złotych, a każdą wybraną opcją kwota ta szybuje w górę.
Samochody używane z najnowszej generacji występują na rynku wtórnym z cenami zaczynającymi się od 220 – 230 tysięcy złotych. Poprzednie wcielenia są jednak tańsze – D4 znajdziemy już za lekko ponad 70 000 złotych, a D3 pojawia się w okolicach nawet 20 000 złotych.