Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Kia Carnival
Segment wanów i miniwanów już od dawna nie jest w najlepszej kondycji, co jest oczywiście spowodowane wybuchem popularności crossoverów oraz SUV-ów. Samochody tego typu swoją uniwersalnością przyćmiły wany, które zaczęły trochę zanikać po swoich pięciu minutach na przełomie wieków oraz na początku obecnego stulecia. Aktualnie w grze znajduje się tylko kilka modeli tego typu, podczas gdy reszta odeszła w zapomnienie. W tej niechlubnej drugiej grupie możemy znaleźć między innymi Kię Carnival, która z Europy uciekła już 11 lat temu.
Kia Carnival – historia modelu
Większości z nas słowo „karnawał” kojarzy się z czymś kolorowym i wesołym. Ogólnie rzecz ujmując – zabawa, ekstrawagancka oraz wyjątkowość. Kia Carnival pod względem wyglądu jest jednak tego absolutnym zaprzeczeniem. Zanim jednak o designie, kilka słów koniecznego wstępu.
Pierwsza generacja tego miniwana zadebiutowała na rynku w 1998 roku. Za produkcję tego auta na rynek europejski odpowiedzialna była fabryka w rosyjskim Kaliningradzie. W kwestii wyglądu, było to auto dość pospolite i nie wyróżniało się niczym szczególnym, jak zresztą większość ówczesnych samochodów marki z Korei Południowej. Kanciaste kształty, proste linia nadwozia i niezbyt skomplikowana konstrukcja.
Sporym atutem tego samochodu były jednak jego gabaryty, które mogły imponować. W wersji poliftowej, czyli tej produkowanej w latach 2001-20016, Kia Carnival mogła pochwalić się 4930 mm długości, 1895 mm szerokości oraz 1770 mm wysokości. Pozwalało to na przewiezienie maksymalnie siedmiu osób, lecz ostatni rząd foteli można było bez większych trudności wymontować i w taki sposób stworzyć pięcioosobowy pojazd z ogromną powierzchnią załadunkową.
Choć auto nie wypadło dobrze w testach zderzeniowych i bezpieczeństwa (zaledwie dwie na pięć możliwych gwiazdek w teście Euro NCAP), Carnival braki nadrabiał także w wyposażeniu, które było jak na ten segment i rok produkcji naprawdę bogate. Jednej rzeczy niestety nie było łatwo zakryć, a była nią awaryjność samochodu, która była nietypowa jak na Kię. Użycie tanich materiałów w celu obniżenia ceny, szybko zużywające się części eksploatacyjne, a także szalejąca na elementach blacharskich rdza bardzo niekorzystnie działały nie tylko na reputację Carnivala, ale także i całej południowokoreańskiej marki.
Kia Carnival – druga generacja i opuszczenie Europy
Choć druga generacja próbowała naprawić błędy poprzednika, Carnival II nadal nie był autem niezawodnym. Próbowano jednak nadrabiać te braki w innych aspektach. Samochód wprowadzono w dwóch wersjach, by każdy mógł znaleźć coś dla siebie – zwykłej Carnival oraz w odmianie Grand Carnival. Dodatkowo trochę poprawił się design, lecz nadal nie porywał on za sobą tłumów.
Ostatecznie w 2010 roku Kia Carnival doczekała się liftingu, który skupiał się głównie na poprawie kwestii bezpieczeństwa, odświeżeniu designu oraz zmniejszeniu awaryjności pojazdu. Zmiany te ominęły jednak Europę z bardzo prostej przyczyny – wraz z premierą liftingu, podjęto decyzję o opuszczeniu rynku europejskiego.
Aktualnie w sprzedaży znajduje się czwarta już generacja Kii Carnival, która cechuje się naprawdę ogromnymi gabarytami, o wiele lepszym designem, a także możliwością pomieszczenia aż 11 osób (ta największa wersja jest dostępna jedynie w Korei Południowej).
Kia Carnival II – dane techniczne i wymiary
Ostatnia generacja Kii Carnival posiadała całkiem spore wymiary, szczególnie w wersji Grand Carnival: 4810 mm długości (Grand Carnival: 5130 mm), 1985 mm szerokości oraz 1760 mm wysokości (Grand Carnival: 1780 mm). Sporym minusem był jednak bagażnik, który z siedmioma fotelami oferował pojemność zaledwie 172 litrów.
Kia Carnival II – gama silnikowa
Kia Carnival drugiej generacji posiadała w swojej ofercie trzy silniki. Jedyna jednostka benzynowa oferowała pojemność 2,7 litra w układzie V6 oraz 189 koni mechanicznych mocy. Wybrać można było również dwa motory diesla – 2.2 o mocy 195 KM oraz 2.9 o mocy... 185 KM. Tak – większy silnik był w przypadku Carnivala tym słabszym.
Kia Carnival II – ceny na rynku wtórnym
Spore problemy Kii Carnival nie mają większego wpływu na cenę tego auta na rynku samochodów używanych. Carnivala w dobrym stanie można kupić w przedziale 12-25 tysięcy złotych. Najmocniejsze i najlepiej zachowane egzemplarze potrafią jednak kosztować nawet 45 000 złotych, co jak na 14-letni pojazd jest naprawdę niemałą sumą.